Skip to main content

آینده بازاریابی محتوا چگونه است

بازاریابی حوزه‌ای است که همواره در حال تغییر و تحول است. رقبای جدید، تکنولوژی جدید، استراتژی‌های جدید و چشم‌اندازهای جدید مشتری‌ها معمولا باعث تغییرات بزرگ در کمپین‌ها می‌شوند و راهی جز همراهی با آن‌ها وجود ندارد. بازاریابی محتوا نیز از این قاعده مستثنی نیست. امروزه بازاریابی محتوا به اندازه‌ای محبوب است که به‌عنوان راه حل مستقلی در بازاریابی‌های دشوار مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین گسترش پلت‌فرم‌های خواندن که امروزه به آسانی در دسترس هستند، تولید و توزیع محتوا را بسیار آسان‌تر کرده‌اند. بنابراین اهمیت بازاریابی محتوا بیش از پیش شده است. از طرفی مشتری‌ها مانند گذشته علاقه و اعتماد زیادی به روش‌های سنتی بازاریابی نشان نمی‌دهند. حال این سوال پیش می‌آید که آینده‌ی بازاریابی محتوا به چه صورت خواهد بود و آیا ما آمادگی لازم برای تغییرات آن را داریم یا خیر؟

تغییرات بازاریابی محتوا در آینده‌ چگونه است

محتوای تعاملی: استفاده از واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) در حال افزایش است و احتمال می‌رود انقلاب محتوا با تکنولوژی پیشرفته‌ی این ابزارها در ارتباط باشد. اما اگر این اتفاق هم رخ ندهد آینده‌ی محتوا بدون شک به صورت تعاملی خواهد بود. مردم دوست دارند به جای استفاده از محتوا با آن درگیر شوند. بنابراین تولید محتوا به شکل سنتی امروزی پاسخگوی نیاز مردم نخواهد بود.

محتوای مبتنی بر صدا: همچنین در آینده شاهد این خواهیم بود که مردم بیشتر به سمت محتوای صوتی جذب شوند. درنتیجه پادکست‌ها از محبوبیت بیشتری برخوردار خواهند شد. گوش دادن به پادکست‌ها با تلفن همراه بسیار راحت است. همچنین بازاریابان متوجه شده‌اند ضبط آن‌ها هزینه‌ی چندانی ندارد. درنتیجه انتظار می‌رود محبوبیت پادکست‌ها در آینده افزایش پیدا کند. ظهور دستگاه‌های صوتی هوشمند و جستجوهای مبتنی بر صدا نیز دلیل دیگر تغییر مسیر مردم به سمت محتوای صوتی است.

منسوخ شدن محتوای اشتباه: محبوبیت بازاریابی محتوا منجر به تولید حجم بالایی از محتوای کم‌ارزش در تمامی صنایع شده است. امروزه حجم وسیعی از محتوا در اختیار مردم قرار گرفته است و به زودی حساسیت آن‌ها برای انتخاب محتوای مورد نظر افزایش پیدا خواهد کرد. محتوای اشتباه یا محتوایی که ایده‌ یا تحقیق خاصی در مورد آن انجام نشده است به زودی منسوخ خواهد شد و بازخورد کمتری نسبت به محتواهای کم حجم اما با ارزش خواهد داشت.

شخصیت و اعتبار: اعتبار یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که انقلاب بزرگی در بازاریابی محتوا ایجاد خواهد کرد. مردم به برندها و شرکت‌ها اعتماد ندارند، آن‌ها به سایر مردم و محتوایی که به دست آن‌ها نوشته می‌شود اعتماد دارند. درنتیجه نقش محتوایی که توسط انسان‌های قابل اعتماد نوشته می‌شود بیشتر خواهد شد. هرقدر مردم اعتماد کمتری به شرکت و تبلیغات آن داشته باشند اهمیت اشتراک‌گذاری داستان‌های شخصی نیز بیشتر می‌شود.

