Skip to main content

بازاریابی به مدل مدیریت در کلاس جهانی

بازاریابی به مدل مدیریت در کلاس جهانی

بازاریابی نوین چیزی فراتر از تولید محصولات خوب، قیمت گذاری مناسب و سهولت دسترسی به مصرف کنندگان کالا است. ترفیع، یکی ازعناصر آمیخته بازاریابی است که از طریق آن، شرکت با مصرف کننده ارتباط برقرار می کند و از طریق تبلیغات، پیشبرد فروش، فروش شخصی و روابط عمومی او را به خرید محصول تشویق می کند(محمدیان،۱۳۸۸: ۵۶).

بازاریابی و فروش محصولات کاشی و سرامیک در چند سال اخیر به دلیل مواردی چون بدهی ارزی بالای شرکت ها و همچنین مشکلات گمرکی و نبود زیر ساخت های لازم جهت حمل و نقل بار با مشکلات فراوانی روبرو بوده است. علی رغم موارد فوق بر اساس آخرین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال های اخیر ایران از نظر میزان صادرات محصولات کاشی و سرامیک، رتبه چهارم دنیا را در اختیار دارد و حجم تولید ۴۶۰ میلیون مترمربعی را تجربه کرده است که از این میزان ۳۶۷ میلیون متر مربع در بازار داخل و ۹۳ میلیون مترمربع آن را صادر کرده است.

صنعت کاشی و سرامیک از آن دسته از صنایع کشور است که تا وقتی ساخت و ساز در کشور رونق داشته باشد، بازار این صنعت هم از روند فزونی رشد برخوردار خواهد بود. با توجه به شرایط پیش آمده درچند سال اخیر از جمله افزایش قیمت دلار و کاهش قابل توجه واردات محصولات این صنعت، سهم صنعتگران و تولیدکنندگان از فروش محصولات این بخش افزایش یافته است؛ لذا با استفاده حداکثری از ظرفیت ها و پتانسیل های موجود می توان سهم بازار و میزان سودآوری این صنعت را افزایش داد و با به کارگیری ترکیب مناسب و مؤثر از آمیخته ترفیع برای محصولات صنعت کاشی و سرامیک می توان تمایل بیشتر به خرید را در مشتریان ایجاد کرد و از این جهت انتخاب روش مناسب ارتباطی باید با توجه به موقعیت مخاطبان در بازار هدف صورت گیرد. بر این اساس برنامه ریزی برای تدوین آمیخته ترفیع مناسب، جهت ادامه حیات در محیط رقابتی داخل و خارج از کشور باید در سرلوحه کار شرکت های تولیدکننده کاشی و سرامیک باشد.

در حال حاضر پیوستن کشور ما به روند جهانی شدن تولید و صنعت اجتناب ناپذیر است و تنها راهی که برای کشور ما باقی می ماند، تقویت صنایع خود از دو بعد است. اول بعدکلان اقتصادی و تصمیم گیری های کلان و دوم، بعد خرد و سیاست های داخلی صنایع. بعد کلان به سیاستگذاری های دولت و بعد خرد به سیاست های خود شرکت های تولیدی بر می گردد. تولید در کلاس جهانی(World Class Manufacturing) هدفی برای این سیاست های داخلی شرکت هاست، این واژه برای تعریف بهترین تــولیدکنندگان در جهان به کار رفته است که می توان آن را انقلاب دوم صنعتی دانست.

در کلاس جهانی بودن به این معنا است که سازمان در بازار مورد نظرش در برابر دیگررقبا صرف نظر از اندازه، کشور مبدأ یا منابع در همه عرصه های تولید، بازاریابی و فروش محصولات خود پیروز و موفق باشد. این به معنای برابری یا فراتر رفتن از رقیب در زمینه کیفیت، زمان تدارک، انعطاف پذیری، هزینه/ قیمت، خدمات پس از فروش به مشتریان و نوآوری در تولید می باشد به گونه ایی که سازمان  کلاس جهانی هر زمان و در هر بازاری که بخواهد آماده رقابت با رقبا است و این سازمان کلاس جهانی است که موضوع رقابت را تعیین می کند و بقیه دنباله رو او هستند(فارسیجانی،۱۳۸۶).

جذابیت و سودآوری وسوسه انگیز صنعت کاشی و سرامیک از یک سو و ازسوی دیگر فراهم بودن منابع اولیه و زیرساخت های لازم، باعث شده است که طی چند سال اخیر شمار تولیدکنندگان این صنعت در استان یزد به صورت خیره کننده ایی افزایش یابد. به طوری که بر طبق آخرین آمار موجود، استان یزد با تولید ۶۰ درصدی کاشی و سرامیک کشور بزرگترین خوشه صنعتی تولیدکننده این محصولات درکشور است.

متأسفانه به دلیل عدم برنامه ریزی منسجم و اتخاذ سیاست های غیر علمی و غیر اصولی در بخش های تولیدی و بازاریابی، هم اکنون تولیدکنندگان کاشی و سرامیک با مشکل فزونی عرضه بر تقاضا مواجه گردیده اند. پراکنده کاری های موجود در این صنعت موجب شده است که بازار داخلی با اشباع و بازار خارجی نیز در قبضه تولیدات ارزان قیمت چین، برزیل و هند باشند. اگرچه دولت در طی سال های اخیر، تلاش کرده است با اتخاذ سیاست هایی چون بستن بازارهای داخلی و حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان، صنعت کاشی را متحول کند اما حتی جایگزین کردن مدرنترین و پیشرفته ترین ماشین آلات و تجهیزات نیز نتوانسته صنعت فوق را در ابعاد جهانی معرفی کند به طوری که بیشترین حجم صادرات محصولات کاشی و سرامیک به کشورهای همسایه چون عراق، افغانستان، تاجیکستان و دیگرکشورهای همسایه صورت می گیرد.

با توجه به موارد یاد شده لازم است شرکت های فعال در این صنعت با در نظرگرفتن  موانع تولید در کلاس جهانی و با انجام کارهای پژوهشی منظم و هدفمند در جهت افزایش سهم بازار جهانی فروش محصولات خود گام بردارند و ضمن ارائه یک نمای کلی از وضعیت صنعت کاشی و سرامیک، با شناسایی و اولویت بندی بهترین ابزارهای ترفیعی مناسب به بهبود فروش محصولات تولیدی خود در ابعاد جهان تراز بپردازند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!