آقای بازاریاب، حامی کالای ایرانی
?>
بازاریابی گردشگری

بازاریابی گردشگری و بازاریابی در صنعت توریسم طبق تعریفی رایج در این حوزه شامل کلیه فعالیت هایی می باشد که توریست ها در هنگام سفر انجام می دهند و یا به نحوی به آن ها مرتبط می گردد، این فعالیت ها شامل جابه جایی بین کشور های مبدا و کشور های مقصد، اقامت و نظیر این گونه فعالیت ها می باشد. این تعریف از بازاریابی گردشگری یکی از تعاریفی است که در صنعت توریسم بسیار متداول است. امروزه با توجه به ارزش والای فرهنگ فولک لور هر کشور می توان تعاریفی از بازاریابی گردشگری ارائه کرد، که بسیار متفاوت تر از تعاریف متداول در این صنعت می باشند.

فرهنگ فولک لور ایران می تواند در ایجاد یک برند عاطفی نقش مهمی را ایفاء کند. یک برند عاطفی_ فولک لوریکی ایرانی می تواند با عاطفه توریست ها ارتباط برقرار کند و به بیان ساده تر وارد زندگی روزمره آن ها گردد. چنین برندی می تواند تمامی آرزوها و آرمان های مردم ایران را به ذهن توریست ها منتقل کند.

میراث گردشگری فولک لوریک ایران، مجموعه گسترده ایی از جاذبه های ایرانی و اسلامی را در خود جای داه است که، توانایی زیادی در ساخت یک برند عاطفی_ فولک لوریکی را دارا می باشند. قصه های ایرانی یکی از بخش های میراث  گردشگری پنهان کشور ماست، که چون گنجی گرانبها در قلب بسیاری از مردم ایران نقش بسته است. شاید تا چند دهه اخیر صحبت ار این گونه میراث ها و نقش آن ها در صنعت توریسم بسیار دور از واقعیت بود اما، امروزه می توان تاثیر این قصه ها را در جذب توریست ها به خوبی مشاهده کرد.

قصه های فولک لوریک ایرانی صرف نظر از جذابیت و کشش خاصی که دارند می توانند گردشگری مجازی در صنعت توریسم را متحول کنند، این قصه های زیبا در نخستین مرحله به عنوان تبلیغی برای کشورمان وارد عمل می شوند و بسیاری از توریست ها را با ایران آشنا می کنند، در مرحله بعدی بسیاری از توریست هایی که از این طریق با ایران آشنا شده اند تمایل پیدا می کنند به کشورمان سفر کنند. در قصه های فولک لوریک ایرانی گوینده یا شنوده خاصی مد نظر نیست. تقابلی زیبا بین یک قهرمان و شرارت، عاشق و معشوق، نیکی و بدی و هزاران عاملی که باعث شده همه ما در خاطرات کودکی خود چند قصه را در پس زمینه ذهنمان داشته باشیم، خود نشان دهنده خاص بودن این قصه ها می باشند.

ویژگی های منحصر به فرد قصه های فولک لوریک ایرانی در قلب تک تک ما ایرانیان نقش بسته است و امروزه می توانیم قصه هایی از شاهنامه را مثال بزنیم که توانسته اند تا قلب دنیای غرب نفوذ کنند، جاذبه های توریستی خارق العاده و متاسفانه مهجور ایرانی که شاید دنیای غرب بیشتر از ما ایرانیان آن ها را مورد توجه قرار می دهد، جاذبه هایی که با کم توجهی نسبت به آن ها حتی سرمایه گذری اندکی را هم در صنعت توریسم به آن ها اختصاص نداده ایم. قصه های شاهنامه نمونه ایی از این جاذبه های گردشگری ایران در فضای مجازی صنعت توریسم است اما، بسیاری از این قصه های شفاهی و یا مکتوب کشور ما امروزه در لابه لای میراث گردشگری فولک لوریک ایران و قلب بسیاری از مادر بزرگ های ایرانی به تاریخ پیوست.

سایت تخصصی بازاریابی - مارکتینگ - بازاریابی - بازاریابی اینترنتی – بازرگانی – اصول بازاریابی -  - visitor - MRVisitor  مدیریت بازاریابی –marketing -21

اروپاییان با ساخت قصه های مختلفی چون سیندرلا ذهن بسیاری از کودکان و حتی بزرگسالان ایران را تا قاره ایی دیگر می برند، جالب است بدانید که قصه دختری به نام ستاره و شاهزاده مهرداد یکی از قصه های هزار و یک شب است که نمونه ایی کامل تر از افسانه سیندرلاست که توسط ” خانم شرلی کلیمو ” به زبان پارسی بازنویسی شده است. شاید یک کودک در دنیای محدود خود نتواند به اروپا سفر کند اما سفر های مجازی بسیار آسان تر از یک سفر فیزیکی می باشد و این علاقه ایجاد شده در نهایت و در سنین بالاتر قطعاً می تواند قابلیت بالقوه ایی را در انجام  سفر فیزیکی در پی داشته باشد، به بیان دیگر با کمک جاذبه های فرهنگ فولک لور می توان سرمایه گذاری بلند مدت اما اثربخش تری را در بازاریابی صنعت توریسم داشته باشیم.

