Skip to main content

نوسان بازاریابی با تاثیر گروه های مرجع

تا به حال چه قدر با تاثیر گروه مرجع بر بازاریابی آشنا شده اید؟ یا اصلا تعریفی از گروه مرجع داشته اید؟

گروه مرجع تمام گروه های را شامل می شود که بر باور و عقیده ی مشتریانتان چه مستقیم چه غیر مستقیم تاثیر می گذارند. اما اگر گروه مرجعی به شکل مستقیم بر عقیده و باور مشتری اثر گذار باشد می توان او را گروه عضویت نامید. مانند فامیل یا همکار شما.

اگر دقت کرده باشید فامیل، همسایه، همکار می توانند بر نظر شخص برای خرید تاثیر گذار باشند و به همین نسبت این تاثیرگذاری بر بازاریابی اثرگذار خواهد بود. زمانی که مشتری به شما مراجعه می کند ممکن است گروه مرجع او بر انتخاب کالا با نام تجاری خاص بر روی او اثر گذاشته باشند و شما به عنوان یک بازاریاب باید بتوانید بازاریابی منطبق با گروه مرجع مشتری خودتان را از طریق صحبت با او و درک خواسته هایش بیابید.

بازاریابان شرکت های بزرگ برای موفقیت شرکتشان در فروش محصول هایشان، همواره تلاش می کنند گروه های مرجع مشتریان خود را به خوبی شناسایی کنند. شاید باور نکنید اما، گروه مرجع می تواند حتی بر خرید نوع نوشیدنی شما اثر گذار باشد و همیشه این گونه نیست که فکر کنید گروه مرجع تنها بازاریابی کالا های بزرگی چون تلویزیون را تحت تاثیر قرار می دهند. بلکه گروه مرجع بر بازاریابی کالا های جزیی زندگی نیز تاثیر گذار است حتی خرید یک آدامس هم می تواند تحت تاثیر چنین گروهی باشد.

بازاریابان با شناخت کلی اصول روانشناختی و جمعیت شناختی جامعه تلاش می کنند پیام های گروه های مرجع را دریابند. در چنین حالتی یک ارتباط موثر بین تیم بازاریابی، تیم روانشناسی و جمعیت شناسی شرکت های بزرگ به وجود می آید. البته بسیاری از شرکت های کوچک بازاریابی را از این زاویه نمی نگرند و اصلا تیم روانشناسی یا جامعه شناسی ندارند! و یا این تیم ها را بی ارتباط با فروش موفق می دانند! اما همان گونه که از این مطلب متوجه شده اید بازاریابی یک علم بین رشته ایی است و برای موفقیت در آن نیازمند تقابل علم های مختلف با یکدیگر هستیم…

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!