هویت-و-نام-تجاری-یک-منبع-هم-افزایی, بزاززاده

هویت و نام تجاری یک منبع هم افزایی

هویت و نام تجاری یک منبع هم افزایی

هویت شرکت به همراه یک نام تجاری قوی آن می توانند موجب متمایز شدن آن از رقبایش شود و یک مزیت رقابتی پایدار را به ارمغان آورد .هویت شرکت از طریق ارتباطات، آثار و شخصیتی که فرهنگ سازمانی آن ایجاد می کند شکل می گیرد و به بقیه منتقل و معرفی می گردد. قبل از اینکه اعتبار و وجهه یک شرکت بتواند هرگونه اثری چه مثبت چه منفی بر تصمیم های خرید مشتریان داشته باشد؛ آن مشتریان باید بدانند که چه کالا یا خدمتی توسط  شرکت عرضه و حمایت می شود. این امر وقتی ضرورت میابد که اجرای استراتژی نام تجاری شرکت توجیه شود. ضرورتا یک شرکت در رابطه با نام تجاری خود از یکی از سه گزینه زیر پیروی می کند:

۱٫ نام تجاری شرکت می تواند به عنوان نام تجاری تمام یا بیشتر محصولات عرضه شده شرکت به بازارهای سراسر دنیا عمل کند، درست مثل بسیاری از شرکتهای تکنولوژی پیشرفته همچون زیمنس و IBM.

۲٫ ممکن است شرکت از یک استراتژی نام تجاری دوگانه یا دوتایی پیروی کند، طبق این استراتژی روی هر یک از محصولات شرکت، مشخصه کلی شرکت و نام تجاری هر محصول درج می شود. مثلا به محصولات شرکت مایکروسافت(مایکروسافت ویندوز) می توان اشاره کرد.

۳٫ ممکن است به هر یک از محصولات شرکت هویت و نام تجاری منحصر به فرد داده شود. شاید حتی در بازارهای مختلف، یک محصول با نامهای تجاری مختلف عرضه شود. اما بر هویت شرکت مادر تایید نشود یا پنهان شود. پروکتراندگمبل و بسیاری از شرکتهای فعال در تولید کالاهای بسته بندی از این استراتژی پیروی می کنند.

  • پرسش این است که چه وقت باید در یک استراتژی نام تجاری شرکت بر هویت و نام تجاری قوی شرکت تاکید نمود و به دنبال کسب هم افزایی از این راه بود؟

نام تجاری شرکت تنها در صورتی موجب افزایش ارزش محصولات شرکت می گردد که آن شرکت از اعتبار زیادی میان مشتریان خود در حداقل بیشتر بازارهای هدف برخوردار باشد.

مثلا شرکت تری ام، با بیش از ۷۶۰۰۰ کارمند و تولید بیش از ۵۵۰۰۰ محصولات مختلف از جمله: چسب، مواد ساینده، ورقه، حفاظت از آتش منفعل، محصولات دندان، مواد الکترونیکی، محصولات پزشکی، مدارات الکترونیکی و فیلم‌های نوری در بیش از ۶۰ کشور دنیا، آرم خود را به شکلی برجسته روی تقریبا تمام ۷۰۰۰۰ محصولات خود درج می کند زیرا اعتبار شرکت به لحاظ نوآوری و قابلیت اطمینانش نزد بسیاری از مشتریانش جا افتاده است. لازم به ذکر است که یک نام تجاری قوی وقتی موثر است که شایستگی ها یامنابع شرکت در ایجاد منافع و ارزش برای مشتریان آن شرکت نقش اصلی داشته باشد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 36 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و مشاور همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

49 دیدگاه روشن هویت و نام تجاری یک منبع هم افزایی

  • Avatar
    الهام عمومی

    با سلام
    همانطور که گفته شد علاوه بر هویت شرکت ، نام تجاری قوی باعث تمایز شرکتها نسبت به رقبایشان میشود و البته ارتباطات موثر ، فرهنگ سازمانی در این تمایز نقش بسزایی دارند ، به نظر میرسد شرکتهای داخلی نیز از نکات ارائه شده جهت ایجاد تمایز می بایست بیشترین بهره را ببرند.
    با تشکر از مطلب ارائه شده

  • Avatar
    زهرا پوراسماعیل

    ممنونم مطلب کاربردی خوبی بود تشکر

  • Avatar
    سیدمحسن اینانلو

    باسلام
    نام تجاری دربازار دارای نقش مهمی میباشد

  • Avatar
    پژمان پورعیسی

    مطلب جالبه و فرق بین برند و علامت تجاری و حتی هویت بای مد نظر خوانندگان گرامی باشد که میتوان در خصوص یک شرکت و تفاوت های بین این ۳ آیتم مطالب زیادی بیان نمود.

