Skip to main content

پتانسیل بالقوه گردشگری ایران

سالانه بیش از ۸۵۰ میلیون جهانگرد در دنیا سفر می کنند. کشورهایی همچون فرانسه، ایتالیا، ایالات متحده، اسپانیا، چین، بریتانیا، ترکیه جزو پر بازدیدترین کشورها از جهت گردشگری می باشند. بطور مثال: فرانسه در سال ۲۰۱۳ پذیرای ۸۴ میلیون نفر بازدیدکننده بود یعنی تقریبا معادل جمعیت کشورمان. هر جهانگرد با ورود خودش به یک کشور باید هزینه هایی را در آن بپردازد مثل هزینه اقامت، غذا، حمل و نقل و تفریحات و خرید سوغات، که این هزینه ها با وارد کردن ارز به کشور میزبان باعث رونق اقتصادی آن می گردد. گردشگری علاوه بر افزایش درآمد برای کشور میزبان، باعث ایجاد شغل نیز می گردد. بطوری که گفته می شود با ورود هر ۱۰ نفر توریست یک فرصت شغلی ایجاد می شود.

طبق گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران رتبه دهم جاذبه های باستانی و همچنین رتبه پنجم جاذبه های طبیعی جهان را دارا می باشد. ولی در جذب گردشگر رتبه ششم خاورمیانه را دارد. در صورتی که در اغلب زمینه های گردشگری مثل اکوتوریسم، ژئوتوریسم، کویرگردی، گردشگری درمانی، گردشگری مذهبی و … حرف های زیادی برای گفتن دارد. سرزمین ایران به علت کهن بودنش، آثار تاریخی فراوانی را در خود جای داده است و سرشار از جاذبه های طبیعی، باستانی، تاریخی و زیارتی می باشد که باعث شده به صورت بالقوه در جهان جایگاه بالایی داشته باشد.

تنوع محیطی، کشور را چهار فصل کرده بطوری که در اوقاتی از سال دربعضی از شهرها هوا سرد و زمستانی و در همان موقع شهری دیگر هوایی گرم و  تابستانی دارد. وجود کوهستانهای زیبا، رودهای متعدد و دریاچه های خاص، دشت های وسیع، چشمه های آب گرم، کویر، آثار باقیمانده از تاریخ کهن و صنایع دستی متفاوت هر استان، ایران را به عنوان یکی از کشورهای برجسته در این صنعت متمایز کرده است.

برآن شدیم که برای معرفی این جاذبه ها هر بار به یک استان از این دیار سفری کوتاه داشته باشیم و به معرفی آن بپردازیم. تا مردم سرزمینمان بیشتر از همیشه با جاذبه های هرمنطقه از کشورمان آشنا شوند. پس با ما همراه باشید…

درباره نویسنده

شماره تماس جهت مشاوره!