Skip to main content

تدوین استراتژی بازاریابی : تحلیل موقعیت و استراتژی کسب و کار

شرکت میدامار ( Midamar ) یک شرکت خانوادگی واقع در سدار راپیدز (Candar Rapids) ایالت آیوا (lowa) است، که موقعیت مناسبی برای خودش در صنعت جهانی غذا مطابق با معیار های سخت گیرانه مذهبی به وجود آورده است. این شرکت در زمینه های غذای حلال که بر اساس قوانین اسلامی تولید و برای فروش به مسلمانان تهیه می شود، متخصص شده است. چرا این شرکت بر این نوع از محصولات غذایی تمرکز کرده است؟

به اعتقاد بنیان گذار و مالک این شرکت، بیل اوسی (Bill Aossey): « دنیا بزرگ است و شما می توانید در قسمت های فراوانی متخصص شوید» اگرچه غذاهای اسلامی معروف و شناخته شده نیستند، اما بازار غذاهای حلال همگام با رشد اسلام، که سریع ترین رشد را در میان ادیان در جهان دارد، در حال گسترش است. میدامار گوشت را از شرکت های غرب میانه که گواهی تولید حلال دارند خریداری می کند. این گواهی مستلزم عمل به شعائر اسلامی در زمینه ذبح حیوان و نظارت بر بسته بندی و کنسرو گوشت قرمز و گوشت سفید است. اوسی خود کسی است که تکالیف اسلامی را رعایت کرده و هرگز هنگامی که در سال ۱۹۷۴ فعالیت خود را شروع کرد تصور چنین بازار گسترده ای را نمی کرد. « افراد تصور می کنند که این ذائقه زودگذر است»، در صورتی که این شرکت در حال حاضر به جایی رسیده است که گوشت قرمز و سفید را با مجوز حلال به هتل ها، رستوران ها و توزیع کنندگان در ۳۰ کشور آسیایی، آفریقایی، اروپایی و آمریکای شمالی صادر می کند. مشتریان این شرکت عبارتند از: مک دونالدز، پیتزا هات، کی اف سی. مثلاً مک دونالدز در معرفی محصول جدیدش برای صبحانه در سنگاپور به جای گوشت خوک از گوشت بوقلمون شرکت میدامار استفاده می کند. میدامار موفق است چراکه مدیریت ارشد آن استراتژی ای را تدوین کرده است که به شرکت در صنعت رقابتی غذایی یک مزیت داده است. این مثالی بود از یک استراتژی رقابتی تمرکز بر تمایل که در آن شرکت بر یک بازار خاص و برای ارائه یک کالا یا خدمات متمایز، تمرکز کرده است. این استراتژی یکی از استراتژی های رقابتی تجاری است که در ادامه، در مورد آن بحث خواهیم داشت.

تدوین استراتژی بازاریابی : تحلیل موقعیت و استراتژی کسب و کار

تجزیه و تحلیل موقعیت (SWOT)

تدوین استراتژی که اغلب به آن برنامه ریزی آینده نگر استراتژیک نیز می گویند، عبارت است از طراحی ماموریت، اهداف و سیاست های شرکت. تدوین استراتژی با تجزیه و تحلیل موقعیت شروع می شود. تجزیه و تحلیل موقعیت عبارت است از پیدا کردن یک استراتژِی یا موازنه استراتژیک بین فرصت ها(بیرونی) و نقاط قوت(درونی) با توجه به تهدید ها(بیرونی) و نقاط ضعف(درونی)، در جهت رفع آنها. عوامل زیر، عوامل استراتژیک یک شرکت را خلاصه می کند:

  • نقاط قوت(strength)
  • نقاط ضعف(weakness)
  • فرصت ها(opportunity)
  • تهدید ها(threat)

تجزیه و تحلیل این چهار عامل، نه تنها باید به شناسایی ویژگی یا شایستگی های بازار شرکت، توانایی های ویژه، منابع تحت اختیار شرکت و روش اصلی استفاده از آنها کمک کند، بلکه باید در شناسایی فرصت هایی که شرکت در حال حاضر و به دلیل نداشتن منابع مناسب نمی تواند از آنها بهره برداری نماید، نیز راهگشا باشد.

  • ضعف های این استراتژی

تحلیل SWOT به خودی خود نوشداروی همه دردها نیست. برخی از انتقادات اولیه به این تحلیل عبارتند از:

  • باعث تشکیل لیست های طولانی می گردد.
  • برای انعکاس اولویت ها از هیچ وزنی استفاده نمی کند.
  • از لغات و عبارات مبهم استفاده می کند.
  • یک عامل می تواند در هر دو طبقه قرار گیرد(مثل یک قوت می تواند یک ضعف نیز باشد).
  • تحلیل گران هیچ الزامی برای تایید نظرات با استفاده از داده ها یا تحلیل ندارند.
  • نیازمند یک سطح ساده از تحلیل است.
  • هیچ ارتباط منطقی برای اجرا و پیاده سازی استراتژی ارائه نمی کند.

برگرفته از کتاب مبانی مدیریت استراتژیک، نوشته دیوید هانگر و توماس ویلن


شماره تماس جهت مشاوره!