  • Avatar
    فرزانه پوربختیاری

    با سلام ممنون
    از مطالب خوبتون

  • Avatar
    علیرضا پیرچیانلو

    هویت برند که شامل نام، علامت تجاری و شکل ظاهری آن می شود بازتاب کننده ذهنیت وتصویری است که صاحب آن برند می خواهد در ذهن مصرف کننده ایجاد کند. هویت برند وسیله است نام تجاری شرکت را از سایر رقبا متمایز می سازد. همان طور که در این مطلب اشاره شده است شرکت( IBM(International Business Machines Corporation یکی از موفق ترین شرکت ها در زمینه ی تکنولوژی ،فناوری اطلاعات و کامپیوتر است که بعد از ۱۰۵سال فعالیت مداوم با حدود ۴۰۰۰۰۰کارمند و فعالیت در ۱۷۰ کشور توانسته جایگاه خود را در بازار پررقابت حفظ کند. ممنون از مطلب ارائه شده

  • Avatar
    پریوش رحمانی

    سلام با تشکر از مطالب مفید و کاربردی

  • Avatar

    نیلوفر بخشی
    سلام خسته نباشید مطالبتون خیلی خوب بود مرسی از زحماتتون

  • Avatar
    علی مرجانی

    با سلام
    ممنون از مطالب مفید و آموزندتون

  • Avatar
    وحید اخلاصی

    باسلام. نام شرکت در ارزش شرکت مهم است ولی چیزی که الان در جامعه مهم است قیمت پایین کالا با حداکثر کیفیت.

  • Avatar
    وحید اخلاصی

    باسلام.جالب بود

  • Avatar
    حسین رجب پور

    با سلام و عرض احترام
    تشکر فراوان از مطالب جالب و آموزنده تون و آرزوی توفیق روز افزون.

  • Avatar
    شهرام عزیزیان صومعه

    با سلام
    تشکر از مطلب خوب و مفیدتان .ممنون

  • Avatar

    سلام
    خیلی جالب بود ، ممنون

  • Avatar
    طارق بهمنی

    با سلام
    بنده به لحاظ اقتضای شغلی با چسبهای پزشکی این کمپانی آشنا هستم. واقعا بینظیره

  • Avatar
    معصومه انوشه پور

    سلام استاد محترم ممنون از مطالب جالب و آموزنده
    خسته نباشید

  • Avatar
    طالبی (مهرکام پارس)

    با سلام و احترام
    مطلب خوبی بود،..
    بهتر بودی برای بیان مثال از برندهای ایرانی هم استفاده می شد که باعث ملموس تر شدن مطلب توسط خوانندگان بود.
    موفق باشید

  • Avatar
    الهه خوش نژاد باقري

    سلام ممنون از مطلبتون

  • Avatar
    بهروز سلامی

    سلام، مطلب بسیار عالی بود.
    مانند شرکت لبنياتي میهن که از مطالب فوق پیروی کرده و قابل قیاس با رقبايش نیست. و این استراتژی قابل تحسین است .

  • Avatar
    پویا علی نیا

    ممنون از مطالب شما

  • Avatar
    پویا علی نیا

    بسیار عالی. ممنون از شما. استفاده کردم

  • Avatar

    عظیم عابدی

    با عرض سلام و خسته نباشید،مطلب مفید و آموزنده ای بود.

