هویت-و-نام-تجاری-یک-منبع-هم-افزایی, بزاززاده

هویت و نام تجاری یک منبع هم افزایی

هویت و نام تجاری یک منبع هم افزایی

هویت شرکت به همراه یک نام تجاری قوی آن می توانند موجب متمایز شدن آن از رقبایش شود و یک مزیت رقابتی پایدار را به ارمغان آورد .هویت شرکت از طریق ارتباطات، آثار و شخصیتی که فرهنگ سازمانی آن ایجاد می کند شکل می گیرد و به بقیه منتقل و معرفی می گردد. قبل از اینکه اعتبار و وجهه یک شرکت بتواند هرگونه اثری چه مثبت چه منفی بر تصمیم های خرید مشتریان داشته باشد؛ آن مشتریان باید بدانند که چه کالا یا خدمتی توسط  شرکت عرضه و حمایت می شود. این امر وقتی ضرورت میابد که اجرای استراتژی نام تجاری شرکت توجیه شود. ضرورتا یک شرکت در رابطه با نام تجاری خود از یکی از سه گزینه زیر پیروی می کند:

۱٫ نام تجاری شرکت می تواند به عنوان نام تجاری تمام یا بیشتر محصولات عرضه شده شرکت به بازارهای سراسر دنیا عمل کند، درست مثل بسیاری از شرکتهای تکنولوژی پیشرفته همچون زیمنس و IBM.

۲٫ ممکن است شرکت از یک استراتژی نام تجاری دوگانه یا دوتایی پیروی کند، طبق این استراتژی روی هر یک از محصولات شرکت، مشخصه کلی شرکت و نام تجاری هر محصول درج می شود. مثلا به محصولات شرکت مایکروسافت(مایکروسافت ویندوز) می توان اشاره کرد.

۳٫ ممکن است به هر یک از محصولات شرکت هویت و نام تجاری منحصر به فرد داده شود. شاید حتی در بازارهای مختلف، یک محصول با نامهای تجاری مختلف عرضه شود. اما بر هویت شرکت مادر تایید نشود یا پنهان شود. پروکتراندگمبل و بسیاری از شرکتهای فعال در تولید کالاهای بسته بندی از این استراتژی پیروی می کنند.

  • پرسش این است که چه وقت باید در یک استراتژی نام تجاری شرکت بر هویت و نام تجاری قوی شرکت تاکید نمود و به دنبال کسب هم افزایی از این راه بود؟

نام تجاری شرکت تنها در صورتی موجب افزایش ارزش محصولات شرکت می گردد که آن شرکت از اعتبار زیادی میان مشتریان خود در حداقل بیشتر بازارهای هدف برخوردار باشد.

مثلا شرکت تری ام، با بیش از ۷۶۰۰۰ کارمند و تولید بیش از ۵۵۰۰۰ محصولات مختلف از جمله: چسب، مواد ساینده، ورقه، حفاظت از آتش منفعل، محصولات دندان، مواد الکترونیکی، محصولات پزشکی، مدارات الکترونیکی و فیلم‌های نوری در بیش از ۶۰ کشور دنیا، آرم خود را به شکلی برجسته روی تقریبا تمام ۷۰۰۰۰ محصولات خود درج می کند زیرا اعتبار شرکت به لحاظ نوآوری و قابلیت اطمینانش نزد بسیاری از مشتریانش جا افتاده است. لازم به ذکر است که یک نام تجاری قوی وقتی موثر است که شایستگی ها یامنابع شرکت در ایجاد منافع و ارزش برای مشتریان آن شرکت نقش اصلی داشته باشد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 36 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و مشاور همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

49 دیدگاه روشن هویت و نام تجاری یک منبع هم افزایی

  • الهام عمومی

    با سلام
    همانطور که گفته شد علاوه بر هویت شرکت ، نام تجاری قوی باعث تمایز شرکتها نسبت به رقبایشان میشود و البته ارتباطات موثر ، فرهنگ سازمانی در این تمایز نقش بسزایی دارند ، به نظر میرسد شرکتهای داخلی نیز از نکات ارائه شده جهت ایجاد تمایز می بایست بیشترین بهره را ببرند.
    با تشکر از مطلب ارائه شده

  • زهرا پوراسماعیل

    ممنونم مطلب کاربردی خوبی بود تشکر

  • سیدمحسن اینانلو

    باسلام
    نام تجاری دربازار دارای نقش مهمی میباشد

  • پژمان پورعیسی

    مطلب جالبه و فرق بین برند و علامت تجاری و حتی هویت بای مد نظر خوانندگان گرامی باشد که میتوان در خصوص یک شرکت و تفاوت های بین این ۳ آیتم مطالب زیادی بیان نمود.

