نـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه !!!!!!, بزاززاده

نـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه !!!!!!

یه ترس و دلهره ای در وجودم بیداد می کنه…. مدام به خودم می گم… نترس … تو می تونی… وارد مغازه می شم …. سلام من حجت هستم، ویزیتور محصولات شرکت…. آیا می توانم وقت شما را بگیرم و محصولات شرکتم را برای شما شرح دهم؟

  • نـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه ما نیازی به محصولات شما نداریم!!!

سریع از مغازه خارج می شم و به خودم بد و بیراه می گم ………

می گم، آخه این کار شد. کار یعنی اینکه مثل یه آقا بشینی پشت میز، مدام دستور بدی و آخرش هم با کلی حقوق و مزایا بازنشسته بشی!!!


یک دیالوگ ساده؛ اما دردناک برای انسان های کم ظرفیت. برای کسی که شنیدن کلمه “نه”  به معنای خراب شدن همه ی دنیا روی سرشِ.

چگونه به “نه” ها غلبه کنیم؟ و چگونه به مانند یک ویزیتور موفق از همین “نه” ها بهترین مشتریان خود را پیدا کنیم؟

نه گفتن مشتری، همیشه بد نیست و چه بسا بتوان بهترین فرصت های تجاری را از همین “نه” بگو ها کسب کرد.

بر اساس مطالعاتی که در کتاب “When Buyer Say NO”  به آن اشاره شده است در حدود ۵۰% مشتریانی که قرص “نه” خورده اند، و با هر چیزی در ابتدای امر مخالفند، آخرش از ما خرید می کنند. یعنی حدود نصف فروش ما به همین “نه” بگو های معروف است.

می توان از این جواب “نه”  آنها تعابیر مختلفی را بیرون کشید که در اینجا سه تای آن را ذکر می کنیم:

  • نحوه بیان و طرز ارائه ما بد بوده است که فرد جواب منفی داده

به طور مثال، ویزیتوری را فرض کنید که  وارد مغازه مشتری می شود و در حالی که با موبایل لمسی خود بازی می کند؛ به فرد پیشنهاد فروش کالا می دهد. و یا با بی دقتی کاتالوگ را جلوی او می اندازد و از مشتری می خواهد جوابش را سریع بدهد. این ویزیتور محترم یا محترمه باید بخش اصول و فنون مذاکره سایت مستر ویزیتور را خوب دنبال کند تا به خوبی از این پیچ رد شود.

  • مشتری ما برای فکر کردن نیاز به فرصت دارد

بعضی وقت ها مشتری ما نیاز به فکر کردن دارد؛ ولی ما عجولیم و مثل شاه دوماد عجول می خواهیم جواب بله را همان روز اول، از عروس خانم بگیریم. پس باید به مشتری فرصت فکر کردن داد؛  شاید این فرصت به اندازه یک سال طول بکشه و شاید هم بیشتر!!!

  • مشتری تصمیم گیرنده نهایی نیست

بعضی مواقع شرایط سازمانی یا جایگاه حقوقی که فرد پاسخ دهنده در آن قرار دارد مناسب نیست و اساسا فرد، تصمیم گیرنده نهایی نیست و باید پیشنهاد ما را به صاحب مغازه، بنگاه یا سازمان تجاری برساند و در نهایت جواب را به ما بدهد.

حالا که به این نکات توجه می کنم می بینم که چقدر در تعاملات با خانواده ام، دوستانم و با مشتریانم اشتباه دارم. و شناخت همین نکات ظریف می تواند مرا با “نه” بگو های بداخلاق رفیق کند…..

دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 36 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و مشاور همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

73 دیدگاه روشن نـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه !!!!!!

  • Avatar

    فوق العاده بود. این آموزشهای شما یک روزی باعث داشتن بهترین ویزیتورها در ایران خواهد شد، انشاءا….

  • Avatar

    بنده دیدگاه های شما را در بازاریابی دنبال می کنم، این امیدشما و استفاده از هر فرصت، هر چند به ظاهر سوخته ،به آدم واقعا انگیزه می ده.
    با تشکر

  • Avatar

    عالی بود.

  • Avatar

    سلام. مطلبش خیلی جالب بود. منتظر ادامه آن هستیم.

