Skip to main content

جشن فولک لوریک چهارشنبه سوری فرصتی…

جشن فولک لوریک چهارشنبه سوری فرصتی مناسب در بازاریابی گردشگری

مردم ایران از دیرباز مدت ها قبل از فرارسیدن عید به استقبال سال جدید می رفتند. طبق یک رسم کهن مردم کشور ما با خانه تکانی و خرید وسایل نو به استقبال بهار می رفتند و در آخرین چهارشنبه هر سال با برگزاری جشنی خستگی کار ها را از تن به در می کردند. جشن چهارشنبه سوری یکی از مهم ترین جشن های فولک لوریک ایرانیان است که متاسفانه گرچه امروز از چارچوب اصلی خود بسیار فاصله گرفته است، اما طبق اخباری معتبر هر ساله ایرانیان مقیم آمریکا این روز را تحت تدابیر امنیتی جشن می گیرند و بسیاری از مردم آمریکا به تماشای این جشن فولک لوریک  ایرانی می پردازند و به صورت مجازی به ایران سفر می کنند و با فرهنگ کشورمان آشنا می شوند. یکی دیگر از رسوم جالب ایرانیان در این شب فال گوش ایستادن است در این رسم معمولاً جوانان نیت می کردند و در جایی می ایستادند و اولین جواب از اولین ره گذر را جواب نیت خود قلمداد می کردند.

قاشق زنی و برپا کردن آتش از رسوم زیبای این شب است که اتفاقاً ایرانیان مقیم آمریکا این دو رسم را با زیبایی هرچه تمام تر هر ساله در شب چهارشنبه سوری به تصوبر می کشند. در شب آخرین چهارشنبه سال و نزدیک غروب آفتاب روز سه شنبه ایرانیان در بیرون از خانه آتشی برپا می کنند و از روی آن می پرند. قاشق زنی نیز از رسوم دیگر ایرانیان است، در این رسم جوانان صورت خود را می پوشانند و آن قدر با قاشق به ظرفی می کوبند تا صاحب خانه به آن ها هدیه دهد، معمولاً هدیه دریافتی بیش تر شیرینی و آجیل مخصوص چهارشنبه سوری است. در اکثر روستا های کشورمان بعد از مراسم آتش افروزی دختران جوان خاکستر آتش را از خانه بیرون می برند و دوباره افراد داخل خانه در را به روی آن ها باز می کنند و این عمل را به فال نیک می گیرند.

یکی از خوردنی های شب چهارشنبه سوری خوردن آجیل شیرین است این آجیل مخلوطی از پسته و بادام و فندق خام، برگ هلو و انجیر است. بعلاوه پخت غذا هایی مانند آش و یا رشته پلو در بسیاری از خانواده های ایرانی هنوز رواج دارد و ایرانیان معتقد هستند خوردن اینگونه غذا ها سالی پر از برکت را نوید می دهد. ایرانیان مقیم آمریکا نیز این غذا ها را می پزند و به افراد حاضر در جشن پخش می کنند و به این طریق بسیاری از آمریکایی ها با میراث گردشگری فولک لوریک کشورمان آشنا می شوند. گرچه بسیاری از رسم های چهارشنبه سوری در ایران تغییرات عدیده ایی کرده است، اما در مناطق شمال و شمال غربی به ویژه استان آذربایجان مراسم های گسترده ایی در این شب هنوز با حال و هوای قدیمی برگزار می شود، یکی از این مراسم در استان آذربایجان مراسم شال اندازی است. معمولاً افرادی که تازه ازدواج کرده اند به خانه همسر خود می روند و شال های رنگی را از پشت بام یا پنجره به داخل اتاق آویزان کرده و تکان می دهند و عروس به فراخور حال داماد به رسم هدیه تخم مرغ های رنگی، آجیل و یا شیرینی را در شال داماد می بندد.

نکته دیگر در برگزاری این جشن در این است که در شهرهای ایلام، تویسرکان، زاهدان، کاشان، جشن چهارشنبه سوری در آخرین چهارشنبه ماه صفر برگزار می شود و مردم این شهر ها پایان ماه صفر را جشن می گیرند. اما با وجود تمام تغییراتی که با گذر زمان در برگزاری این جشن اتفاق افتاده است، روشن کردن آتش هنوز بدون تغییر ادامه دارد. نکته جالب در علت این آتش روشن کردن در این است که آتش افروزی در آخرین چهارشنبه سال بعد از اسلام در بین مردم ایران رواج پیدا کرده است زیرا، ایرانیان باستان در گاه شمار خود آدینه و شنبه نداشتند و طبق یک باور قدیمی عرب ها نیز روز چهارشنبه را روز شومی می دانستند، بنابر این ایرانیان بعد از مسلمان شدنشان تصمیم گرفتند آیین های فولک لوریک خودشان را با مذهب جدیدشان پیوند دهند و بدین ترتیب آیین آتش افروزی پایان سال را به شب آخرین چهارشنبه سال موکول کردند تا از شومی روز چهارشنبه در سال جدید در امان باشند.

حال با آشنایی مختصر با این جشن فولک لوریک و زیبای ایرانی متوجه می شویم که جشن های فولک لوریک تاثیر بسیار زیادی در حوزه توریست دارند. بسیاری از مردم آمریکا در شب چهارشنبه سوری با ایرانیان به شادی می پردازند و با فرهنگ کشور ما آشنا می شوند به علاوه، ایرانیان نیز با درست کردن غذاهایی که ذکر کردیم تلاش می کنند آمریکایی ها را با میراث گردشگری فولک لوریک کشورمان و جشن های فولک لوریک ایران آشنا کنند. جالب است بدانید بسیاری از آمریکایی ها بعد از برگزاری جشن از ایرانیان در ارتباط با میراث گردشگری کشورمان سوال می کنند و تمایل پیدا می کنند از ایران بازدید کنند. جشن فولک لوریکی به ظاهر ساده… و هر ساله ما ایرانیان که متاسفانه در داخل کشورمان از واقعیت زیبایش فاصله گرفته است اما، در خارج از کشور هنوز با حال و هوای قدیمی برگزار می شود و توریست های بین المللی را شیفته میراث گردشگری فولک لوریک ایران می کند.

چهارشنبه سوری یک جشن شاد است اما، می تواند مانند کاخ ها و موزه های ایرانی توریست ها را جذب ایران کند، البته امروزه از این روش کشور های کمی بهره می برند اما، در آینده نه چندان دور شاهد رونق بیشتر این شیوه های نو در جذب توریست هستیم زیرا، با حرکت جوامع به سوی صنعتی شدن بسیاری از توریست ها تمایل دارند در سفر های خود اوقات فوق العاده شادی را تجربه کنند. اگر صنعت گردشگری کشور بتواند با قابلیت بالقوه خود به این شیوه در جذب توریست بپردازد می تواند از مزیت اولین ها یا پیشگامان بازار در حوزه توریست بهره ببرد و سود سرشاری را به چرخه اقتصاد کشور وارد کند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!