دولت ها نقش قابل ملاحظه ایی در بازاریابی گردشگری دارند. اگر بخواهیم تاثیر دولت ها در بازاریابی گردشگری بیان کنیم می توانیم به دو نقش کلیدی اشاره کنیم؛

توسعه جذابیت های گردشگری یکی از نقش های دولت است. در کشوری مانند ایران جذابیت های گردشگری آنچنان زیاد است که به راحتی می توان در تمام زیر بخش های آن به گسترش جذابیت ها پرداخت. به عنوان نمونه: بخش بنا های تاریخی در ایران آنچنان تنوع گردشگری دارند که به راحتی می توان به جذب گردشگر در این حوزه پرداخت. موزه های تاریخی نیز بخش دیگری از بازاریابی گردشگری هستند که تنوع آن در ایران بسیار بالاست و توانایی جذب گردشگران خارجی و داخلی زیادی از این طریق وجود دارد. البته جذابیت های گردشگری می تواند زیست بوم کشور را نیز در بربگیرد. تنوع محیط زیست ایران، وجود جنگل های کوهستانی، آب و هوای خلیجی، وجود دریاها و مناطق کویری؛ تنوع دوچندانی را به زیست بوم ایران داده است که در نهایت می توان از این طریق نیز به توسعه بازاریابی گردشگری پرداخت.

بازاریابی مقاصد گردشگری نیز بخش دیگری از وظایف دولت است. برای این منظور باید بازاریابانی را برای این کار آموزش داد. در واقع تمام مواردی که در بخش جذابیت های گردشگری بیان کردیم بدون بازاریابی مقاصد گردشگری، امکان پذیر نیست. همان طور که می دانید ایران جایگاهی عالی در مقاصد گردشگری دارد اما، متاسفانه بازاریابی گردشگری در ایران بسیار ضعیف است تا جایی که امروزه کشوری مانند دبی که تنوع جاذبه گردشگری فوق العاده پایینی دارد توانسته است جذب گردشگر بیشتری نسبت به کشور ما داشته باشد. اما، چرا دبی به این موفقیت دست یافته است؟ بازاریابی گردشگری توانسته است به توسعه صنعت گردشگری این کشور کمک کند امروزه بازاریابی گردشگری آنچنان حرفه ایی در این کشور در حال انجام است که با تعداد معدودی از مقاصد گردشگری در دبی، این کشور جذب گردشگر بیشتری را نسبت به ایران داشته است.

  • در حالت کلی تر اصل دوم یعنی (بازاریابی مقاصد گردشگری) می تواند اهرم رشد دهنده گردشگر باشد.

در بسیاری مواقع کیفیت محصولات گردشگری (صنایع دستی، زیست بوم، اماکن تفریحی، کاخ موزه ها، بناهای تاریخی) بسیار بالاست اما، بوروکراسی دولت ها سبب شده است صدور روادید یا مالیات هایی که برای ورود به کشور اخذ می شود بر بازاریابی گردشگری تاثیر منفی داشته است.

می توان گفت بازاریابی گردشگری مجموعه عوامل به هم پیوسته است که بدون وجود هم نمی توانند بر صنعت گردشگری تاثیری مطلوب گذارند.

 

ممکن است به مقاله های زیر علاقمند باشید:

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

اگر با این شرایط موافقید، لطفا here کلیک کنید.