  • فرزانه پوربختیاری

    با سلام ممنون
    از مطالب خوبتون

  • علیرضا پیرچیانلو

    هویت برند که شامل نام، علامت تجاری و شکل ظاهری آن می شود بازتاب کننده ذهنیت وتصویری است که صاحب آن برند می خواهد در ذهن مصرف کننده ایجاد کند. هویت برند وسیله است نام تجاری شرکت را از سایر رقبا متمایز می سازد. همان طور که در این مطلب اشاره شده است شرکت( IBM(International Business Machines Corporation یکی از موفق ترین شرکت ها در زمینه ی تکنولوژی ،فناوری اطلاعات و کامپیوتر است که بعد از ۱۰۵سال فعالیت مداوم با حدود ۴۰۰۰۰۰کارمند و فعالیت در ۱۷۰ کشور توانسته جایگاه خود را در بازار پررقابت حفظ کند. ممنون از مطلب ارائه شده

  • پریوش رحمانی

    سلام با تشکر از مطالب مفید و کاربردی

  • نیلوفر بخشی
    سلام خسته نباشید مطالبتون خیلی خوب بود مرسی از زحماتتون

  • علی مرجانی

    با سلام
    ممنون از مطالب مفید و آموزندتون

  • وحید اخلاصی

    باسلام. نام شرکت در ارزش شرکت مهم است ولی چیزی که الان در جامعه مهم است قیمت پایین کالا با حداکثر کیفیت.

  • وحید اخلاصی

    باسلام.جالب بود

  • حسین رجب پور

    با سلام و عرض احترام
    تشکر فراوان از مطالب جالب و آموزنده تون و آرزوی توفیق روز افزون.

  • شهرام عزیزیان صومعه

    با سلام
    تشکر از مطلب خوب و مفیدتان .ممنون

  • سلام
    خیلی جالب بود ، ممنون

  • طارق بهمنی

    با سلام
    بنده به لحاظ اقتضای شغلی با چسبهای پزشکی این کمپانی آشنا هستم. واقعا بینظیره

  • معصومه انوشه پور

    سلام استاد محترم ممنون از مطالب جالب و آموزنده
    خسته نباشید

  • طالبی (مهرکام پارس)

    با سلام و احترام
    مطلب خوبی بود،..
    بهتر بودی برای بیان مثال از برندهای ایرانی هم استفاده می شد که باعث ملموس تر شدن مطلب توسط خوانندگان بود.
    موفق باشید

  • الهه خوش نژاد باقري

    سلام ممنون از مطلبتون

  • بهروز سلامی

    سلام، مطلب بسیار عالی بود.
    مانند شرکت لبنياتي میهن که از مطالب فوق پیروی کرده و قابل قیاس با رقبايش نیست. و این استراتژی قابل تحسین است .

  • پویا علی نیا

    ممنون از مطالب شما

  • پویا علی نیا

    بسیار عالی. ممنون از شما. استفاده کردم

  • عظیم عابدی

    با عرض سلام و خسته نباشید،مطلب مفید و آموزنده ای بود.