  • Avatar

    سلام..
    خدا قوت..
    خیلی خیلی جالب بود..
    البته یک دلیل دیگر نه شنیدن یک ویزیتور هم میتونه اشکالات محصول یا قیمت بالاتر اون محصول نسبت به محصولات مشابه باشه..که البته این دیگه زیاد مربوط به ویزیتور بنده خدا نیست….و مربوط به شرکت میشه.
    از برداشت آخرتون هم ممنون،خیلی به جا بود.
    موفق باشید

    • Avatar

      همین طور که شما فرمودید عامل دیگر، می تواند اشکالات و یا قیمت بالای محصول باشد که منجربه عدم خرید، خریدار شده است…. از آنجایی که در فضای مجازی مجال سخن گفتن طولانی نیست قصد آن را داریم که در طی پست های متنوع دلایل “نه گفتن” مشتری را برررسی کنیم تا جامعه ویزیتوری ما از “نه مشتری” نترسد و با جدیدت و انگیزه کار خود را دنبال کند از این جهت عوامل دیگر را در پست های بعدی پی گیری خواهیم کرد. سپاسگزارم

    • Avatar

      با سلام و عرض خسته نباشید خدمت دوستان گرامی و همچنین مدیریت سایت فرمایشات که فرمودیم کاملا صحیح و کاربردی میباشد ولی ای کاش مدیران و سرپرستان این موضوع رو واقعا درک کنند و با ضعیف شدن فروش در برهه ی زمانی خاص دست به تعدیل نیرو و یا تعویض نفر نکنند.

  • Avatar
    دکتر میرزاپور

    بسیار عالی

  • Avatar

    سلام
    به یاد این جمله افتادم گر صبر کنی ز قوره حلوا سازم، خوب بیان نمودید آرزوی کامیابی مستمر برای شما دارم.

  • Avatar

    سلام جناب بزاززاده ی بزرگوار
    امیدوارم حالتون خوب باشه .
    واقعا از خواندن این متن لذت بردم . و واسم بسیار آموزنده بود .
    دستتون درد نکنه.
    زبان صمیمی و قابل فهم متنتون ، نه تنها باعث یادگیری بهتر میشه بلکه خواننده رو خسته و کسل نمیکنه .
    باآرزوی بهترینها برای شما
    ایام ب کامنتان .

  • Avatar

    عالی بود؛ رفاقت موضوعی است که سطح ارتباط را بسیار گسترده و عمیق می کند. چه بسا دو دقیقه گوش کردن به درد دل های خریدار، بتواند شبکه روانی او را باز کند و حتی اگر منجر به فروش محصول مان نشود، می تواند راهکارهای خوبی برای پیشرفت به ما بدهد.

  • Avatar

    بسیار عالی و جالب ….
    نکته ظریفی به نام “صبر” هست که موجب میشه بازاریابان و حتی مدیران رده بالاتر آن را نادیده بگیرن و اشتباه کنند. باید فرصت فکر به مشتری داد. مشتری باید احساس کنه آزاده…..

  • Avatar

    سلام
    نه گفتن ها در رودررویی اول با مشتری میتونه دلایل مختلفی داشته باشه مثل نه یعنی میخوام شما را باشرکت های دیگر مقایسه کنم، نه یعنی در حال حاضر به محصولات شما نیاز ندارم، نه یعنی من با شرکت‌ها و برندهای معروف کار میکنم، نه یعنی شرکت شما سابقه خوبی نداره و دلایل دیگر… که یک بازاریاب حرفه ای متوجه این ها میشود.
    اما اینکه گفته اید با نه شنیدن دنیا روی سر بازاریاب خراب میشود دلیل دیگری دارد و اون اینکه اصولا بازاریابی در ایران شغل محسوب نمیشود اکثر کسانی که در این حرفه مشغول هستند از سر ناچاری و بعد از نه شنیدن های بسیار در پیدا کردن شغل رو به این کار آورده اند. نکته دیگر اینکه من به غیر از صنعت بیمه جای دیگری ندیدم که به بازارب آموزش داده بشه در مورد اصول بازاریابی و آخرین نکته زمان هست که اکثر شرکت‌ها سقف فروش ماهیانه دارند و بازاریاب باید سقف فروش را حتما پر کند در غیر اینصورت قطع همکاری، که دلیل مهمی در عجول بودن بازاریاب محسوب میشود.
    ببخشید کمی طولانی شد.

  • Avatar

    بعضی مواقع مشتری می خواهد به فروشنده نه بگوید اما فروشنده با او انقدرخوب رفتار
    می کند که می گوید…………..بله………..

