Skip to main content

بازاریابی در دنیای www ها!!

By مهر ۶, ۱۳۹۴اردیبهشت ۲۳ام, ۱۴۰۲مقالات تخصصی بازاریابی

در زمان های نه چندان دور هیچ کس فکر نمی کرد با فشاردادن چند کلید نا قابل بتوان خدمتی یا محصولی را فروخت یا خرید و با انسان های جدیدی آشنا شد. از شهر ها و کشور های مختلف بازدید کرد؛ پول ها را جا به جا کرد؛ بلیط قطار را  برای تعطیلات تابستانی خرید و یا برای سالگرد ازدواج خود در هتل مورد علاقه اتاق رزرو کرد. به راستی این کلید ها و یا این به قول من www  ها با دنیای کوچک ما چه کرده است ….؟

اینترنت دنیای بزرگی که از قاب کوچک رایانه های خانگی، لب تاپ ها، تب لت ها یا حتی همین گوشی های لمسی کوچکتان به شما چشمک می زند و در ابعاد مختلف زندگی از صحبت با خواهر مان در آلمان تا دستور پخت کیک اسفنجی را مدیون آن هستیم. اینترنت توانسته است دنیای کوچک ما را زیرورو کند. امروزه اکثر بازاریابی ها مثل زمان پدر بزرگ هایمان به شکل مستقیم و زیر طاق های گنبدی شکل زیبای بازار های ایرانی کمتر رخ می دهد. امروز بازاریابی به شیوه سنتی کم کم جای خود را به بازاریابی www…..com یا به قولی شیک تر بازار یابی اینترنتی (Internet Marketing) داده است.

اگر سازمان ها و مقصد های توریستی کسب و کار خود را با تغییرات حاصل از پیشرفت فناوری های اطلاعات که در حوزه الکترونیک رخ داده اند وفق ندهند دیری نخواهد پایید که مزیت های رقابتی خود را از دست خواهند داد. ” (بوهالیس – ۱۹۹۸ )

بازار یابی مستقیم شکل های گوناگونی دارد گاه به شکل بازار یابی مستقیم سنتی شکل می گیرد مثل فروش با کاتالوگ/ پست مستقیم و تلفن و گاهی پا را از این فراتر می نهد و بازار یابی مستقیم پیشرفته را تشکیل می دهد به نام بازار یابی اینترنتی. آن نوعی که امروزه بسیار برای یک بازار یاب مهم تر است همین نوع دوم یعنی بازار یابی اینترنتی است.

در بازار یابی اینترنتی شما از یک وسیله اطلاعاتی یعنی اینترنت بهره می گیرید و به این وسیله کالا یا خدمتی را می فروشید بعلاوه خریدار هم می تواند آن چه را که دوست دارد بدون اتلاف وقت پیدا کند و سفارش دهد و نقل و انتقال وجه هم از طریق کارت های اعتباری صورت می گیرد و بعد از این مراحل کالا یا خدمت را  تحویل مشتری می دهیم البته نوع تحویل به نوع کالا ویا خدمت  خریداری شده بستگی دارد.

حال با خود فکر کنیم که این شیوه بازار یابی می تواند چه انقلاب عظیمی را در صنایع مختلف به وجود آورد. در این شیوه سرعت و جلوگیری از اتلاف زمان حرف اول را می زند. این همان نکته ایی است که بازار یاب حرفه ایی باید به آن توجه کند تا بتواند گوی سبقت را از بقیه رقبا برباید. در مطالب بعدی با این شیوه بازار یابی و تاثیر آن در صنعت گردشگری  بیشتر آشنا می شویم.

درباره نویسنده

Leave a Reply

شماره تماس جهت مشاوره!