Skip to main content

بازاریابی گردشگری و بخش بندی های آن

بازاریابی گردشگری مانند هر نوع از بازاریابی اصولا باید طبق بخش بندی هایی پیش رود. این بخش بندی های می توانند متنوع باشند. بازاریابی گردشگری/جغرافیا، اقتصاد، سن، جمعیت، خانواده در بازاریابی گردشگری گاهی بخش بندی بر اساس جغرافیا رخ می دهد. مثلا: مردم ایران که در منطقه ایی زندگی می کنند که بیشتر ایام سال آب و هوای گرمی دارند بر اساس این بخش بندی می توان مقاصد گردشگری سردسیری یا زمستانی را برای آن ها در نظر گرفت. گاهی بخش بندی جغرافیایی به شکل جزیی تر بر اساس سن گردشگران پیش خواهد رفت به عنوان مثال: جهان کودک برای کودکان یک نوع جاذبه گردشگری بر مبنای بخس بندی جغرافیایی است. برای افرادی که در شهر های صنعتی مانند تهران / تبریز / اصفهان / مشهد و … زندگی می کنند رفتن به مناطق ییلاقی یا روستایی نوعی جاذبه گردشگری است.

یکی دیگر از بخش بندی ها در بازاریابی گردشگری، بخش بندی بر اساس مسائل اجتماعی و اقتصادی است. به عنوان نمونه:  یک هتل فوق لوکس در کیش بر اساس همین بخش بندی برای مشتریانش جاذبه گردشگری را ایجاد می کند و مشتری جذب می کند. پارک های تفریحی نیز دقیقا از همین قانون پیروی می کنند. همچنین می توان گفت موزه هایی مانند موزه فرش، موزه هنر های معاصر ایران و هزاران موزه ی دیگر نیز بر اساس بخش بندی اقتصادی، گردشگر جذب می کنند. البته این نوع بخش بندی در بازاریابی گردشگری هنوز کامل نیست یعنی گاهی پیش آمده که گردشگر از نظر اقتصادی مرفه نیست اما، صرفا بر اساس علاقه تلاش می کند هزینه ی رفتن به چنین مکان هایی را فراهم کند.

بخش بندی گردشگری می تواند بر اساس مذهب هم رخ دهد. به عنوان مثال: تور زیارتی مشهد، تور یک روزه سفر به جمکران یا تور زیارتی سفر به شاهزاده حسین قزوین در این نوع دسته بندی جای می گیرند.

بخش بندی در بازاریابی گردشگری می تواند بر اساس سن و جمعیت هم باشد. همچنین بخش بندی بر اساس زبان/ نژاد و ملیت هم نوع دیگری از بخش بندی است.

مهم ترین نوع بخش بندی در بازاریابی گردشگری

یکی دیگر از بخش بندی ها در بازاریابی گردشگری بخش بندی بر پایه خانواده است. به عنوان مثال: یک زوج جوان توقع یک سفر عاشقانه را دارند یا یک خانواده ی در حال رشد توقع دارند که در سفرشان برای همه ی اعضا سرگرمی وجود داشته باشد یا خانواده مسن تمایل دارند سفر آن ها با امکانات رفاهی خوبی برای جابجایی آن ها همراه باشد.

در هر کدام از بخش بندی ها، بازاریابی گردشگری متفاوت ظهور پیدا می کند و می تواند گردشگران خاص خود را داشته باشد.


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!