۸ تکنیک آنلاین در تقویت بازاریابی صنعتی

بازاریابی صنعتی یک برنامه استراتژیک است!

برنامه ریزی استراتژیک به مدد بازاریابی صنعتی

بازاریابی صنعتی در طول سال‌ های اخیر کاملاً متحول شده ‌است. امروزه، روابط بازاریابی صنعتی درباره ایجاد تاثیر درست در مقابل مشتری از طریق ابزارهای استراتژیک بازاریابی میسر شده است. زمانی که تکنولوژی با بسیاری از این تاکتیک‌های بازاریابی ادغام شد و از طرفی دیگر تلاش‌های بازاریابی بیشتر در بستر آنلاین صورت پذیرفت بازاریابی صنعتی به یک برنامه‌ریزی استراتژیک و ساختاری برای سازمان ها تبدیل شد. با توجه به استراتژی‌های اخیر در بازاریابی صنعتی، ۵۰ درصد از شرکت‌های بزرگ صنعتی در جهان بیش از ۱۰ درصد از بودجه سالانه خود را برای این نوع از بازاریابی اختصاص می‌دهند. پس از مشاهده چنین نرخ بالایی از سرمایه‌گذاری، شکی نیست که مدیران واحدهای صنعتی دیگر نیز تمایل به تقویت ابزار بازاریابی صنعتی خود داشته باشند.

۸ تکنیک موثر آنلاین در تقویت بازاریابی صنعتی

در ادامه شما را با هشت تکنیک موثر آنلاین جهت نتیجه بهتر گرفتن از فعالیت های بازاریابی صنعتی آشنا خواهیم کرد:

۱ـ تاکید بر اهمیت شخصیت خریدار

اگر بسیار مشتاق به ایجاد یک استراتژی بازاریابی دیجیتال در حوزه بازاریابی صنعتی هستید، باید با تعریف کردن مشتریان هدف خود، کار را شروع کنید. درک شخصیت خریدار برای طراحی یک استراتژی قوی و قابل پیشرفت بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا تمام تلاش‌های بازاریابی شما باید به مخاطبین مورد نظر برسد و هدر نرود. اطلاعات گرفته ‌شده از عوامل جمعیت شناختی و روان شناختی بازار هدف به ما می گوید که از چه نوع محتوایی برای نفوذ در بازارهای خود استفاده کنیم. شخصیت خریدار یکی از ارکان بازاریابی صنعتی در بستر دیجیتال است که نباید مورد اغفال قرار بگیرد.

۲ـ طراحی و راه اندازی یک وب سایت چابک در امر تجارت الکترونیک

مطمئنم که تعداد زیادی از ما در این فکر هستیم که چطور جف بزوس(Jeff Bezos)، ثروتمندترین مرد جهان شد؟! این دیگر یک عادت روزانه ما شده است که قبل از خرید هر چیزی یک بار قیمت آن را از سایت های آنلاین نیز استعلام می کنیم. آمازون به عنوان بزرگترین فروشگاه آنلاین جهان مرجع رسمی خیلی از دیالوگ های تجاری ما شده است. مسیری که جف بزوس رفت را باید به دقت بررسی کرد. بدون شک موفقیت در امر بازاریابی صنعتی از جاده دیجیتال می گذرد. بازاریابی دیجیتال از طریق یک وب سایت چابک امر است که مدیران واحدهای صنعتی باید بیشتر به آن اهمیت بدهند.

۳ـ بهینه ‌سازی حضور در بستر دیجیتال

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، ۶۴ درصد از مدیران بازاریابی، به طور قابل ‌توجهی در هدایت ترافیک جستجوهای ارگانیک به سمت وب سایت خود از طریق محتوی SEO سرمایه‌گذاری کرده‌اند. دلیل کار آنها این است که اگر دسترسی مشتریان به وب سایتشان به خطر بیفتد، تمام تلاش‌های انجام‌ شده توسط آنها به هدر خواهد رفت. وب سایت و محتوای آن باید قابل کشف باشد و بتوان آن را با موفقیت از طریق جستجوی استراتژیک بدست آورد. هدف اصلی از بهینه سازی سایت بیشتر دیده شدن است. لذا باید سایت خود را سبک کرد و به بازاریابی محتوا بیشتر بها داد. چراکه رمز موفقیت در SEO داشتن محتوا فاخر و جذاب است.

۴ـ اهمیت استراتژی ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی

شاید در خیلی از بیزینس ها ایمیل مارکتینگ جواب ندهد اما بدون شک یکی از کاربردی ترین ابزارهای بازاریابی صنعتی در حوزه دیجیتال استفاده از ایمیل مارکتینگ است. اگر ایمیل ارسال شده نیاز و خواسته مشتری را به درستی درک کرده باشد می تواند منجر به جذب حداکثری مخاطبین خود شود. بر اساس تحقیقات صورت گرفته در Hobspot بیش از ۹۰ درصد بازاریابان صنعتی از ابزار ایمیل مارکتینگ برای پیشبرد اهداف بازاریابی خود استفاده می کنند.