    با تشکر

  • با سلام نکات جالب و پر انرژی ایی بود

  • سلام وقت بخیر، مطلب خوب آموزنده ای بود مخصوصا مطالعه موردی ۳M

  • پریسا جوانی

    با سلام خدمت شما دوست عزیز
    ممنون از مطالب مفید و جذابتون ، این جمله واقعا درسته که یک نام تجاری قوی میتونه یک مزیت رقابتی رو ایجاد کنه .
    با تشکر

  • پریوش رحمانی

    سلام دوست عزیز بسیار عالی بود

  • علیرضا حیدری

    سلام
    مطالبتونممنونم بسیار مفید و آموزنده بود

  • شهرام عزیزیان صومعه

    با عرض سلام و خسته نباشید،مطلب مفید و آموزنده ای بود.تشکر

  • حميده محمدرضانژاد

    بإسلام
    مطالب بسيار جالبي در خصوص برند ارائه شده كه در صورت بالا بودن كيفيت محصول مي توان برند مورد نظر را در بين مصرف كننده مطرح نمود
    تشكر

  • حميده محمدرضانژاد

    باسلام
    مطالب بسيار جالبي در خصوص برند ارائه شد كه خيلي خوب بودند
    تشكر

  • ریحانه علی زاده باقری قریه

    با سلام . ممنون از مطالبتون .

  • فریبا مرادی

    با عرض سلام و خسته نباشید
    مطالبتون بسیار مفید و عالی هستن

  • الهام غفاری نژاد

    مطلب آموزنده و مفیدی بود، با سپاس از زحمات شما..

  • نجمه مؤتمن کیا

    مطلب مفید و عالی بود .
    سپاسگزارم

  • معصومه انوشه پور

    سلام استاد بسیار عالی بود ممنونم

  • حسین رامین

    باسلام
    نام تجاری شرکت ها اعتبار آنهاست واعتماد مشتری ها با توجه به تجربه و شناختی است که از آن نام دارند
    مثلا در ابزار آلات نام Dewalt یا Makita یا Bosch و Metabo و… از نامهای تجاری معتبر می باشند
    از مطالب مفیدتان سپاسگزارم

  • فردوس انصاری

    سلام.
    تشکر از مطالب اموزنده و مفیدتون..

  • فردوس انصاری

    سلام.
    ممنون از مطالب اموزنده ومفیدتون.

  • سروش منتظری

    سلام
    بسیار آموزنده

  • بسمه تعالی
    با سلام
    با تشکر از مسئولین محترم سایت و با تشکر از خانم علی وردی خانی بابت مطالب ارائه شده.

  • پویا علی نیا

    بسیار عالی.
    ممنون از مطالبتون

  • محدثه همتی

    ممنون بابت مطالب عالی

  • الهه خوش نژاد باقري

    سلام عالي بود ممنون

  • محمدحسین صدیقی

    با سلام
    بسیار خوب و مفید بود و با تشکر از سایت خوب و همچنین تشکر از خانم علی وردی خانی
    موفق باشد
    صدیقی

  • با سلام و عرض ادب
    واقعا باید به این مطلب بصورت عمقی نگریست و عمل کرد : یک نام تجاری قوی وقتی موثر است که شایستگی ها یامنابع شرکت در ایجاد منافع و ارزش برای مشتریان آن شرکت نقش اصلی داشته باشد.
    با تشکر فراوان از سرکار خانم وردی خانی و مدیریت سایت مستر ویزیتور

  • محمدرضا علی نژاد

    با سلام و عرض ادب
    واقعا باید به این مطلب بصورت عمقی نگریست و عمل کرد : یک نام تجاری قوی وقتی موثر است که شایستگی ها یامنابع شرکت در ایجاد منافع و ارزش برای مشتریان آن شرکت نقش اصلی داشته باشد.
    با تشکر فراوان از سرکار خانم وردی خانی و مدیریت سایت مستر ویزیتور

  • امیر اعرابی

    با سلام ممنون از مطالب مفید و ارزنده شما.بسیار عااالی بود

  • سید مصطفی علوی

    با عرض سلام و احترام و با تشکر از مطالب شما./

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

سایدبار کشویی

درباره من و دوستانم

درباره من و دوستانم

سید حجت بزاززاده؛ دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 36 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و مشاور همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

تلفن: 02122733086 

ایمیل:  Info@mrioi.com

سایت آقای بازاریاب: Mrvisitor.ir

کلینیک مشاوره بازاریابی ایده: Mrioi.com

آدرس: تهران، تجریش، غلام جعفری، پلاک 37.

Social Media

سوالات خود را آنلاین بپرسید!