Skip to main content

فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو در اندازیم

شاید روزی که حافظ این شعر را سرود هیچ گاه فکر نمی کرد من از شعرش به جای استفاده در شب شعر این گونه استفاده کنم و اشعارش پا در دنیای مجازی بگذارند و بتوانند به راحتی از چارچوب رایانه های ما دیده شوند … اما IT توانست نه تنها دنیای ما زنده ها را متحول کند بلکه راستش دنیای مرده ها را هم می تواند تغییر دهد واین قدرت معجزه گر اینترنت است که می توان از طریق آن بر دنیا تسلط پیدا کرد و دنیا را از زاویه ایی جدید دید.

دنیای مجازی افقی جدید را برای ما روشن کرد درست مثل زمانی که اولین بار طلوع خورشید را از پشت دریا می بینی … ابتدا می گویی دور است ولی انگار می توانی با دست هایت لمسش کنی و به مرور به این طلوع عادت می کنی و باخودت می گویی: هم دور است …. هم نزدیک …. در زمان های قدیم انسان ها برای فروش کالایی مجبور بودند سفر کنند؛ بعضی اوقات فکر می کنم نصف عمر پدر بزرگ های ما ایرانیان در سفر و در کاروانسراهای حاشیه جاده ابریشم سپری می شد تا بتوانند روزی حلالی به دست بیاورند.

امروز برای کسب روزی حلال به سفرهای متعدد نیازی نیست چراکه دنیای اینترنت در کنار شماست و به شما کمک می کند در هزینه های کسب و کارتان صرفه جویی شود. بله درست حدس زدید … قوانین اقتصاد خرد … هزینه ها را پائین بیاورید و سود را حداکثر کنید. استفاده از اینترنت شیوه بازاریابی را متحول کرده است؛ دیگر نه به جاده ابریشم نیاز است و نه به بازار های داستان های هزار و یک شب …. اینترنت همان غول چراغ جادوی دنیای کنونی ماست؛ ما به اینترنت اطلاعات کالا یا خدمت مورد نظر خود را می دهیم و در یک چشم بر هم زدن جدیدترین و به روز ترین نسخه از آن را برای ما فراهم می کند؛ به عنوان مثال ما برای یکی از بستگان خود به دنبال پزشک متخصص قلب می گردیم رایانه را که روشن کنیم در بازاری مجازی قدم می گذاریم و اسم چند پزشک را می بینیم با سوابق و تحصیلاتشان آشنا می شویم روز هایی را که پزشک در مطب حضور دارد را چک می کنیم و از طریق تلفن تماس پزشک وقت می گیریم تازه اگر امکان گرفتن وقت از طریق اینترنت هم فراهم باشد از همین طریق هم می توانیم وقت بگیریم.

به همین راحتی …. در صنعت توریسم هم رشد سریع و فزاینده IT توانسته این صنعت را موفق تر از قبل سازد هم در بخش مصرف کنندگان این صنعت و هم در بخش عرضه کنندگان؛ دنیای مجازی شیوه عرضه و تقاضا را متحول کرده است؛ توسعه در فناوری اطلاعات، اثرات انقلابی بر صنعت توریسم داشته است و تغییرات مهمی را در نوع عملکرد فعالیت های توریسم ایجاد کرده است(استامبولیس و اسکایانیس، ۲۰۰۳ ). امروزه بسیاری از مراکز ارائه دهنده خدمات توریستی با استفاده از فناوری اطلاعات می توانند یکپارچه و هماهنگ تر عمل نمایند؛ آن ها می توانند به تقاضای توریست ها به سرعت پاسخ دهند و از این طریق می توانند سود خود را از این صنعت حداکثر کنند. در این صنعت بازار یاب موفق باید اطلاعات ارزشمندی را نسبت به رقبای خود ارائه دهد و یا اطلاعاتش جدیدتر ازسایر رقبای باشد.

بله …. این رمز موفقیت در این صنعت است البته با بکارگیری عاقلانه، درست و به هنگام از غول چراغ جادوی دنیای کنونی و مدرن ما …. یعنی همان اینترنت. بازار یاب موفق باید بتواند از امکانات و فناوری های جدید بهترین استفاده را در جهت ارتقا و بهبود فروش و مهم تر از آن جذب مشتری داشته باشد. او باید بتواند از طریق همین فناوری های پیشرفته حس وفاداری در مشتریان خود را هم برانگیخته کند. پس به قول خواجه حافظ شیرازی “بیا تا گل بر افشانیم و می در ساغر اندازیم …… فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو در اندازیم”  چراکه باید از طرح ها و افق ها و ایده های جدید زندگی نهایت استفاده را بکنیم تا پیشرفت هایمان بیشتر و موفقیت هایمان روز افزون تر باشد…….

نویسنده: خانم مینا جعفر صابونچی، کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی

Leave a Reply

شماره تماس جهت مشاوره!