Skip to main content

بازاریابی و فروش کسب و کارهای خدماتی

کسب و کارهای خدماتی نگرانی های مختلفی دارند. بسیاری از آنها از دشواری در کسب درآمد ، استخدام کارکنان حرفه ای و با انگیزه و  بویژه جلب رضایت مشتری گله دارند.

برخی از این موسسات ، عمدتاً برای رسیدن به درآمد مالی بیشتر کاهش هزینه ها را دستور کار قرار می دهند. متأسفانه در ایران بسیاری از موسسات خدماتی از نحوه جلب رضایت مشتریان به خوبی آگاهی نداشته و از در اختیار داشتن کارکنان آموزش دیده ، با تجربه و خوش برخورد رنج می برند.

امّا بازاریابی و فروش کسب و کارهای خدماتی با سایر کسب و کارهایی که کالا ارائه می دهند، متفاوت تر است. در علم بازاریابی محصول به دو دسته کالا و خدمات تفکیک می گردد، محصولات خدماتی بایستی مطابق با نیاز مشتری طراحی شده و قیمت آن واقع بینانه تر از کالا تعیین گردد و به سادگی در اختیار مشتریان قرار گیرد.

لذا اصولاً بازاریابی و فروش در خدمات نیاز به آستانه تحمل بالاتری دارد. دقت داشته باشید که بازاریابی و فروش خدمات به دلایلی چون ناملموس بودن آن ، غیر قابل ذخیره شده در فضایی مانند انبار و … بسیار سخت از بازاریابی و فروش کالا است.

راهکارهای بازاریابی و فروش کسب و کارهای خدماتی

  • استخدام و آموزش کارکنان حرفه ای

یکی از مهمترین عامل های فروش خدمات ، کارکنانی هستند که با مشتری در ارتباط مستقیم هستند. سعی کنید در استخدام کارکنان فروش خود افراد خوش برخورد ، تحصیل کرده ، و نکته سنج را در اولویت قرار دهید.

مهمترین فاکتور فروشنده خدمات آستانه ی تحمل بالا است پس حتماً در مصاحبه های خود سطح آستانه ی تحمل ایشان را بسنجید و در استخدام این افراد عجله نکنید.

پس از جذب کارکنان فروش خود حتماً در مورد نوع خدمات و سابقه ی کسب و کار خود آموزشی دقیق – در صورت امکان جزواتی آموزشی از نوع خدمات و پیشینه موسسه – به ایشان ارائه دهید.

  • استفاده از تکنولوژی های روز برای ارائه خدمات

در فرآیندهای خدماتی یکی از مهمترین مسائل کاهش زمان ارائه خدمت است. ضعف در این قسمت برابر است با  از دست دادن مشتری و کاهش درآمد .

به عنوان مثال در بسیاری از موسسات بیمه ای ، بانکی ، تبلیغاتی و حتی آموزشی سعی می کنند از دستگاه های نوبت دهی و همچنین دستگاه های کارت خوان  برای کاهش زمان ارائه خدمت استفاده نمایند.

اگر تاکنون از فرم های دستی ثبت اطلاعات مشتری استفاده می کردید اکنون زمان آن فرا رسیده که این سیستم را حذف و سیستم ثبت اطلاعات کامپیوتری را جایگزین کنید. هر چقدر سرعت و در عین حال دقت ارائه خدمات خود را بالاتر برید ماندگاری مشتری شما افزایش خواهد یافت.

  • بازاریابی دیجیتال

در دنیای امروز استفاده از بازاریابی دیجیتال بویژه در کسب و کارهای خدماتی بسیار متداول است. تلاش نمایید بر اساس توان و پتانسیل مجموعه خود از ابزارهای این حوزه استفاده نمایید.

مهمترین گزینه در این بخش وب سایت پویا و جذاب است. امروزه نه تنها در حوزه کالا ، بلکه در خدمات نیز مشتریان نیاز خود را از طریق اینترنت جستجو می کنند و اصولاً مشتریان به کسب و کارهایی که دارای وب سایت به روزی باشند اعتماد بیشتری دارند.

در کنار وب سایت بایستی در رسانه های اجتماعی همچون تلگرام و اینستاگرام خدمات و پیشنهادات خود را به صورت مرتب ارائه دهید و از همین ابزار برای تبلیغات خود استفاده نمایید.

  • بررسی رضایت مشتری

مشتریان در تمام بازارها چه کالا و چه خدمات در صورتی مجدداً به سراغ شما می آیند که از فعالیت تان راضی بوده باشند.

حتما در تمام مراحل ارائه خدمت – پیش از خدمت ، حین دریافت خدمت و پس از ارائه خدمت – از مشتریان خود نظر سنجی به عمل آورید. به یاد داشته باشید صندوق انتقادات و پیشنهادات و یا پرسشنامه های چند صفحه ای دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرند و هیچ کارآیی ندارند.

به صورت تصادفی تعدادی از مشتریان را در مراحل مختلف ارائه خدمت انتخاب و با چند سوال کوتاه رضایت آنها را بررسی و سپس ثبت نمایید.

  • قیمت گذاری منصفانه

بسیاری از کسب و کارهای خدماتی در ایران قیمت خدمات خود را بر اساس قیمت رقیب محاسبه می کنند. توجه داشته باشید که هزینه های هر کسب و کار مانند اثر انگشت افراد متفاوت هستند و هر کسب و کاری هزینه های خاص خود را دارد و لذا هیچ دو شرکتی در هیچ نقطه ای از بازار دارای هزینه های یکسان نیستند.

از آنجا که پارامتر هزینه از تاثیرگذارترین عوامل در محاسبه قیمت است لذا بایستی سعی کنید که بر اساس شرایط و موقعیت فعلی خود نرخ خدمات خود را محاسبه نمایید و در خدمات بسیار رقابتی و پرتقاضا قیمت رقبا را لحاظ نمایید. چون مشتریان در پرداخت بهای خدمات بسیار حساس تر از کالا می باشند پس قیمت گذاری خدمات را به صورت دقیق و عادلانه در نظر بگیرید.

منبع:مارکتینگ نیوز

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!