Skip to main content

آدیداس یک الگوی موفق بازاریابی

آدیداس یک الگوی موفق بازاریابی

یکی از جنبه های مهم در امر بازاریابی الگو قرار دادن افراد موفق در زمینه های مختلف تجاری و کارآفرینی است لذا قصد آن را داریم که در این مقاله شما را با یکی از معروفترین برندهای تجاری دنیای ورزش آشنا کنیم. داستان ما در مورد دو برادر به نام های “آدولف و رودولف داسلر”(Rudolf & Adolf Dassler) از اهالی شهری کوچک با جمعیت ۲۴ هزار نفر به نام “هرستوگن اوراخ”(Herzogenaurach) است. با توجه به رواج شغل کفاشی در این شهر، “آدولف داسلر” که همه او را “ادی” صدا می کردند ابتدا شغل نانوایی را انتخاب کرد؛ “ادی” در سال ۱۹۲۰ در گوشه ای از آشپزخانه شان شروع به کفاشی کرد و سه سال بعد هم برادر کوچکترش رودولف که به “رودی” معروف بود به او ملحق و سپس هر دو باهم یک کارگاه کوچک کفاشی راه انداختند.

“ادی” اولین کفش ورزشی خود را در سال ۱۹۲۰ در سن ۲۰ سالگی تولید کرد و از همان ابتدا این ایده را داشت که بهترین کفش های ورزشی برای ورزشکاران در رشته های مختلف را بتواند تولید کند؛ در سال ۱۹۳۰ کارخانه آنها توانست ۱۰,۵۰۰ جفت کفش دو و میدانی و ۱۸,۵۰۰ جفت کفش فوتبال تولید کند. در المپیک ۱۹۲۸ آمستردام اکثر ورزشکاران رشته های دو و میدانی و در المپیک ۱۹۳۶ برلین نیز همه ورزشکاران آلمانی از کفش های آنها استفاده کردند. در اواسط دهه ۳۰ میلادی تولیدات آنها به ۳۰ مدل کفش برای ۱۱ رشته ورزشی مختلف و تعداد کارگران آنها به ۱۰۰ نفر رسید.

دردهه ۴۰ میلادی دو برادر از هم جدا شدند و “رودی” شرکت “پوما”(Puma) را تاسیس کرد و “ادی” هم با استفاده از اختصار ۳ حرف اول نام و نام خانوادگیش ، نام آدیداس را برای کارخانه خود برگزید. موفقیت بین المللی آدیداس از سال ۱۹۵۴زمانیکه تیم ملی آلمان با استوکهای پیچی آدیداس موفق شد به مقام قهرمانی دست یابد، شروع شد. به عقیده “اوه زه لر” پیشکسوت افسانه ای آلمان آن کفشها یک معجزه بود.

“ادی داسلر” سعی می کرد که از طراحان با سلیقه و حرفه ای لباس استفاده کند. کیفیت و زیبایی همیشه شعار او و همکارانش بود. او یک فلسفه بنیادین داشت و آن این بود که کفش باید مناسب پای ورزشکار و رشته ورزشی مربوط به آن ساخته شود. با توجه به انتخاب نام آدیداس بر اساس ۳ حرف اول نام و نام خوانوادگی(Adi Dassler)، آرم آن نیز از ۳ نوار کوتاه به بلند که شکل کلی کفش و همچینین ۳ برگ که نشانه ۳ قاره شرکت کننده در المپیک مونیخ بودند تشکیل شده بود.

در دهه ۷۰ با ورود شرکت آمریکایی نایک، آدیداس تحت فشار اقتصادی قرار گرفت اما در دهه ۸۰ با استفاده از روشهای مدرن مدیریت و ورود به بازار سهام دور جدید شکوفایی را تجربه کرد. امروزه آدیداس در اکثر کشورهای دنیا دارای نمایندگی است و تعداد کارمندانش بیش از ۱۳هزار نفر می باشد. آدیداس در اکثر رقابتهای معتبر جهانی به عنوان یکی از حامیان اصلی حضور دارد. حالا میراث “ادی” در دهه ۷۰، به شرکت جهانی تبدیل شده که میلیارد ها یورو فروش سالانه دارد و دهها هزار نفر کارمند و کارگر در سراسر جهان در کارخانه های آنها مشغول به کار هستند. جالب اینکه وجود مرکزیت آدیداس از شهر هرتسوگن، شهری مرفه ساخته و باعث شده تا این شهر حتی در بدترین شرایط اقتصادی نیز درصد بیکاری بسیار نازلی داشته باشد.

“ادی” در سال ۱۹۷۸ در سن ۷۸ سالگی در گذشت و سهام شرکت برای خانواده اش ماند. در سال ۱۹۸۹ خانوده “داسلر” هم از شرکت بیرون رفتند و آدیداس به شرکت سهامی عام تبدیل شد. “ادی” تا زمان مرگش ۷۰۰ اختراع ثبت نمود و اولین شرکتی بود که از چهره ستارگان ورزشی جهت بازاریابی و تبلیغ استفاده کرد. “ادی” اولین کارآفرینی بود که از پیشرفت و ارتقاء وررزش برای آگاه کردن عموم مردم از نوآوریهایش بهره می برد. تبلیغات پر شور و پر تحرک همواره یکی از سیاستهای اصلی شرکت آدیداس بوده و تا به امروز هم ادامه دارد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!