لزوم شناخت پویایی تغییرات بر طرحها و استراتژی های حضور در بازار صادراتی که در دسته بندی های زیر خلاصه می شود؛ از ضروریات اصلی حضور آگاهانه و تشخیص جذابیت های بازار صادراتی است؛ مطالعه و بررسی هر یک از اصول زیر به طور دقیق در راهیابی موثر کالا در بازار صادراتی قبل از هر اقدامی بسیار راهگشا خواهد بود:
- مطالعه محیط جمعیت شناختی
بررسی آثار روندها و تغییرات جمعیت شناختی بر جذابیت های بازار؛ فروش کالاهای تجهیزات سرمایه ای/ جمعیت های در حال پیر شدن در کشورهای در حال توسعه و نیاز به خدمات سالمندان/ تشخیص نیاز نسل جدید/ قبضه سهم بازار توسط مدیران بازاریابی.
- مطالعه محیط اجتماعی فرهنگی
شامل ارزشها، دیدگاه ها و تعلقات که در مقایسه با محیط های اقتصادی، تکنولوژیکی و سیاسی سرعت تغییرات کندی دارد؛ شامل: تکامل ارزشهای فردی و تکامل اجتماعی/ بررسی ساختار خانواده در هر کشور/ آثار تغییرات روندهای اجتماعی فرهنگی بر جذابیت بازار؛ تغییر ذائقه مصرف کننده/ ورزش در نسل جوان و نسل پیر/ آگاهی کامل از مدیا در کشور مقصد.
- مطالعه محیط اقتصادی
عملکرد اقتصادی بوسیله تولید ناخالص داخلی بصورت سرانه و پس از تورم زدایی/ بررسی استفاده از سرانه قدرت خرید، یعنی هزینه هر سبد استاندارد محصولات برای هر کشور/ تجارت بین الملل آن کشور.
- مطالعه محیط حقوقی/ سیاسی
شامل مقررات دولتی/ مقررات زدایی دولتها/ نوع رابطه سیاسی کشورها با یکدیگر در منطقه/ منازعات قومی و تاریخی موجود در منطقه/ سابقه استعمار فرهنگی و نظامی کشور هدف.
- مطالعه محیط تکنولوژیکی
بررسی آثار تحولات تکنولوژیکی بر جذابیت های بازار/ درجه بندی کشور مقصد ازلحاظ داشتن تکنولوژی های جدید.
- مطالعه محیط فیزیکی
کاهش منابع با ارزش زمین/ لایه اوزون/ ذخایر آب ناکافی/ مشکلات آلودگی در سراسر دنیا/ طراحی و توسعه محصولات سبز به عنوان پاسخی به مشکلات زیست محیطی/ تولید نفت و مواد خام معدنی در کشور مورد نظر.