سایت تخصصی بازاریابی - مارکتینگ - بازاریابی - بازاریابی اینترنتی – بازرگانی – اصول بازاریابی -  - visitor - MRVisitor  مدیریت بازاریابی –marketing -23

تاثیر قصه های ایرانی را می توان در یک مصاحبه تلویزیونی با چند تن از توریست هایی که از شهر اصفهان دیدن می کردند به خوبی مورد بررسی قرار داد؛ این توریست ها که شهر اصفهان را به عنوان یک مقصد توریستی انتخاب کرده بودند معتقد بودند: هنگامی که در بازار شهر اصفهان قدم می زنند خود را در قصه های هزار و یک شب می بینند، آن ها قبل از سفر به ایران کتاب هزار و یک شب را خوانده بودند و این کتاب آن ها را شیفته دیدن از ایران کرده بود و این همان نقش جادویی میراث گردشگری فولک لوریک ایرانی می باشد.

یک برند عاطفی_ فولک لوریکی ایرانی در صنعت توریسم جنبه عاطفی و احساسی جاذبه های توریستی کشور را در بر می گیرد. جنبه فولک لوریکی یک برند ایرانی از میراث فولک لوریک کشورمان نشات می گیرد و جنبه عاطفی آن تمام احساسات و عواطف توریست ها را در بر می گیرد، به بیان دیگر یک برند عاطفی_ فولک لوریکی، صنعت توریسم این توانایی را دارد تا پیوند های دامنه داری را با زندگی توریست ها ایجاد کند. درک نیاز عاطفی توریست ها بسیار مهم است و این گونه برند ها تحولی عظیم در بازاریابی گردشگری را ایجاد می کنند.

امروزه بازاریابی گردشگری تنها شامل فعالیت های مرتبط با توریست ها و جابجایی آن ها بین کشورهای مبدا و مقصد نیست بلکه، بازاریابی گردشگری درمحیط های رقابتی امروزی به معنای رسوخ در زندگی توریست ها می باشد. کشور ایران با قابلیت بالایی که در میراث گردشگری فولک لوریک دارد می تواند با ایجاد یک برند عاطفی_ فولک لوریکی ایرانی صنعت توریسم کشور را به مرحله جدیدی از شکوفایی رهنمون سازد.


صابونچی

مطلب قبلیمطلب بعدی

64 دیدگاه

  1. “داستان مصور و رنگي حاضر درباره شاهزاده خانم زيباي ايراني است كه به خاطر نقش* ستاره* بر روي گونه‌اش “ستاره “ناميده مي‌شود .او هنگام تولد، مادرش را از دست مي‌دهد و پس از آن ناگزير با نامادري و خواهرهاي ناتني‌اش روزگار مي‌گذراند .اين در حالي است كه نامادري و دخترهايش لحظه‌اي از آزار و اذيت ستاره دست برنمي‌دارند تا اين كه “شاهراده مهرداد “از خانواده ستاره دعوت مي‌كند تا در جشن عيد نوروز در كاخ سلطنتي شركت كنند .پدر ستاره به او و ديگر فرزندانش سكه‌اي مي‌دهد تا براي خود لباس مناسب براي شركت در جشن فراهم سازند .ستاره بخشي از بهاي سكه را به پيرزن فقيري مي‌دهد و با بقيه آن خمره آبي رنگي مي‌خرد كه در آن پري مهرباني زندگي مي‌كند. پري قادر است آرزوهاي ديگران را برآورده سازد .سرانجام پس از ماجراهايي، ستاره با كمك پري، با شاهزاده مهرداد ازدواج مي‌كند .
    ????????

    1. با سلام خدمت خانم صحرایی عزیزم ….
      خوشحالم که بیان این افسانه پرداختید
      مایه افتخار است که مطلب را مطالعه فرمودید
      موفق باشید.

  2. سلام
    ممنون بسیار عالی بود.
    میشه گفت که باید به صنعت گردشگری ایران توجه خاصی بشه تا شاهد رشد وشکوفایی این صنعت در کشور باشیم.

  3. با عرض سلام و ادب خدمت سرکار خانم صابونچی
    ممنون از مطالب ارزنده ی شما در زمینه بازاریابی گردشگری ، خیلی جالب بود.

