نوآوری در بازاریابی گردشگری از درک تحقیقات بازار صنعت گردشگری و یا نحوه عملکرد این صنعت در کشور ناشی نخواهد شد، بلکه درک درستی از وظایف صنعت گردشگری ایران می تواند منشا تمام نوآوری ها در بازاریابی صنعت گردشگری باشد. عملکرد صنعت گردشگری به معنای بازدید از اماکن تاریخی است اما، وظایف صنعت گردشگری به معنای لیستی بلند بالا می باشد که منجر به نوآوری در بازاریابی گردشگری می گردد. وظیفه صنعت گردشگری کشور ایران شامل موارد زیر است:
- صنعت گردشگری و نقش آن در محیط زیست
- صنعت گردشگری و حمل و نقل
- صنعت گردشگری و فرهنگ آشکار و پنهان ایرانی
- صنعت گردشگری و نقش آن در اقتصاد داخلی و بین المللی ایران
- صنعت گردشگری و تاثیر آن بر اشتغال و رفع بیکاری
- صنعت گردشگری و مراکز اقامتی ایران
هرم نوآوری، عملکرد و وظایف در بازاریابی گردشگری …
و موارد متعدد و بسیاری که می توان به آن اشاره کرد. بنابر این برای یک بازاریاب شناخت وظایف اولین قدم در رسیدن به نوآوری است. پس از شناخت وظایف، یک بازاریاب باید نقاط پردرد سر را در صنعت گردشگری مشخص کند و با بازار های جانبی این صنعت آشنا گردد. به عنوان مثال؛ نبود زیر ساخت های مناسب در سواحل دریا در شمال و جنوب کشور یکی از نقاط پر دردسر صنعت گردشگری ایران است و یا ساخت ظرف های یک بار مصرف برای پذیرایی از گردشگر ها در بازدید های دوره ایی از اماکن تاریخی یکی از بازار های جانبی صنعت گردشگری ایران است.
شاید فکر کنید تحقیقات بازار مسایل را روشن می کند اما، به احتمال بسیار زیاد تحقیقات بازار بدون توجه به وظایف کمک چندانی به بازاریاب نخواهد کرد. صنعت گردشگری ایران باید بتواند وارد حیطه وظایف شود و تمام مواردی که این صنعت را به نقطه فعلی رسانده است را مورد تحلیل قرار دهد.
وظیفه بازاریاب موفق در صنعت گردشگری این است که با مشاهده عمیق درک کند که کدام یک از بخش های صنعت گردشگری ایران برای آسان تر شدن کدام یک از وظایف صنعت گردشگری می تواند مورد استفاده قرار گیرد. همان طور که در بالا اشاره کردیم عملکرد صنعت گردشگری به معنای بازدید از اماکن تاریخی و باستانی کشور ماست، اما وظایف صنعت گردشگری همان طور که اشاره شد بسیار متفاوت بود.
بسیاری از هتل های اقامتی ایران از نظر گردشگر های خارجی مناسب نیست. یک مرکز اقامتی ایرانی نباید تنها در حد گذراندن شب در زیر یک سقف باشد بلکه، یک مرکز اقامتی مدرن چیزی بیش از یک سرپناه و یا صرف وعده های غذایی رنگارنگ و … است. این نکته، همان توجه به وظایف در صنعت گردشگری می باشد. ممکن است در وهله اول فکر کنید هتل های ایرانی که برای گردشگر های خارجی در نظر گرفته می شود در بسیاری از موارد خیلی زیباست پس علت این عدم رضایت گردشگر های خارجی در چیست؟
گردشگر های خارجی با نشان دادن این عدم رضایت این پیغام را به بازاریاب های ایرانی منتقل می کنند که به وظایف توجه کنید…! این عدم رضایت در گردشگر های داخلی نیز می تواند شکل بگیرد. اگر یک بازاریاب وظایف را به درستی تحلیل کند پاسخی را در می یابد که مملو از تحسین است، اما اگر این کار را درست انجام ندهد، با پوزخند گردشگر ها مواجه می شود که خواهند گفت: خب که چی……………؟
این دقیقا مشکلی است که صنعت گردشگری ایران به خصوص در بخش بین المللی خود و در مواجهه با گردشگران خارجی دارد. اگر به عنوان یک بازاریاب در صنعت گردشگری با تحسین و یا تعجب گردشگر ها روبه رو نشدید، بدانید که چیزی را تغییر نداده اید، اما اگر صدای تعریف و تمجید گردشگر ها به گوش شما رسید مطمئن باشید که عده ایی از آن ها حتی در صورت نداشتن برنامه ایی برای سفر بعدی خود، تحریک خواهند شد تا به ایران مجددا سفر کنند، زیرا شما به عنوان یک بازاریاب توانسته اید صنعت گردشگری خود را به گونه ایی طراحی کنید تا وظایف این صنعت موثرتر انجام شود.
- آقای بازاریاب = بازاریابی صنعتی
- موسسه تحقیقاتی ایده = تحقیقات بازار
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید: کانال تلگرام آقای بازاریاب | پیچ اینستاگرام بزاززاده