Skip to main content

آینده بازاریابی

By فروردین ۲۹, ۱۳۹۵مقالات تخصصی بازاریابی

آینده بازاریابی

هر شغلی و هر فرایندی با مشکلات و چالشهایی روبرو خواهد بود . صاحبان مشاغل و بازاریابان بدنبال هر تغییری باید با آن دست و پنجه نرم نمایند تا بتوانند در دنیای امروزی به حیات خود ادامه دهند . قطعا بازاریابی به شیوه سنتی نمی تواند جوابگوی نیازها و خواسته های هم بازاریابان و هم مخاطبان باشد. وقت آن نه تنها فرا رسیده بلکه بسیار هم دیر شده است و باید با بازاریابی سنتی خداحافظی نمود و آن را در صندوقچه خاطرات تنها گذاشت و هر از چند گاهی فقط و فقط برای اطلاع از چگونگی بازاریابی در گذشته به آن نیم نگاهی داشت. برخی از مسائلی که بازاریابان با آن باید در آینده دست و پنجه نرم کنند:

  • جامه عمل پوشاندن  به وعده ها

بازاریابان باید به همه وعده ها و نه قسمتی از آن بطور صحیح و کامل جامه عمل بپوشانند . مشتریان به سرعت برق از بازاریابانی که به قول خود عمل نمی کنند فرار خواهند نمود. باید بدانیم که هر وقت که می توانیم عمل نماییم باید قول دهیم و یا وقتی قول دهیم که می توانیم عمل نماییم. قطع به یقین وقتی با صراحت اعلام نماییم که نمی توانیم به وعده ای عمل نمایییم بهتر است تا اینکه وعده ای داده شود و بعد اعلام نماییم که قادر به انجام آن نیستیم. شرکتها و سازمانها وعده هایی را به مخاطبان می دهند و این وعده هه باید به تحقق کامل برسند و این مستلزم این خواهد بود که سازمانها و شرکتها بودجه کافی برای بازاریابی را در نظر بگیرند وگرنه بزودی رقبا آنها را از گردونه خارج خواهند کرد.

  • افزایش اطلاعات خریداران

در گذشته هر شخصی که به فروشنده مراجعه می نمود مشتری تلقی می شد ولی در حال حاضر مشتری  کسی هست که پس از خرید اول مجددا نیز به ما مراجعه نماید . او در وهله اول خریدار است و سپس مشتری خواهد شد. هم اکنون اطلاعات مشتریان بسیار قوی تر و بالاتر از گذشته است. با ابزارهای کنونی که در اختیار مشتریان است تبادل اطلاعات به سرعت برق و باد در حال چرخش بین مشتریان بوده و همانند سابق نیست که اطلاعات با فاصله زمانی بسیار زیاد بین مشتریان و مردم تبادل شود. اینترنت زندگی بازاریابان را دچار سختی هایی نموده است . در گذشته مشتریان تقریبا تمام اطلاعات لازم را از فروشندگان دریافت می نمودند و این کار را برای فروشندگان راحتتر می نمود و بازاریابان به سهولت می توانستند مشتری را قانع و او را به خرید تشویق نمایند .

  • مسئولیت پذیری و اندازه گیری

باید در مقابل خدماتی و محصولاتی که ارائه می دهید مسئولیت پذیر باسید و به تمام جوانب حرفهایی که زده میشود توجه داشت و به آن عمل نمود . هر گاه بازاریابان به آن درجه از مسئولیت پذیری برسند که مورد انتظار مشتری است بالطبع نتایج مطلوبتری عاید سازمان خواهد شد . سازمانها نیز باید خود را مکلف نمایند که درجه مسئولیت پذیری را نزد مشتریان سنجش نمایند . همواره سنجش نتایج بر حسب  اهدافی که تعیین می گردد یکی از چالشهای روبروی سازمانها و شرکتهای بازاریابی می باشد.

  • اخلاق در بازاریابی

در بازارهی رقابتی  امروزی همواره استفاده از شیوه های مختلف  بازاریابی توسط سازمانها و شرکتها؛ بازاریابی را به این متهم ساخته اند که  مستلزم دروغ ؛ تقلب ؛ بی عدالتی ؛ وعده واهی ؛ سوء استفاده از کودکان و سایر اقشار ضعیف و آسیب پذیر جامعه و عدم توجه به رفاه اجتماعی می باشد . اما همین بازاریابی با هر تعبیری که از آن می شود برای سازمانها و شرکتها بسیار مفید و سود آوری داشته و نقش بسزایی در اقتصاد آن سازمانها دارد.

حال چه باید کرد؟ آیا بازاریابی باید ادامه یابد یا خیر ؟ اخلاقیات یا سود آوری کدامیک ؟

بنظر می رسد که نه تنها حذف بازاریابی نمی تواند کار درستی باشد که مشکلاتی را نیز بدنبال خواهد داشت . باید برنامه ای تدوین نمود تا در آن به اصلاح و بهبود اخلاق در بازاریابی بیانجامد و بدین ترتیب بتوان در عرصه های کنونی بازاریابی علاوه بر سود آوری ؛ اخلاق را نیز پیاده نمود. اخلاقیات ؛ استانداردهای رفتاری هستند که رفتارهای افراد و گروهها و سازمانها و شرکتها را کنترل می نماید. بازاریابان باهوش و نابغه دریافته اند که آنچه که در گذشته اتفاق افتاده است ممکن است امروزه بتواند در موفقیت آنها نقشی داشته باشد ولی قرار نیست در آینده نیز آنان را به موفقیت برساند. در بازارهای رقابتی شدید امروزی دیگر ((یک چیز ،برای همه )) مناسب نیست. بگذریم که در گذشته به دلیل عدم وجود کالاهای رقیب و کمبود محصولات و خدمات مشتریان مجبور به انتخاب بودند لیکن باور کنیم که امروز اینطور نیست و اینطور نیز نخواهد ماند.

≪بازاریابی سنتی در حال مرگ نیست ؛ مدتهاست که مرده است≫

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!