Skip to main content

بازاریابی گردشگری: موفقیت در ارائه خدمات گردشگری

بازاریابی گردشگری: موفقیت در ارائه خدمات گردشگری

موفقیت در ارائه خدمات گردشگری در بازار زمانی تحقق می یابد که گردشگران از خرید خدمات گردشگری کشورمان احساس رضایت کنند و علاوه بر پایبندی بتوانند دیگران را نیز ترغیب نمایند. در چنین حالتی صنعت گردشگری کشورمان با پیشتازی در بازار هم سهم بیشتری را نصیب خود می کند و هم به سود بیشتری دست خواهد یافت. اگر نقش نوآوری در هر صنعتی را مهم بدانیم و بتوانیم تفکر خود را از چارچوب  دروس تئوری بازاریابی که در دانشگاه ها تدریس می شوند کمی گسترش دهیم؛ به راحتی و با هزینه های اندک می توانیم کفه سود آوری صنعت گردشگری ایران را بالا بریم.

البته نوآوری ریشه همه موفقیت ها نیست، بلکه یکی از پایه های اصلی موفقیت در دنیای گردشگری است و در کنار آن قطعاً به تبلیغات، اطلاعات به هنگام و بازاریابی صحیح و… نیاز داریم. بنابراین صنعت گردشگری ایران باید چیزی بیش از توان مدیریتی اش برای عرضه داشته باشد. نوآوری از جهت درک مشتری نیز اهمیت دارد، اگر تصویری که ما از خدمات و جاذبه های گردشگری ایران به نمایش می گذاریم با نوآوری همراه نباشد، احتمال جذب گردشگران به طور قابل ملاحظه ایی کم می شود. دلیل دیگر برای پرداختن به نوآوری در ارائه خدمات گردشگری در این است که نوآوری سبب فعال شدن صنعت گردشگری ایران می شود، زیرا یک بازاریاب ممکن است یک خدمت قدیمی را با روش های جدید بازاریابی برای مدت طولانی بفروشد، اما با این روش نمی تواند در گردشگران تحرک و یا نشاطی بلندمدت ایجاد نماید.

اولین چالش در ارائه خدمات گردشگری ایران این است که بتوانیم مفهوم وظایف و عملکرد ها را از هم متمایز کنیم. بنابر این دو سوال مطرح می شود:

  • عملکرد خدمات گردشگری ایران به چه معناست؟
  • وظایف خدمات گردشگری ایران به چه معناست؟

برای درک بهتر تفاوت بین عملکرد ها و وظایف به این مثال ساده توجه کنید؛

هر آشپزخانه ایی دارای شیر آب است. شیر آب می تواند طلایی رنگ یا کرم رنگ یا… باشد، می تواند اهرمی باشد یا دارای دو دستگیره باشد، علاوه بر این می تواند به بالا و پایین بچرخد یا همراه با دستگاه تصفیه آب باشد، اما علی رغم همه موارد باز هم شیر آب یک کالای معمولی است. عملکرد تمام این شیر های آب یکی است ” دسترسی به جریان آب”. عملکرد به ما می گوید شیر آب چه کاری انجام می دهد. بنابر این شیرآلات حیاط خانه، حمام و آشپزخانه یک عملکرد دارند دسترسی به جریان آب…

وظیفه به ما می گوید؛ شیر آلات قصد تسهیل چه کاری رادارند. در واقع وظیفه شیرآلات حمام پر کردن وان و یا آبکشی موها می باشد، وظیفه همین شیرآلات در حیاط خانه تامین آب گیاهان و یا تمیز کردن حیاط است و در آشپزخانه وظیفه شیرآلات؛ شستن دست ها، برداشتن آب برای پخت و پز، شستن ظرف ها و یا مواد غذایی است. در صنعت گردشگری و ارائه خدمات مرتبط با آن نیز همین موارد را می توان تعمیم داد. اگر عملکرد را با وظیفه اشتباه بگیرید تغییر محصول یا خدمت ارائه شده در شکل ظاهریش اتفاق می افتد، بنابر این نوآوری صورت نمی گیرد.

برای نوآوری در ارائه خدمات گردشگریمان باید از مفهوم عملکردها عبور کنیم و به مفهوم وظایف دست یابیم. اگر بتوانیم در صنعت گردشگری از مفهوم عملکرد به مفهوم وظایف حرکت کنیم می توانیم در مسیر درست قرار گیریم، زیرا دیگر با مفهوم عام خدمات گردشگری سر و کار نداریم؛ بلکه می توانیم با خدماتی سرکار پیدا کنیم که در موقعیت خاصی قرار گرفته اند و قطعاً در آن موقعیت ها وظایف خاصی هم نهفته است. در چنین حالتی می توان از علم بازاریابی به درستی استفاده کرد و وظایف خدمات گردشگری کشور را تحلیل کرد و در نهایت می توان متوجه شد که خدمات گردشگری ما در بخش های مختلف مانند بخش تفریحی، مذهبی یا درمانی تا چه اندازه وظایف خود را به خوبی انجام می دهند. این مفهومی است که به ما کمک می کند تا دریابیم که یک خدمت گردشگری ابتدایی جای بسیاری برای نوآوری دارد.

در نتیجه وجود تنها یک طراحی برای ارائه خدمات گردشگری به خودی خود اشتباه است، اما متاسفانه صنعت گردشگری بسیاری از کشور ها فقط همین کار را انجام داده است. خدمات گردشگری ایران نیز اغلب اوقات در هر موقعیتی به جز از نظر سبک کاملا مشابه هستند. علی رغم اینکه انتظارات گردشگران از خدمات گردشگری کاملاً متفاوت است. برای یک بازاریابی قدرتمند در صنعت گردشگری کشور باید بتوانیم در موقعیت های مختلف توریستی از طرح های متفاوتی بهره گیریم.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!