Skip to main content

بازاریابی ویروسی (Viral Marketing)

همه ی ما با شنیدن نام ویروس ناخوداگاه به یاد پوشش پروتئینی می افتیم که با اتصالش به سلول، محتوی ژنتیکی آن را تغییر داده و به سرعت شروع به تکثیر و انتقال می کند.اما این واژه در بازاریابی چه معنایی دارد؟ همان طور که می دانید بازاریابی نه تنها شامل تعاملات شرکت با مشتریان است بلکه شامل تبادل گسترده اطلاعات بین افراد است که این امر به نوبه ی خود یک تبلیغ محسوب می شود. دسترسی به هزاران نفر از طریق بازاریابی تک به تک ممکن است هفته ها و یا ماه ها طول بکشد اما از طریق بازاریابی ویروسی می توان ظرف چند روز یا حتی چند ساعت به صدها هزار نفر دسترسی پیدا کرد. این نوع از فرایند با اقدامات یک مدیر سنجیده ی بازاریابی می تواند به یک کمپین موفق بازاریابی ویروسی تبدیل شود. این بازاریابی در سال های اخیر بسیار تاثیر گذار بوده و بسیاری از بزرگان بازاریابی برای افزایش آگاهی مردم از برند خود از این شیوه ی نوین بهره برده اند.

اینترنت، مفهوم نقل و قول یا بازاریابی شفاهی را بطور اساسی تغییر داده و واژه ی بازاریابی ویروسی در سال ۱۹۹۷ توسط “استیو یوروتسن” ابداع شد. Hotmail پیشتاز عرصه ی بازاریابی ویروسی این واژه را در ابتدا برای توصیف تبلیغات خودش در ایمیل هایی که کاربرانش به دیگران ارسال می کردند استفاده کرد. این شرکت در سال ۱۹۹۶ حدود ۵۰۰ هزار کاربر داشت که در زمان کوتاهی توانست آنها را به ۱۲ میلیون کاربر برساند و این امر به کمک بازاریابی ویروسی تحقق یافت. بدین صورت که Hotmail در انتهای هر ایمیل ارسالی یک متن کوتاهی قرار داده بود: “ایمیل رایگان و خصوصی خود را از Hotmail در یافت کنید”. فرض تبلیغ این شرکت اینگونه بود که اگر این تبلیغ به کاربران در معرض خطر برسد آلوده می شوند و می توانند به سایرین سرایت دهند.

تعاریف بازاریابی ویروسی  

  • بازاریابی ویروسی به معنای هر استراتژی است که افراد را به انتقال پیام بازاریابی به دیگران تشویق می کند و امکان رشد ترویجی پیام و نفوذ آن به دیگران است.
  • به روش تبلیغی گفته می شود که معمولا به صورت مجازی از طریق شبکه های اجتماعی موجود یا ایمیل در اینترنت ارائه می گردد و به روش های متفاوتی انجام می شود.
  • یک روند بازاریابی که از نظر توزیع، شبیه ویروس عمل کرده و توسط بازاریابی دهان به دهان، اینترنت و یا شبکه های موبایل به صورت تصویر، کلیپ یا فیلم کوتاه انجام می گیرد.

شماره تماس جهت مشاوره!