Skip to main content

بازاریابی بعد از رکود اقتصادی

بازاریابی بعد از رکود اقتصادی

رکود اقتصادی عادات خرید مردم را به طرق مختلف تغییر می دهد؛ بازاریابان باید به این موضوع فکر کنند که چگونه رکود اقتصادی ترجیح مشتری را تغییر می دهد و مشتری در مورد علامت تجاری شرکت شما چه فکری می کند. از امروز اقدامات را با تمرکز بر روی مشتریان بالقوه، ارزیابی علامت تجاری شرکت و توسعه این سناریو فراهم کنید؛ در اینجا به ۷ توصیه مهم اشاره می کنیم که بازاریابان بایستی برای برنامه ریزی بازاریابی خود در دوران پسا رکود بدان توجه داشته باشند:

  •  تمرکز بر مشتریان بالقوه

بایستی بر ساختار ارتباط با مشتریان وفادار در صنایع در حال رشد متمرکز شوید چرا که در این صنایع تقاضای محصول زمانی که اقتصاد در حالت نوسان قرار می گیرد رها می شود. اگر دارید B2C را اداره می کنید بر سرمایه نقدینگی مشتریان دراز مدت متمرکز شوید که می تواند سازمان شما را نجات دهد. اما اینکه ذخیره تان را جهت نفع بردن از تقاضای محصول بالا ببرید فراموش نکنید چراکه باعث می شود اعتماد مشتریانتان نسبت به سازمان جلب شود. بازگشت به حالت اولیه را طبیعی فرض نکنید؛ هر چه رکود اقتصادی عمیق تر و طولانی تر باشد مشتریان بیشتری رفتار و عاداتشان را به صورت دائم تنظیم خواهند کرد. مکانیزم آنها ممکن است متفاوت شده و به صورت وضعیت طبیعی جدیدی تعریف شود. به صدای مشتریانتان به دقت گوش فرا دهید و فرضیات تقسیم بندی بازار خود را مورد بازنگری قرار دهی.

  • اعتماد مشتریان مورد هدف خود را نسبت به علامت تجاری تان ارزیابی کنید

مشخصاً اعتماد در علامت تجاری عملیات مالی محرک می باشد بسیاری از علائم تجاری معروف به سادگی هرگز نخواهد توانست اعتماد مشتریان را برگرداند. اگر شما برای چنین علائم تجاری کار می کنید مشخصه های فردی خود را فراموش کرده و دست به کار شوید. اما رفتار بد در بخش عملیات مالی باعث از بین رفتن اعتماد در تمامی علائم تجاری عملیات مالی می باشد. مطمئن باشید که مشتریان مورد نظرتان هنوز به شما اعتماد دارند اما به دنبال طراحی پشتیبانی خدمات بیشتر باشید و در کوتاه مدت دستانشان را بفشارید حتی اگر کیفیت خدماتتان یکنواخت باقی بماند.

  • بر روی هزینه ها همچنان تمرکز کنید

بسیاری از کارخانه های تولیدی از اشباع جهانی محصول رنج می برند. همراه با تامین کنندگان زیاد در زنجیره تامین به ویژه در پایداری مشتری نتیجه جز فشارمعکوس برروی قیمت ها نخواهد بود. رونق اقتصادی به تولیدکنندگان اجازه  نمی دهد تا کنترل های هزینه و بهبود نوآوری را کند کنند.

  • نشانه های شاخص را شناسایی کنید

یک بازاریاب خوب نشانه های ویژه چه کوچک و چه بزرگ را جهت پیش بینی تقاضا برای محصول خود در دوره بعدی را شناسایی می کند.

  • سناریو را گسترش دهید

رکود اقتصادی چه مدت طول می کشد و آیا رونق اقتصادی تدریجی و به همان نسبت ناشناخته خواهد بود. بازاریابانی که برای آینده  برنامه ریزی می کنند بایستی نکته ای که پیتر دراکر مطرح کرده را به خاطر داشته باشند که استراتژی مفهوم مستقیمی است که حول و حوش آن بایستی تعبیه کرد. بدانید که چطور می توانید زمانی که تقاضا به طور ناگهانی افزایش می یابد منبع تامین و توزیع را میتوانید گسترش دهید.

  • منتظر اجازه گرفتن نباشید

بسیاری از شرکتها مانند والت استرتیا ژورنال و یا برن برنینگ(BERN BERNAMKE) تا زمانی که رسماً رونق اقتصادی را اعلام نکنند سرمایه گذاری مجدد را شروع نخواهد کرد. برنامه رونق اقتصادی خود را همین الان طراحی کنید وقتی که علائم راهنما هشدار داد اقدامات لازم را انجام دهید.

  • تامین هوشمندانه، بازاریابی هوشمندانه ای دارد

رکورد اقتصادی اخیر تاثیر خوبی بر روی بازاریابان نگذاشته است. در بسیاری از شرکت های چند ملیتی تاثیرات مثبت مالی طرحهای بازاریابی توسط، فرار قیمت و درآمد کمتر از حد مورد انتظار با توجه به تقویت غیر منتظره دلار شکل می گیرد. رونق اقتصادی افزایش قیمت کالا و نرخ مبادله را  باعث خواهد شد. بازاریابی به عنوان نیروی مشتقی بین تجارت موفق آمیز و شکست پذیر می باشد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!