  4. با سلام
    بیان داستان های عاطفی هر منطقه به صورت انیمیشن -کتاب و … میتواند درشناساندن آداب – فرهنگ و سنن در جذب گردشگر و صنعت توریسم تاثیر مثبتی داشته باشد.

    1. با سلام خدمت آقای صومعه
      بله…. درست می فرمایید این بعد از جاذبه های توریستی نقش ماندگاری در جذب توریست ها دارند.
      ممنون از زمانی که به خواندن مطلب اختصاص دادید.
      سربلند باشید.

    2. با سلام خدمت آقای صومعه
      سپاس بی کران از لطف شما و مچکرم که زمان با ارزش خود رابه خواندن مطلب بنده اختصاص دادید.

  5. با سلام به خانم صابونچی
    واقعا لذت بردم… نگاه نویی به بازار یابی توریسم دارید
    ان شاالله روز به روز موفق تر باشید
    سپاس

    1. با سلام و ادب فراوان خدمت خانم شالیزادگان
      بسیار خرسندم که افتخار دادید و مطلب را مطالعه فرمودید.
      موفقیت های من حاصل تلاش ها و پشتیبانی های بی وقفه و فداکاری شماست .
      برای بنده مایه افتخار است که شما مطلب را تایید کنید.
      خداوند رحمت بی کرانش را در زندگی شامل حال شما بفرماید
      سپاس فراوان…

  6. درود بر همگي،
    به مطلب بسيار ارزنده و اموزنده اي اشاره نموده ايد و همان طور كه فرموده ايد داشتان هاي كهن پارسي باعث پيوند عاطفي هر چه بيشتر گردشگردان با فرهنگ اصيل ايراني اسلامي كشورمان عزيزمان ايران مي شود و اميدوارم كه بيش از پيش به اين مهم توجه شود.
    با سپاس فراوان از شما

    1. با سلام و ادب خدمت آقای جعفری. ..
      سپاس از شما و تحلیل دقیق شما
      مچکرم که زمان گرانمايه خود را به خواندن مطلب اختصاص دادید.
      سربلند باشید.

  7. باسلام.با برداشته شدن تحریم امید به ورود بیشتره توریسم داریم.
    با تشکر از مطالب شما درباره نحوه ی ارتباط باتوریسم .و بازریابی توریستی

  8. با سلام و تشکر از مطالب داستانای کهن وو خواندن ان مثل هما هزار و یک شب دید عاطفی را بیشتر میکند و مردم اگر به این داستانها برسند و مطالعه کنند نیاز به مسایل جانبی نیست

  9. با سلام و خسته نباشید خدمت نوسیده عزیز در دنیای کنونی که صنعت توریسم یکی از پر درٱمدترین صنعت های حال حاضر می باشد و متاسفانه کشورما ایران باداشتن جاذبه های بسیار زیاد گردشگری با تنوع ٱب و هوایی کم نظیر در جهان از این امر سهم اندکی دارد با استفاده از ای گونه شگردها می توان قدم های مثبتی در شناسایی جاذبه های گردشگری ولو با یک داستان ، کارتون و غیره ایجاد نمود .

    1. با سلام خدمت آقای مهرداد
      جاذبه های توریستی فولک لور امروزه از پردرآمد ترین
      بخش های توریسم است
      به عنوان مثال والت دیز نی هر ساله تعداد توریست های زیادی را جذب می کند آن هم با فولک لوریک که بر پایه دروغ شکل می گیرد اما بیشتر بخش های فولک لور ایران از واقعیت های زندگی ایرانیان نشات گرفته است.
      مایه افتخار بنده است که مطلب را با دقت مطالعه می کنید و به تحلیل آن می پردازید
      موفق باشید…

  10. با عرض سلام وسپاس بابت تحقیقات جامع ای که انجام دادید واقعا قصه و افسانه ها نشانه ی سنت هر کشور است امیدوارم که در تمام مراحل زندگی موفق باشید

    1. با سلام خدمت آقای کریمی …
      سپاس متقابل از شما گرامی
      مایه افتخار است که زمان گرانمايه خود را به خواندن مطلب اختصاص داده اید.
      سربلند باشید

  11. سلام.
    تشکرمیکنم ازمطلب خوبی که گذاشتین.امیدوارم بعدازتحریم ها زیرساخت های صنعت گردشگری فعالیت خوبی داشته باشه تاشاهد حضور گردشگران درکشورمان باشیم

    1. با سلام خدمت خانم زنگنه بزرگوار….
      ان شاالله همان طور باشد که شما آرزو کردید ..
      مایه خرسندی بنده است که مطلب را مطالعه فرمودید
      زنده باشید

