Skip to main content

تاریخچه صنعت تلفن همراه در ایران

۲۲ سال پیش روزنامه های منتشر شده در آن زمان در صفحات اول خود آگهی ای را منتشر کردند که برای بسیاری از مردم تعجب آور بود. آگهی چاپ شده با عنوان” فراخوان برای ثبت نام نخستین شبکه تلفن متحرک جیبی” خیلی از نظرها را به خود جلب کرد. تلفن همراه سال ۱۳۷۲ و با ۲۰ سال تأخیر وارد ایران شد، تیرماه همان سال ثبت نام تلفن همراه در کشور آغاز شد؛ اما به دلیل عدم استقبال در آن زمان توسط مردم، روند ثبت نام چندین ماه به طول انجامید. شرکت مخابرات برای اینکه سیم کارت ها را بفروشد راه بازاریابی را انتخاب کرد. گروه های هدف پزشکان، بازاریابان و مسئولان دولتی بودند.

در نهایت شرکت مخابرات و شرکت پست توافق کردند به کسانی که در این زمینه بازاریابی کنند و قادر باشند یک یا چند مشتری به پست بکشانند، مبلغی به عنوان پاداش پرداخت شود. در آن زمان با تبلیغات فراوان و با شعار” با تلفن همراه همیشه در مقصد هستید” تا اواسط سال ۱۳۷۴ جمعأ ۹ هزار و ۹۴۷ نفر ثبت نام کردند که در شهریور همان سال واگذاری ها آغاز و بلافاصله بعد از ثبت نام به پایان رسید. از این تاریخ به بعد مردم ورود تلفن همراه به کشور را باور کردند، به طوری که هجوم متقاضیان به مخابرات و بازار به حدی رسید که قیمت سیم کارت در آن زمان گاهی اوقات به بالای ۳۰ میلیون ریال نیز می رسید!

اولین پیامک در سال ۱۹۹۲ فرستاده شد که به تاریخ شمسی می شود سال ۱۳۷۳ و این در حالی است که اولین پیامک در ایران با هشت سال تأخیر یعنی سال ۱۳۸۱ ارسال شد. در ابتدا استفاده از سرویس پیام کوتاه ملزم به ثبت نام برای این سرویس بود و مشترکان برای استفاده از سرویس پیام کوتاه باید به دفاتر مخابرات مراجعه کرده و با پر کردن فرم مربوطه این سرویس را فعال می کردند. افزایش تعداد مشترکان تلفن همراه در کشور در آن سالهای ابتدایی ورود این فناوری به کشور حاشیه های جالبی نیز در پی داشت. در حالی که در آن زمان چنین فناوری برای کاربران عجیب بود، اداره تحقیقات و مطالعات اجتماعی روابط عمومی شرکت مخابرات با درج آگهی هایی در روزنامه های آن زمان اقدام به برگزاری کلاس آموزش آشنایی با نحوه استفاده از تلفن همراه کرد!

به طور کلی در بازار ایران اگرچه خیلی دیر سیم کارت آمد، اما در سالهای اخیر با توجه به رشد میلیونی مشترکان تلفن همراه برندهای معروف گوشی در جهان نیز بلافاصله پس از تولید در این بازار حضور چشمگیری دارند. اکنون در گوشه و کنار بازار ایران  انواع و اقسام گوشی های روز جهان با برندهای معروف خودنمایی می کنند.


Leave a Reply

شماره تماس جهت مشاوره!