    با تشکر

  • Avatar

    با سلام نکات جالب و پر انرژی ایی بود

  • Avatar

    سلام وقت بخیر، مطلب خوب آموزنده ای بود مخصوصا مطالعه موردی ۳M

  • Avatar
    پریسا جوانی

    با سلام خدمت شما دوست عزیز
    ممنون از مطالب مفید و جذابتون ، این جمله واقعا درسته که یک نام تجاری قوی میتونه یک مزیت رقابتی رو ایجاد کنه .
    با تشکر

  • Avatar
    پریوش رحمانی

    سلام دوست عزیز بسیار عالی بود

  • Avatar
    علیرضا حیدری

    سلام
    مطالبتونممنونم بسیار مفید و آموزنده بود

  • Avatar
    شهرام عزیزیان صومعه

    با عرض سلام و خسته نباشید،مطلب مفید و آموزنده ای بود.تشکر

  • Avatar
    حميده محمدرضانژاد

    بإسلام
    مطالب بسيار جالبي در خصوص برند ارائه شده كه در صورت بالا بودن كيفيت محصول مي توان برند مورد نظر را در بين مصرف كننده مطرح نمود
    تشكر

  • Avatar
    حميده محمدرضانژاد

    باسلام
    مطالب بسيار جالبي در خصوص برند ارائه شد كه خيلي خوب بودند
    تشكر

  • Avatar
    ریحانه علی زاده باقری قریه

    با سلام . ممنون از مطالبتون .

  • Avatar
    فریبا مرادی

    با عرض سلام و خسته نباشید
    مطالبتون بسیار مفید و عالی هستن

  • Avatar
    الهام غفاری نژاد

    مطلب آموزنده و مفیدی بود، با سپاس از زحمات شما..

  • Avatar
    نجمه مؤتمن کیا

    مطلب مفید و عالی بود .
    سپاسگزارم

  • Avatar
    معصومه انوشه پور

    سلام استاد بسیار عالی بود ممنونم

  • Avatar
    حسین رامین

    باسلام
    نام تجاری شرکت ها اعتبار آنهاست واعتماد مشتری ها با توجه به تجربه و شناختی است که از آن نام دارند
    مثلا در ابزار آلات نام Dewalt یا Makita یا Bosch و Metabo و… از نامهای تجاری معتبر می باشند
    از مطالب مفیدتان سپاسگزارم

  • Avatar
    فردوس انصاری

    سلام.
    تشکر از مطالب اموزنده و مفیدتون..

  • Avatar
    فردوس انصاری

    سلام.
    ممنون از مطالب اموزنده ومفیدتون.

  • Avatar
    سروش منتظری

    سلام
    بسیار آموزنده

  • Avatar

    بسمه تعالی
    با سلام
    با تشکر از مسئولین محترم سایت و با تشکر از خانم علی وردی خانی بابت مطالب ارائه شده.

  • Avatar
    پویا علی نیا

    بسیار عالی.
    ممنون از مطالبتون

  • Avatar
    محدثه همتی

    ممنون بابت مطالب عالی

  • Avatar
    الهه خوش نژاد باقري

    سلام عالي بود ممنون

  • Avatar
    محمدحسین صدیقی

    با سلام
    بسیار خوب و مفید بود و با تشکر از سایت خوب و همچنین تشکر از خانم علی وردی خانی
    موفق باشد
    صدیقی

  • Avatar

    با سلام و عرض ادب
    واقعا باید به این مطلب بصورت عمقی نگریست و عمل کرد : یک نام تجاری قوی وقتی موثر است که شایستگی ها یامنابع شرکت در ایجاد منافع و ارزش برای مشتریان آن شرکت نقش اصلی داشته باشد.
    با تشکر فراوان از سرکار خانم وردی خانی و مدیریت سایت مستر ویزیتور

  • Avatar
    محمدرضا علی نژاد

    با سلام و عرض ادب
    واقعا باید به این مطلب بصورت عمقی نگریست و عمل کرد : یک نام تجاری قوی وقتی موثر است که شایستگی ها یامنابع شرکت در ایجاد منافع و ارزش برای مشتریان آن شرکت نقش اصلی داشته باشد.
    با تشکر فراوان از سرکار خانم وردی خانی و مدیریت سایت مستر ویزیتور

  • Avatar
    امیر اعرابی

    با سلام ممنون از مطالب مفید و ارزنده شما.بسیار عااالی بود

  • Avatar
    سید مصطفی علوی

    با عرض سلام و احترام و با تشکر از مطالب شما./

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

سایدبار کشویی

درباره من و دوستانم

درباره من و دوستانم

سید حجت بزاززاده؛ دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 36 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و مشاور همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

تلفن: 02122733086 

ایمیل:  Info@mrioi.com

سایت آقای بازاریاب: Mrvisitor.ir

کلینیک مشاوره بازاریابی ایده: Mrioi.com

آدرس: تهران، تجریش، غلام جعفری، پلاک 37.

Social Media

سوالات خود را آنلاین بپرسید!