۵ـ تقویت کمپین های تبلیغات کلیکی(Pay Per Click) یا PPC

بحث دیده شدن در فضای دیجیتال همیشه برای مدیران بازاریابی صنعتی یک امر چالش بر انگیز بوده است. اینکه بتوانید در کمترین زمان ممکن برند خود را پروموت(Promote) کنید و دیده شوید. برای بهتر دیده شدن در بستر دیجیتال ۲ راه وجود دارد؛ یکی اینکه در یک بازه زمانی نسبتاً بلند مدت روی SEO سایت خود کار کنیم تا به صفحه اول گوگل بیاییم و دیده شویم. دیگری آن است که از ابزار تبلیغات شارژی گوگل استفاده کنیم و بالا بیاییم. تبلیغات کلیکی یا همان PPC به ما این امکان را می دهند تا به ازای هر کلیک برند خود را بهتر نشان دهیم. بدون شک اگر کمپین PPC به خوبی طرح ریزی شود می تواند منجر به بالا رفتن ROI پکیج تبلیغاتی ما شود.

۶ـ تدوین استراتژی بازاریابی محتوایی

۷۰ درصد بازاریابان به طور فعال در حال سرمایه‌گذاری برای ارتقا استراتژی محتوایی خود هستند. زیرا یک استراتژی بازاریابی محتوایی قوی می تواند در آینده بیزینسی شرکت آنها را متحول کند. تولید محتوای فاخر همچون یک ویزیتور عمل می کند؛ مخاطب خود را پرزنت می کند و او را به دیدن از بخش های دیگر سایت دعوت می کند. به جرات می توان گفت ویزیتورهای دهه اخیر محتوای تولید شده ما هستند. محتوای سایت های مختلف باهم می جنگند تا زودتر دیده شوند. آنها به خوبی می دانند که اگر محتوای تولیدی آنها قوی و در راستای نیاز و خواسته مشتری باشد می تواند منجر به خرید او شود. دیگر نمی شود با چند خط توضیح ساده در مورد محصول، مشتری را جذب کرد.

 

۷ـ بازاریابی صنعتی در محیط لینکدین(LinkedIn)

بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط Statista لینکدین دومین پلت فرم جذاب بعد از فیسبوک برای بحث بازاریابی صنعتی است. متاسفانه این پلت فرم در ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته است و بعضاً کاربران ایرانی آن را با اینستاگرام اشتباه می گیرند و پست های غیر تخصصی منتشر می کنند. در صورتی که لینکدین یک مرجع عالی برای وصل کردن متخصصین به یکدیگر است. جایی که به راحتی و بدون تشریفات اداری می توان به مدیران شرکت های بزرگ وصل شد. بدون شک یکی از موثرترین ابزارهای بازاریابی صنعتی تولید محتواهای قوی متناسب با پلت فرم لینکدین است.

۸ـ نتایج بدست آمده از تلاش های آنلاین خود را بررسی کنیم!

در پایان لازم است که تمامی تلاش های صورت گرفته برای طراحی یک سایت قوی، تولید محتوای فاخر، بهینه سازی عالی و همچنین فعالیت در شبکه های اجتماعی خود را تحلیل کنیم؛ این را از خود بپرسیم که تمامی تلاش های فوق چقدر توانست ما را در رسیدن به مشتری هدف کمک کند؟ بدون شک نباید شیوه بازاریابی صنعتی را با شیوه های مرسوم در بازاریابی مصرف کننده یکسان پنداشت. در اینجا مخاطب ما یک مدیر باهوش و متخصص است. کسی که به خوبی می داند به چه چیز نیاز دارد؛ کسی که سطح دانش بالایی دارد و به راحتی نمی توان او را متقاعد و جذب کرد. در کنار این مسائل باید از این هم غافل نبود که احتمالاً قبل از ما شیادانی سر او را نیز کلاه گذاشته اند برای همین به راحتی به ما اعتماد نمی کند. لذا بعد از اینکه از طریق بازاریابی دیجیتال او را جذب کردیم تازه باید تلاش کنیم تا در جلسات حضوری او را متقاعد کنیم. این کار نیاز به تخصص و تبحر خاصی دارد و به همین راحتی نمی توان یک مدیر واحد صنعتی را متقاعد کرد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب  |   پیچ اینستاگرام بزاززاده 

دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 36 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و مشاور همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

سایدبار کشویی

درباره من و دوستانم

درباره من و دوستانم

سید حجت بزاززاده؛ دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 36 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و مشاور همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

تلفن: 02122733086 

ایمیل:  Info@mrioi.com

سایت آقای بازاریاب = بازاریابی صنعتی: Mrvisitor.ir

موسسه تحقیقات بازاریابی ایده = تحقیقات بازاریابی: Mrioi.com

آدرس: تجریش، غلام جعفری، پلاک 37، موسسه تحقیقات بازاریابی ایده.

Social Media