Skip to main content

نکاتی برای تعیین انتظارات در قرارداد

By فروردین ۲۰, ۱۳۹۷مقالات تخصصی بازاریابی

مشخص کردن اهداف و انتظارات در قراردادهای همکاری، طرفین را در مسیری منظم و قانون مند قرار می دهد و از بروز اختلافات جلوگیری می کند.

قراردادهای کاری و خصوصا پروژه های آزادکاری، نیاز به برنامه ای منظم برای هر دو طرف قرارداد دارند. در این موارد بهتر است هیچ چیز را به فرض و گمان واگذار نکنیم و با برنامه ای منظم جهت پیشبرد اهداف پروژه پیش برویم. در پروژه های آزادکاری، هر کارفرمایی خصوصیات ویژه ی خود را دارد و به نتیجه رسیدن با هریک از آن ها نیازمند برنامه ریزی مخصوص است.

یکی از تجربیات ارزشمند آزادکاران در پروژه های مختلف این است که انتظارات را به روشنی در ابتدای هر کاری مشخص کنند. آن ها می دانند که به خاطر ماهیت آزادکاری امکان به وجود آمدن بی نظمی و بدقولی در طول پروژه وجود دارد. به همین دلیل بهترین راه، مشخص کردن مسیر، اهداف و محصول نهایی همکاری آزادکاری است. در ادامه ی این مقاله ی زومیت به بررسی هشت مرحله می پردازیم که رعایت آن ها در شروع هر قراردادی برای تعیین اهداف و انتظارات لازم است.

۱- در انتخاب مشتری ها حساس باشید

قدم اول برای جلوگیری از هرگونه اختلاف و همچنین دستیابی به نتایج مثبت، انتخاب مشتری صحیح است. با انجام این مرحله بسیاری از چالش های بعدی را حل کرده اید. فراموش نکنید که حتی محکم ترین قراردادها نیز زمانی که با مشتری نامناسب انجام شود، به نتیجه ی دلخواه نمی رسد. آزادکاران باتجربه برای انتخاب کارفرما مانند سرمایه گذاری در یک شرکت جدید رفتار می کنند. آن ها ترجیح می دهند مشتریان کمتر با انتظارات مشخص و هدفمند داشته باشند تا اینکه در خیل مشتریان گم شوند و برای رسیدن به اهداف پروژه ها با آن ها بحث و جدل کنند.

۲- قرارداد بنویسید

این مرحله، سنگ بنای مراحل بعدی در پیشرفت حرفه ی آزادکاری است. تنها با عقد قرارداد است که می توانید انتظارات و اهداف را به روشنی مشخص و در مواقع لزوم به آن رجوع کنید. شما می توانید توانایی ها، فازهای پروژه و محصول نهایی را در قرارداد ذکر کنید. این کاغذ رسمی در مواقعی به کمک شما می آید که مشتری درخواست های جدیدی در پروژه دارد. در این مواقع می توانید به متن قرارداد رجوع کنید و درخواست جدید را رد یا برای آن مبلغ اضافه درخواست کنید. فراموش نکنید که قانونی تر کردن هرچه زیادتر قرارداد به شما زیادتر از مشتری کمک خواهد کرد.

۳- مرزها را مشخص کنید

از همان ابتدا، فازهای مختلف، مدت زمان اجرا، نحوه ی تحویل، مراحل تسویه حساب و محصول نهایی را با تمام جزئیات در قرارداد ذکر کنید. با مذاکره با مشتری به نتیجه ای مشترک در مورد محصول نهایی برسید. به عنوان مثال اگر نویسنده هستید، نوع مطلب، تعداد کلمات و زمان تحویل را مشخص کنید. اگر توسعه دهنده ی نرم افزار هستید، محصول نهایی را با تمام جزئیات و قابلیت ها در قرارداد توصیف کنید.

