Skip to main content

بازار وکیل از دوران زندیه و قلب تپنده ی شیراز

بازار وکیل در شهر شیراز یکی از بازار های مشهور کشور ایران و جهان است. این بازار سنتی و زیبای تاریخی از زمان کریم خان زند شکل گرفت. در این بازار تمام معامله های داخلی و خارجی در جریان است. این مکان امروزه در مرکز شهر شیراز واقع شده است. بازار وکیل از نزدیک دروازه ی اصفهان شروع می شود و تا داخل بازار های قدیمی امتداد دارد. بازار وکیل آنچنان خاص و منحصر به فرد است که می توان آن را به قلب تپنده ی شیراز تشبیه کرد. این بازار زیبا دارای سکو های پهن از هر دو طرف است، طاق های بلندی دارد و چهارسوق بلندی نیز در میان آن است. بازار وکیل دارای بازار های غربی و شرقی است که یکدیگر را قطع می کنند و بازار های فرعی بسیاری نیز دارد و در کل این مکان زیبا دارای ۷۴ دهانه طاق زیبا است.

معماری بازار وکیل

معماری این مکان زیبا بر گرفته شده از بازارچه ی اصفهان است. ارتفاع طاق هایش بیش از ۱۱ متر است که شکوه خاصی به این مکان داده است. این بازار عرضی وسیع تر از سایر بازار های ایرانی دارد. بازار وکیل دارای سه فضای عبوری است:

  • فضایی برای عبور مشتریان یا همان گذر ها
  • حریم مغازه که حدود دوپله بالاتر از زمین است.
  • فضای مغازه ها که همان محل فروش کاسبان بازار است.

این بازار زیبا ۵ درب دارد که در ۴ سمت آن قرار گرفته است. بعلاوه این مکان دارای حمام وکیل و مسجد وکیل هم هست. در زیر چهارسوق آن حوض بزرگی از مرمر بوده است که به مرور زمان از بین رفته است. بازار وکیل سیستم تهویه ی کاملی دارد که با طاق های بلند بازار و بادگیر هایش کامل شده است. در جلوی هر کدام از حجره های آن سکویی بزرگ است که با ترنج ها حجاری شده است، مغازه های بازار وکیل دارای پستو دو طبقه است. بازار وکیل آنچنان خاص و زیبا است که در سال ۱۳۱۵ هجری شمسی با شماره ی ۹۲۴ ثبت ملی شد.

بازار های ایرانی هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند که با مطالعه ی ویژگی های آنان می توان به اهمیت خرید و فروش در ایران قدیم پی برد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده 

شماره تماس جهت مشاوره!