Skip to main content

با تحقیقات بازاریابی بیشتر آشنا شوید

تحقیقات بازاریابی یکی از موارد مهم در حرفه بازاریابی است که روز به روز بر اهمیت آن افزوده می شود زیرا، بسیاری از مدیران بازاریابی در طول دوره کاری خود در کنار سایر کار هایشان تحقیقات بازاریابی را انجام داده اند. اگر بخواهیم تحقیقات بازاریابی را مطالعه ایی رسمی بر فرصت خاص بازار تلقی کنیم باید بدانیم برای موفقیت در این امر نیازمند بررسی فرصت های خاص در بازار هستیم و بعلاوه نیازمند این هستیم که بدانیم چه رجحان هایی برای فروش کالا و خدمت ما در بازار وجود دارد.

“خردمند قدر راحتی یک گزارش کلی و عمومی را می داند اما در مقابل اعتبار و اقتدار یک حقیقت خاص سر فرود می آورد. اولیور وندل هولمز “

تعریف کلی تحقیقات بازاریابی چیست؟

(تحقیقات بازاریابی به طور کلی به جمع آوری و تحلیل و تجزیه اطلاعاتی که در ارتباط با یک وضعیت خاص بازاریابی است می پردازد.)

اما با توجه به این تعریف خیلی از افراد تحقیقات بازاریابی را با تحقیق بازار اشتباه می گیرند در حالی که تحقیق بازار به بررسی در یک بازار خاص می پردازد و می توانیم بگوییم تحقیق بازار زیر مجموعه ایی از تحقیقات بازاریابی است.بسیار از سازمان ها و شرکت ها و حتی خرده فروشان به شیوه های مختلفی به تحقیقات بازاریابی می پردازند که هر کدام از این شیوه ها با توجه به شرایط مختلف در بازار می تواند مفید باشد.

  • بعضی از شرکت ها دوایری را دارند که به صورت اختصاصی کار تحقیقات بازاریابی را انجام می دهند. این حالت بیشتر در شرکت های بزرگ اتفاق می افتد.
  • بعضی از شرکت ها این کار را به معاونت های پایین دستی مدیر عامل که در امور بازاریابی شرکت ها فعال هستند می سپارند.
  • شرکت هایی نیز هستند که این کار را برون سپاری می کنند و از شرکت های دیگری که در این حوزه فعال هستند درخواست می کنند این کار را برای آن ها انجام دهند.

در حالت کلی باید بدانید که شرکت های کوچک دوایر تحقیقات بازاریابی در داخل شرکت ندارند اما شرکت های بزرگ تر و با سابقه تر که توان مالی بهتری برای پوشش دادن هزینه های خود دارند ترجیح می دهند به جای برون سپاری؛ چنین دوایری را در داخل شرکت طراحی کنند تا بتوانند تعامل بهتری بین این دوایر با مدیر عامل ها و مدیران کلان شرکت داشته باشند و دسترسی به اطلاعات این دوایر برای آن ها سریع تر امکان پذیر باشد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!