Skip to main content

آشنایی با انواع تقاضا (بخش دوم)

By اردیبهشت ۱۰, ۱۳۹۵مقالات تخصصی بازاریابی

تقاضا انواع مختلفی دارد در مطلب قبلی،با عنوان “ آشنایی با انواع تقاضا (بخش اول) “به معرفی انواع تقاضاهای مختلف پرداختیم در این مطلب به بررسی بخش دوم از تقاضا ها می پردازیم انواع تقاضاهای موجود… تقاضاهای رو  به پایین؛ این نوع تقاضا به معنای ریزش تقاضا نیز می باشد. به عنوان مثال ممکن است کارخانه ایی در طول زمان، تقاضا برای یک یا چند محصول تولیدی خود را از دست بدهد.

در بخش خدمات نیز همین اتفاق رایج است.امروزه بالا رفتن شهریه دانشگاه بسیاری از دانشگاه های خصوصی با تقاضای رو به پایین روبرو هستند.در چنین شرایطی وظیفه بازاریاب این است که، به بررسی علت یا تجزیه و تحلیل کاهش تقاضاها بپردازد. از راهکار های دیگر این است که، بتوان به برانگیختن تقاضا از راه های مختلف پرداخت.  بسیاری از تولید کننده، در چنین شرایط ویژگی هایی را به محصول خود اضافه می کنند تا بتوانند تقاضای مصرف کننده را برانگیخته کنند.به عنوان مثال زمانی تقاضایی برای محصولی چون ماکارونی رشته ایی در ایران رو به افول رفت انواع ماکارونی های شکلی یا ماکارونی با طعم سبزیجات در کارخانه های ماکارونی تولید شدند تا بتوانند تقاضای مشتریان را برانگیخته کنند.  تقاضاهای بی قاعده یا نامنظم: در برخی از مواقع تقاضایی برای برخی از محصول ها یا خدمات،فصلی یا روزانه است به این نوع از تقاضاها، تقاضای بی قاعده یا نامنظم می گویند. به عنوان مثال: هتل های ایران در ایام تعطیل با تقاضای بالایی روبرو هستند اما، این روند در ایام دیگر سال سیر نزولی را طی می کند. رستوران های نیز از این حالت بی قاعده پیروی می کنند در روز های تعطیل یا پایانی هفته افرادی که به رستوران ها مراجعه می کنند بسیار بیشتر است. در مثال دیگر، موزه های کشور در ایام عید تقاضای بسیار بالایی را برای بازدید تجربه می کنند اما، در ایام دیگر این حالت رایج نیست. در چنین شرایطی؛ بازاریاب ها از شیوه انطباقی استفاده می کنند و در بیشتر مواقع از روش های اصلاحی برای الگو های تقاضا بهره می برند. در بیشتر مواقع از قیمت گذاری های انعطافی، تبلیغ های مناسب و محرک های مختلف استفاده می شود.

شماره تماس جهت مشاوره!