چهار ثانیه اول …, بزاززاده

چهار ثانیه اول …

ظاهر و زبان بدن شما به سرعت مشخص می نماید که آیا مورد پسند واقع شدید یا نه، و آیا می توانید دیگران را متقاعد سازید یا خیر. شما کمتر از ده ثانیه یا به طور منطقی چهار ثانیه زمان دارید تا اولین تأثیر مثبت را بر افرادی بگذارید که شما را می بینند. وقتی اولین بار با فردی ملاقات می کنید میلیون ها سلول عصبی در مغز شما شروع به فعالیت می کند مغز شما بلافاصله بیدار می شود و به سرعت می خواهد فرد را در گروهی خاص قرار دهد؛ او شبیه چه کسی است؟ آیا فرد خوبی است؟ جذاب است؟ چه چیز خاص و جالب توجه در او وجود دارد؟ چه چیزی در او آشناست؟… همه این کارها بدون فکر و آگاهی انجام می گیرد.

همه این بررسی ها و طبقه بندی ها در کمتر از چهار ثانیه و گاهی کمی بیشتر انجام می گیرد اما در همین لحظه اول ملاقات، تأیید یا انکار بسیار نیرومندی وجود خواهد داشت. فقط جواب، بله یا خیر است. ربطی هم به اعتقادات مذهبی، گرایشات سیاسی، خدمات و محصولات مربوط به فرد ندارد. روش طبقه بندی مغز برای سنجش فرد در ذهن بدین صورت است که در مرحله اول فرد از لحاظ موقعیت اجتماعی و قدرت و درمرحله دوم از لحاظ جذابیت سنجیده می شود. مغز در چند ثانیه اول اطلاعات زیادی را از طرف مقابل پردازش می کند؛ بخش های مختلف مغز خیلی سریع همه این مسائل را می بیند و طبقه بندی می کند و در گروه مربوطه قرار می دهد.

واکنش «پذیرش/عدم پذیرش» لحظه ای و ناخود آگاه است؛ شما حتی از تصمیمی که می گیرید خبر ندارید، مگر در مواردی که فرد سراپا شور و اشتیاق باشد. در کل به نظر منطقی نیست که فردی شما را برای یک شغل یا یک معامله و هر چیز دیگر خیلی سریع و بر اساس برداشت فوری ارزیابی کند اما هر انسان زنده ای این ارزیابی های ناخود آگاه را انجام می دهد.

برگرفته از کتاب علم نفوذ در دیگران، نویسنده: کوین هوگان، مترجم: زینب لامعی.


دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 36 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و مشاور همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

0 دیدگاه روشن چهار ثانیه اول …

  • مرحله دو جالب بود…

  • منیره صحرایی

    با سلام
    مطلب جالبی است.
    سپاس از شما و استاد راهنمای محترم

  • عجب قصه ای دارد این علم نفوذ در دیگران مطلب بسیار جالب و تازه ای بود موفق باشید

  • بهنام جمشیدوندمبارکه

    مطالب فوق العاده آموزنده میباشد

  • بسیار ممنونم از انتخاب مطلبتون. من به شخصه معتقدم که ارتباط چشمی خیلی تاثیرگذار هست و خیلی از خصوصیات ما آدمها از طریق چشم ها در برخورد اول نمایان می شود. باتشکر از معرفی کتاب.

  • نکته قابل توجهی بود.

  • هاله خلیلیان

    سلام.خدا قوت.بسیااااار جالب بود.
    و جالب تر اینکه همانطور که عنوان شد منطقی نیست ولی واقعیته..!!!
    شاد باشید….

  • با سلام
    همانطور که گفته شد زمان طلایی برای تاثیرگذاری در طرف مقابل ۴ ثانیه اول است .پس واقعا باید در جذب و پذیرش طرف مقابل نهایت سعی و کوشش خود را بکنیم . احتمالا برای همه پیش آمده گاهی اوقات طرف مقابلتون آنقدر کشش و انرژی مثبت در وهله اول دارد که شما ناخودآگاه جذبش شده و سخنان او را می پذیرید علیرغم اینکه واقعا از ابتدا به دنبال موارد ارائه شده او نبودید.
    با تشکر از مطلب ارائه شده

  • مغز واقعا مخلوق عجیبی است و عجیب تر از آن رام کردنش می باشد.

  • با سلام به مطلب واقعا جالبی اشاره کردید، واقعا یادگیری زبان بدن در معاشرت با دیگران خیلی ارزشمند است. با تشکر

  • این ارزیابی ها در روابط اجتماعی عادی و روزمره هم اهمیت بسیاری دارد.

  • سوده صادقی فر

    جالب و مفید بود

    ممنون

  • سلام بسیار عالی و جذاب بود.موفق باشید.

  • جالب بود تا امروز ازاین نکته اطلاع نداشتم تشکر

  • باسلام

    خسته نباشید به نظرم یکی از موارد جذب در چند ثانیه اول میتواند
    نوع پوشش شخص و بعد از آن فرم صورت که بی تاثیر هم نیست اثر گذار می باشد

  • هانیه رحمت آبادی

    سلام و احترام
    خداقوت به نویسنده و استاد محترم…
    واقعا جالب و خواندنی بود…
    همه مون این حس رو تجربه کردیم اما شاید بهش توجه نکردیم…مثلا وقتی می خواهیم یه لباس بخریم حتی اگه کل بازارو بگردیم باز برمیگردیم و اون لباسی رو میخریم که توی ۴ثانیه ی اول نظرمون رو جلب کرده…
    پیروز باشید

  • اکرم فراهانی

    سلام ممنون از مطلبتون

  • پریا چراغعلی

    به سلام و خسته نباشید ممنون از مطالب مفیدتون ولی متأسفانه در جامعه امروزی ما ظاهر اهمیت بیشتری در روابط اجتماعی دارد.

  • با سلام و خسته نباشید به دست اندر کاران سایت، از خواندن مطلب خوبتون لذت بردم. خوبه که به ۴ثانیه هامون فکر کنیم و ۴ثانیه بعدی رو خوبتر بسازیم!

  • سمانه درآرام

    خیلی جالبه که مغز انسان و به طور کلی قوه فکری انسان در برخورد های ابتدایی شروع به جانشین کردن یک سری تحلیل های ظاهری درخود می کند و در برخورد های بعدی آن ها را تثبیت یا رد می کند و این فرایند تا مدت ها ادامه می یابد تا به یک حالت پایدار استدلالی برسد.
    ممنونم از مطلب جالبتون

  • فاطمه اکبرنژاداسکو

    باسلام
    ممنون از مطلب خوبتون
    آموزنده بود

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

سایدبار کشویی

درباره من و دوستانم

درباره من و دوستانم

سید حجت بزاززاده؛ دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 36 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و مشاور همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

تلفن: 02122733086 

ایمیل:  Info@mrioi.com

سایت آقای بازاریاب: Mrvisitor.ir

کلینیک مشاوره بازاریابی ایده: Mrioi.com

آدرس: تهران، تجریش، غلام جعفری، پلاک 37.

Social Media

سوالات خود را آنلاین بپرسید!