تغییرات چه موقع رخ خواهند داد

این تغییرات چه موقع اعمال خواهند شد؟ تغییراتی که مورد آن‌ها صحبت کردیم در حال حاضر در حال وقوع هستند. بلندگوهای هوشمند حضور گسترده‌ای در بازار پیدا کرده‌اند و محبوبیت جستجوهای صوتی، اهمیت محتوای مبتنی بر صدا را افزایش داده است. همچنین کاهش قیمت هدست‌های واقعیت مجازی مصرف‌کنندگان بیشتری را به استفاده از این ابزار تشویق کرده است. پیش‌بینی می‌شود در چند سال یا چند دهه‌ی آینده شاهد اعمال تمام تغییرات ذکر شده در صنعت بازاریابی محتوا باشیم. البته شاید تغییرات آن دقیقا مطابق پیش‌بینی نباشد اما بدون شک اتفاق‌های بزرگی در این صنعت رخ خواهد داد.

ارزیابی آمادگی

بعد از بررسی تغییرات احتمالی بازاریابی محتوا، بهترین کار ارزیابی آمادگی محتوای فعلی برای آینده است. شرکتی که همگام با تغییرات پیش نرود جایی در بازار رقابت نخواهد داشت. بنابراین برندی که آمادگی لازم برای تغییرات را ندارد بدون شک کار را برای رقیبان خود راحت‌تر می‌کند. بررسی و ارزیابی عملکرد در چهار دسته‌بندی زیر دید بهتری نسبت به جایگاه فعلی برند می‌دهد:

۱- تنوع: یکی از بهترین راه‌های آماده شدن برای تغییرات این است که برای تولید انواع محتوا و استراتژی استفاده از آن‌ها آماده باشید. در این صورت دیگر نگران جواب ندادن یک استراتژی نیستید و با سرمایه‌گذاری روی سایر راه حل‌ها شانس موفقیت را افزایش خواهید داد.

۲- افزایش اطلاعات: آیا اخبار مرتبط با بازاریابی محتوا را دنبال می‌کنید؟ آیا نظارت دقیق و منظمی روی رقبای خود دارید؟ هرقدر اخبار مرتبط با بازاریابی محتوا را بیشتر دنبال کنید، اطلاعات بیشتری در مورد ترندهای آن پیدا خواهید کرد. درنتیجه احتمال اینکه از رقبا جا بمانید کمتر خواهد شد.

۳- چابکی تغییر مسیر: آیا شرکت شما می‌تواند در شرایط بحرانی مسیر حرکت خود را عوض کند؟ چابکی یک شرکت با ارزیابی فرآیندها اندازه‌گیری می‌شود. این فرآیندها تا چه اندازه دقیق هستند و آیا به اعضای تیم اجازه داده می‌شود خلاقیت بیشتری نشان دهند؟ هر قدر فرآیندها انعطاف‌پذیری و آمادگی بیشتری برای تغییرات داشته باشند بهتر است.

۴ –استعداد: درنهایت استعداد اعضای تیم و کارمندان خود را در نظر بگیرید. مهم نیست اعضای تیم به صورت تمام‌وقت در شرکت حضور دارند یا کارمندان دورکار هستند. افراد تیم باید با استعداد و با تجربه بوده و علاقه‌ی زیادی به یاد گرفتن مهارت‌های جدید داشته باشند. افرادی که ویژگی‌هایی غیر از این داشته باشند سرعت کل تیم را پایین می‌آورند و نقش پررنگی در پیشرفت شرکت نخواهند داشت.

آیا برای تغییراتی که در بازاریابی محتوا رخ خواهد داد آماده هستید؟ هنوز هیچ‌کس دقیق نمی‌داند این تغییرات به چه صورت هستند و چه موقع اتفاق خواهند افتاد. اما می‌دانیم که این اتفاق به زودی خواهد افتاد و شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند بهتر است از حالا آماده باشند. اگر فکر می‌کنید آمادگی و ابزار کافی برای روبه‌رو شدن با تغییرات را ندارید بهتر است از همین حالا به فکر راه حل باشید.

منبع: شهر خبر

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!