۷ بهمن, ۱۳۹۷

گاهی صلاح است بازاریاب حرف نزند…!

نمی دانیم شمایی که این مطلب را می خوانید یک بازاریاب هستید یا خیر؟ اما، احتمال بسیار بالایی می دهیم که تاکنون یک بازاریاب را مشاهده کرده باشید. بسیاری از این بازاریاب ها بعد از سلام شروع می کنند به صورت یک نفس توضیحات محصول یا خدمات خود را می دهند و بعد از پایان تمام صحبت هایشان که به طور معمول حدود یک ربعی طول می کشد به فروشنده نگون بخت خیره شده و منتظر جواب هستند…

اگر می خواهید بازاریاب حرفه ایی باشید لااقل اینگونه نباشید!

بازاریاب هایی که در بالا به آنان اشاره کردیم گمان می کنند موفقیت در این حرفه تنها منوط به فن سخنوری؛ آن هم در حد افراطی است… اما واقعیت این نیست زیرا هر بازاریاب که بخواهد حرفه ایی فعالیت کند باید بتواند به طرف مقابلش هم فرصت بدهد تا بتواند او را ببنید، بشنود، و تصمیم بگیرد!

زمانی که پشت سرهم از مزایای محصول یا خدمات قابل ارایه شرکت می گویید و اجازه تنفس به فروشنده نمی دهید باید هم توقع داشته باشید فروشنده هاج و واج شما را نگاه کند زیرا مغز او هنوز در حال پردازش اطلاعاتی است که به صورت یک نفس بر سر او هوار شده است.

با این وجود اگر این راه اشتباه است پس بهترین راه چیست؟ و چگونه می توان یک بازاریاب حرفه ایی شد؟

ما نمی گوییم صحبت نکنید اما…

ما نمی گوییم در فعالیت بازاریابی؛ بازاریاب صحبت نکند زیرا ارتباطات و صحبت بخشی از این شغل و تمام مشاغل دنیا و در کل زندگی روزمره است اما، گاهی صلاح است در بین صحبت هایتان فروشنده را به چالش بکشیدید، بعد از کمی صحبت نطر او را بپرسید. شاید او اصلا محصول یا خدمت شرکت شما را نخواهد! یا از او بپرسید چه خرید های مشابهی داشته است؟ از خرید های قبلی راضی بوده است یا خیر؟ شاید او نیاز دارد که در ارتباط با نارضایتی محصول های قبلی با شما کمی درد و دل کند… و شاید نیاز است که شما سکوت کنید و بگذارید او هم حرف بزند…

این کار فواید زیادی دارد زیرا؛ شما در خلال صحبت های فروشنده متوجه خواهید شد که:

  • او چه نیازی هایی دارد.
  • اگر از خرید های قبلی خود ناراضی است به دلایل نارضایتی او پی خواهید برد.
  • اگر از رقیبان شما راضی است متوجه دلیل او خواهید شد و می توانید از ویژگی های رقیبان خود مطلع شوید و فعالیت های خود را پالایش کنید.

 

هر بازاریاب می تواند هر روشی را برای کار خود انتخاب کند اما، این یک اصل را فراموش نکنید؛

گاهی صلاحتان در این است که کمتر حرف بزنید و کمی بیشتر گوش کنید!

 

ممکن است به مقاله های زیر علاقمند باشید:

دیدگاه خود را ارسال کنید

نام خود را وارد کنید
دیدگاه خود را وارد نمایید.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

اگر با این شرایط موافقید، لطفا here کلیک کنید.