ایجاد یک لیست درست از مشتریان کاری طاقتفرسا به نظر میرسد. سعی کنید از این ۷ مرحله برای جذب مشتریان جدید استفاده کنید. بهعنوان صاحب یک کسب و کار کاملاً آگاه هستید که مشتری پایه و نیروی حیاتی شرکت شماست. جریان ثابتی از مشتریان جدید به شما فرصتی برای رشد کسب و کار و تحقق چشماندازهای شرکتتان میدهد. فرزانه ایرانی عضو انجمن جامعه مجازی، اهمیت یک پایگاه قوی مشتری برای همه کسبوکارهای کوچک از جمله کسبوکارهای مجازی پی برده و به همین دلیل مشاور وب iAdControl.com میباشد. Fuzz Work بریتانیا اخیراً این پرسش را مطرح میکند که “بهترین رویکرد شما برای ایجاد پایگاه مشتری در کسب و کار آنلاینتان چگونه بوده است؟ ”
به نظر میرسد که یک رویکرد ۷ مرحلهای بهترین کار برای جذب مشتریان جدید است
شناسایی مشتری ایده آل خود: اگر شما نوع مصرفکنندهای که به دنبال آن هستید را بدانید، جستجو برای مشتری نیز آسانتر است. گزاره نداشتن از مشتری ایده آل احتمالاً منجر به ندانستن نقطهی شروع میشود. ذهنیت و تصویر شفافی از آنچه هدفتان میباشد، داشته باشید. Nicole Beckett عضو انجمن Open Forum میگوید:”در مورد چیزهایی که آن دسته از افراد را شاد، ناراحت، بزدل (ترسو) میکند و یا تسکین میدهد، فکر کنید و به دنبال آن باشید که شما چگونه میتوانید زندگی آنها را کمی آسانتر نمائید. تمرکز مشتری ایده آل تان را محدود کنید و از بیان اظهارات گسترده بازار هدف اجتناب کنید. مثل هر زنی، هر مردی یا همه افراد متعلق به نسل بعد از جنگ جهانی دوم. درخواست کمی از محصولات برای گروه گستردهای از مردم و اغراق در مورد بازارمان، مانع استراتژی بادوام هدفگذاری شده برای جذب مشتریان میشود.
پی ببرید که مشتریان شما کجا زندگی میکنند:Jeff Motter مدیرعامل و مدیر مارکتینگ ارشد گروه مارکتینگ شرق خلیج میگوید:”به مکانهایی که مشتریان مورد هدف در ذهنتان در آنها یافت میشوند پی ببرید (رسانهها، آنلاین، آفلاین، ایمیل و…) و سپس پیامی برای آنها ایجاد کنید “. جایی که شما به دنبال مشتریانتان میگردید به ماهیت کسبوکارتان بستگی دارد. برخی از مکانهای آنلاین خوب عبارتاند از: انجمنها و صفحات رسانههای اجتماعی که شامل خود شما و کسانی که کسبوکارهای مشابه یا مکمل شمارا دارند میشود. آفلاین، شما میتوانید مقدار زیادی از مشتریان بالقوه را در کنفرانسها و کنوانسیونهای صنعت خود تأمین کنید.
از کسبوکارتان در داخل و خارج آگاهی کسب کنید: بهطورکلی درک صنعت و داشتن دانش در ارتباط با محصول، ما را قادر به جذب مشتریان علاقهمند میکند. زمانی که شما ظاهر و باطن محصولتان را میشناسید، واقعیت به حقیقت میپیوندد. مردمی که علاقهمند به پیشنهادها و عرضه شما میباشند، میتوانند دانش شمارا ببینند و از شما کمک بطلبند.
همیشه در موقعیت پاسخگو باشید: جیسون رایس مالک و برنامهنویس ارشد flehx پیشنهاد میدهد برای مشتریان بالقوهای که با شما در تماس هستند با یک دلیل خوب خدماتتان را توضیح دهید که این اولین قدم شما برای وفادار سازی مشتریان میباشد. او میگوید:”ارزش ارائه بدهید و خودتان را بهعنوان کسی که درک عمیقی از مسائل آنها دارد و به دنبال حلشان میباشد، ثابت نمائید. این کار به شکل ایجاد محتوا در وبینارها، پستهای وبلاگ و نویسندگان مهمان وجود دارد. ازلحاظ فیزیکی نیز با مردم در تماس باشید. از تمامی اینها شما شروع به جذب طرفدار میکنید و تا زمانی که شما قیف فروش ساختاریافته داشته باشید میتوانید طرفدارانتان را به مشتریان تبدیل کنید.
تلاش برای مارکتینگ پاسخ مستقیم: بهترین شرطبندی برای رسیدن به مشتریان استفاده از تاکتیکهایی برای تشویق آنها به تکمیل یک عمل خاص است مثل گزینه در لیست ایمیلتان و یا درخواست اطلاعات بیشتر.
“Motter پیشنهاد میکند:”پیام مستقیم برای هدف بازارتان خلق کنید “.
خلق تبلیغاتی که مشتریان ایده آل شمارا با دادن ارزشهایی از هر چیز بهصورت رایگان جذب میکند تا وجود آنها در قیف شما آغاز شود. شما میتوانید در مورد پاسخ مستقیم شیوههای مارکتینگ یاد بگیرید زیرا آنها تمرکز روی نتایج اتفاقات را به شما میآموزند. پیام قانعکنندهای که به مخاطبان ایده آل تان بگوید اگر با شما کار نمیکردند ضرر میکردهاند. به آنها نشان دهید که مسائلشان را درک میکنید و میتوانید آنها را سریعتر و ارزانتر از اینکه با شما کار نکنند برطرف کنید.
شرکایتان را بسازید: با کسب و کاری که خدمات مکمل و فرصتی برای ایجاد مزیت همافزایی ارائه میدهند، بهصورت تیمی کار کنید چراکه میتواند در ساختن کسب و کار بسیار مؤثر باشد، بهعنوانمثال اگر شما کمپانی دارید که در SEO متخصص است با کسب و کاری که وبسایت میسازد تیم شوید. Beckett پیشنهاد میکند وقتی تمام اینها گفته و انجام شد، روابط را تقویت کنید. مالکان و مشتریان کسبوکارهای دیگر به شما کمک میکنند که یک پایگاه مشتری را ایجاد نمائید. بر ساخت روابط انسانی تمرکز کنید، قوی بودن ارتباطات شماست که احتمال معرفیتان از سمت مشتریان به دوستانشان و بازگشت دوبارهشان را بالا میبرد.
پیگیری: Josh Sprague مدیرعامل Orange Mue پیشنهاد میکند که بعد از تلاشهایتان برای آوردن کسب و کار، همواره به یاد داشته باشید که فرآیند را به اتمام برسانید. به خاطر بسپارید که مجموعهای از وظایف را پیگیری کنید (نحوهی ارسال و …) و برنامهتان را اجرا نمائید. اگر شما پیگیری کردن را فراموش کنید بسیاری از مکالمات مهمتان را از دست میدهید. انجام این مرحله ساده مطمئناً منجر به رشد پایگاه مشتریانتان خواهد شد.
منبع: برترینها
- آقای بازاریاب = بازاریابی صنعتی
- موسسه تحقیقاتی ایده = تحقیقات بازار
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید: کانال تلگرام آقای بازاریاب | پیچ اینستاگرام بزاززاده