    1. با سلام خدمت جناب انصاری …
      ان شاالله و به امید خدا اینگونه خواهد شد
      سپاس از زمانی که اختصاص داده اید
      زنده باشید

  12. علی طاهری ( کارشناسی تبلیغات تجاری ) ( مهر کام پارس )

    با سلام خدمت سر کار خانم.قبل از هر چیز ممنون از مطلب مفیدتان،چرا که واقعاً این امر مهمی است.ایران ما بسیار زیبا و چهار فصل میباشد که فکر میکنم در دنیا خاص باشد.شمال و جنوب و پر از شهرهای دیده نشده و باستانی.امیدوارم که با فرهنگ سازی به این مهم دست پیدا کنیم.موفق باشید

    1. با سلام و ادب خدمت آقای طاهری بزرگوار….
      بسیار خرسندم که مطلب برای شما مفید بوده است
      با توجه به زیبایی های ایران ، ان شاالله بتوانیم زیبایی های فولک لور کشورمان را هم به تمام دنیا منعکس کنیم، البته تبلیغات در این راستا بسیار مهم است زیرا تبلیغات قلب تپنده بازاریابی نوین است
      شاد و موفق و سربلند باشید….

  13. مهدی شاکر ( تبلیغات تجاری ) ( مهر کام پارس )

    با سلام.ممنون از مطلب خوب و مفیدتان،امیدوارم که این موضوع به خوبی در ایران اجرا شود.موفق باشید

    1. با سلام خدمت آقای شاکر گرامی….
      مایه افتخار بنده است که دانش پژوهانی چون شما مطلب را مطالعه فرمایند
      ان شاالله این افق های نو در صنعت توریسم کشور ما بدرخشد….
      زنده باشید ….

    1. با سلام خدمت آقای شهرام
      سپاس گزارم که زمان گرانمايه خود را به خواندن مطلب اختصاص دادید
      زنده باشید

    1. با سلام خدمت خانم خدیجه عزیز….
      ان شاالله اینگونه می شود
      همواره امید داشته باشید و تلاش کنید تا کشورمان پیشرفت کند…..
      با همراهی افراد تحصیل کرده ایی چون شما این آرزو دور نیست ……
      توفیقات روزافزون شما را از خداوند خواستارم

  14. با عرض ادب واحترام از مطالب ارزشمندی که ارایه نموده اید بهره بردم. از زحمتی که کشیده اید بسیار سپاسگزارم

  15. با عرض سلام خدمت سر کار خانم مینا
    احتراماً، در ابتدا تشکر میکنم از مطالب مفید شما و امیدوارم در آینده ی نزیک فضای مناسب تری در جهت معرفی برندینگهای ایرانی در جهت جذب توریست فراهم آید بنده لازم میبینم سایتی مختص به معرفی و اشاعه ی فرهنگ در جهت جذب توریست و در کنار بازار یابی تبادل فرهنگ ها و اینکه ایران از قدمت چندین هزار ساله ی فرهنگ و … خود دفاع و منتشر نماید ، در خصوص ارائه مطالب شما و افرادی که در جهت مطالب فوق فعالیت میکنند پیشنهادی دارم که در صورت امکان از اصطلاحات ایرانی استفاده گردد همانند کلمه ی ((فولک لور )) واژه ی فرانسوی است و لازمه دقت بیشتری می باشد ، آرزوی موفقیت برای شما
    ۰۹۱۹۰۲۳۷۰۷۷

    1. با سلام خدمت آقای علوی
      بسیار لطف کردید و مطلب را مطالعه فرمودید
      برای بنده مایه افتخار است که اشخاصی چون شما مطلب را مطالعه کنند
      البته در زمینه اصطلاح فولک لور بنده نیز با شما موافقم که از واژه پارسی معادل آن استفاده گردد اما چون متاسفانه این اصطلاح در کتاب و مقاله های دانشگاهی ما به کار رفته است و مردم ایران بیشتر به آن عادت کرده اند بنده نیز تصمیم گرفتم از آن استفاده کنم تا چشم مخاطب از منظر روانشناسی و ذهن ناخود آگاه به خاطر آشنایی به این کلمه به آن جذب شود تا
      به مرور زمان و آشنایی بیشتر مخاطبان با این جاذبه های توریستی بی نام و مهجور ایرانی تلاش شود معادل پارسی جایگزین گردد معادل پارسی این کلمه فرهنگ عامه مردم است
      خیلی خیلی سپاس گزارم از شما و زمانی که به خواندن این نوشته اختصاص داده اید

  16. با سلام و احترام، بسیار عالی و مفید بود، انشالله در آینده نزدیک ایران هم در صنعت توریست موفقیت های بیشتری کسب کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *