سازمان های فروش همواره در استفاده از کانال های توزیع و فروش، دچار تردیدند. این که از چه کانال های توزیع و فروش استفاده کنند؟ و چه کانال هایی می تواند محصولات آن ها را به شکل بهتری در بازار عرضه کند؟
اگر چه سازمان ها و شرکت های توزیعی از کانال ها و مجاری گوناگون برای فروش محصولات خود استفاده می کنند با این حال ۹ کانال، بیشتر از سایر موارد مورد استفاده قرار می گیرد که در زیر به معرفی هر یک خواهیم پرداخت:
انواع کانال های توزیع و فروش:
- فروش مستقیم(کانال بدون واسطه) از طریق شرکت در نمایشگاه های فروش
- فروش مستقیم(کانال بدون واسطه) از طریق فروش در پایانه های فروش متعلق به خود شرکت
- فروش اینترنتی
- فروش از طریق فروشگاه های زنجیره ای
- بازاریابی و فروش مویرگی
- فروش از طریق مشتری یابی(خرده فروشان) و فروش به خرده فروشان
- فروش از طریق مشتریابی(عمده فروشان) و فروش به عمده فروشان با استفاده از ابزاری همچون مذاکره و فروش حضوری
- مشتری یابی و فروش به شرکت های پخش با استفاده از ابزاری همچون بازاریابی تلفنی
- فروش از طریق اعطای نمایندگی در هر شهر یا منطقه
از این پس در بخش های بعدی به صورت تفضیلی به معرفی هر یک از موارد ۹ گانه بالا خواهیم پرداخت.
برگرفته از کتاب مدیریت کانال توزیع و فروش، حقیقی و همکاران