البته این مرزها همگی قابل مذاکره هستند؛ اما مشخص کردن آن ها در ابتدا، نظمی کلی به پروژه خواهد داد. فراموش نکنید که اگر این موارد از ابتدا به روشنی مشخص نشوند، در طول مسیر پروژه با درخواست های مکرر مشتری روبرو خواهید شد و بسیاری از آن ها را به اجبار، بدون دریافت هزینه انجام خواهید داد.

۴- گزارشی از مکالمات ذخیره کنید

این فرآیند مانند نگارش صورتجلسه است. هرمکالمه ی متنی یا صوتی با مشتری را در پوشه ی مخصوص آن مشتری نگهداری و پس از هر مکالمه، نسخه ای از یادداشت های آن را برای مشتری ارسال کنید. با این کار نتایج به دست آمده از مکالمه را به او یادآوری خواهید کرد. از طرفی مشتری نیز می تواند مواردی و انتظاراتی که شما به درستی متوجه نشده اید، در مکالمه ی بعدی اصلاح کند. به هر حال ذخیره کردن این موارد بخشی از سندسازی و آرشیو کردن پروژه است و در قراردادهای بعدی نیز مفید خواهد بود.

۵- روش ها و مراحل گزارش دهی را مشخص کنید

مشتری باید بداند که طی چه دوره های زمانی و با چه فرمت هایی، گزارش پیشرفت پروژه را دریافت خواهد کرد. این کار باید در ابتدای پروژه انجام شود و هر دو طرف از قوانین گزارش دهی مطلع شوند. دوره های زمانی و نوع گزارش دهی مربوط به هر مشتری یا پروژه با دیگری متفاوت است. سعی کنید این موارد را در قرارداد به روشنی ذکر کنید و به آن ها پایبند باشید.

۶- احتمالات را در نظر بگیرید

قطعا نمی توان تمام موارد را در قرارداد پیش بینی کرد. به عنوان مثال پس از عقد قرارداد به این نتیجه می رسید که زمان لازم برای انجام پروژه بیش از مهلت تعیین شده است. در این موارد نمی توانید مشتری را به خاطر اشتباه خود تنبیه کنید و از طرفی توانایی انجام پروژه در مهلت معین را نیز ندارید. در نتیجه بهتر است در قرارداد، بندهایی برای چنین مواردی پیش بینی کنید و در مواقع لزوم در مورد آن ها مذاکره کنید.

۷- الزامات را از موارد اضافه جدا کنید

مشتریان آزادکاری در ابتدای پروژه به آنچه نیاز دارند اشاره می کنند و عموما در ادامه ی راه با پیشنهادات و انتظارات جدید، پروژه را پیش می برند. در عقد قراداد باید الزامات پروژه را به طور کامل مشخص کنید. در ادامه بندهایی انعطاف پذیر برای اضافه کردن موارد جدید مشخص کنید که در صورت نیاز مشتری، بتوانید در مورد آن ها مذاکره کنید.

۸- مدت زمان قرارداد را مشخص کنید

به عنوان آزادکار باید زمان مورد نیاز برای انجام انواع پروژه را تخمین بزنید. به بیان دیگر شما بهتر از مشتری می دانید که هر پروژه ای چقدر زمان خواهد برد و در متن قرارداد، باید برای تعیین این زمان پافشاری کنید. نکته ی مهم این است که به مشتریان اجازه ندهید انتظارات زمانی غیر معقول داشته باشند؛ چرا که شما خبره ی این کار هستید و تنها شما می دانید که هر پروژه دقیقا چه مقدار زمان نیاز دارد. به عنوان مثال یک پروژه ی طراحی وبسایت یا اپلیکیشن، زمان کمتری نسبت به یک قرارداد بهینه سازی وبسایت نیاز دارد.

در پایان به این نکته اشاره می کنیم که پیدا کردن تعادل میان توانایی ها و اهداف شما و انتظارات مشتری، چالش اصلی در عقد قراردادهای آزادکاری است. اگر به مراحل بالا به عنوان یک راهنما مراجعه کنید، می توانید در زمان نگارش متن قرارداد، با مشتری به تفاهم برسید.

منبع: اقتصاد نیوز

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

Leave a Reply

شماره تماس جهت مشاوره!