  • Avatar

    سلام. جالب بود. اما برای بازاریابی و فروش شنیدن کلمه نه امری بدیهی است. چه بسا اگر بتوان در هر بار موضوع و تجربه جدیدی از این فرایند کسب کرد بسیاری از نه ها به بله تبدیل شود و فرد تبدیل به یک فروشنده و مشاور فروش موفق شود. شکست اولیه می تواند پلی برای رسیدن به پیروزی باشد.

  • Avatar
    دکتر عباس اسماعیلی

    سلام … کاملا درسته که با اولین نه، جا خالی ندیم …

  • Avatar

    مطالبی که در این مورد ذکر کردید دقیقا چیزی که در بازار ایران وجود دارد، البته چند نکته ضروری است که بیان شود در وهله اول اینکه زمانی که برند نشناخته باشد کلمه ” نه ” زیاد شنیده می شود ولی این پیگیری مداوم ، معرفی و مزایای محصول برای خریدار مهم و شناخته شدن ویزیتور در بازار عامل مهمی در خرید می باشد که تمام خریداران به دلیل اعتمادی که به بازاریاب دارند سریع خرید می کنند مانند زمانی که یک محصول غیر آشنا تولید می شود تمام مدیران ارشد شرکت سعی می کنند با شرکتهای پخش خوش نام که در بازار فعالیت می کنند ارتباط بر قرار کنند تا محصول سریع تر در بازار رخنه کند.

  • Avatar

    سلام استاد بزرگوار’ از مطلب بسیارکاربردی که قرار دادیدکمال تشکررا دارم;با ارزوی موفقیت های روزافزون برای شما.

  • Avatar

    بسیار عالی و جالب بود

  • Avatar

    با عرض خسته نباشید بابت تمام زحمات.مطلب بسیار با ارزش برای تمام کسانی که به نوعی با کسب وکار در ارتباط هستند. چراکه همه ما، هر روز در حال ارائه ایده یا ارتقاء آن، مجاب کردن افراد بابت پروژه ها یا علاقمند کردن افراد به خودمان و فعالیت هایمان هستیم و قطعا در طی فرآیند مواجه با نه اجتناب ناپذیر است. تکرار از این دست مطالب تلنگرهای مفیدی هستند.

  • Avatar

    گاهی اصرارها و تعریف زیاد فروشنده موقع خرید باعث می شود خریدار از خرید کردن منصرف بشود. فکر می کنم اعتدال رفتار فروشنده نتیجه بهتری داشته باشد. نه اصرار و نه بی توجهی به خریدار.

  • Avatar

    با سلام و خدا قوت به شما
    نحوه ی بیان مطلب شما فوق العاده است.
    نه گفتن مشتری خیلی از مواقع باعث پیشرفت ویزیتورها می شود.
    من به شخصه این را تجربه کردم و بابت هر نه شنیدن سعی کردم رفتار بعدی خود را اصلاح کنم و بیشتر به اصول و فنون مذاکره و نحوه ی بیان مطالبم دقت کنم. مطلب شما نه تنها برای بازاریابان مفید بوده بلکه میتواند جنبه ی شخصی و بین فردی در مراودات اجتماعی هم داشته باشد.
    با سپاس

  • Avatar

    با سلام و خدا قوت خدمت شما همکار گرامی
    مطلب خیلی خوب و مفیدی ارائه دادید. علاوه بر محتواش نحوه بیانش هم خیلی جذاب بود، البته من خودم از اون دسته افرادی هستم که از نه گفتن دیگران اصلا ناراحت و نا امید نمی شم چون همانطور که در سوره هود ایه ۵۵ میخونیم زمام امور هرجنبنده ای در دست خداست و باید به خدا توکل کنیم، بخصوص به این مطلب در بحث رزق و روزی بسیار اعتقاد دارم.
    باز هم از مطلب بسیار اموزنده و مفیدتون بسیار سپاسگزارم.

    • Avatar

      ضمن عرض احترام خدمت استاد گرامی
      همین طور که شما فرمودید زمام امور هر جنبنده ای در دست پروردگار یکتا است و این به یک ویزیتور خلاق انرژی و انگیزه زندگی می دهد.
      سپاس از حسن توجه شما

  • Avatar

    سلام
    مطلب بسیار خوب وکاربردی بود
    ممنون

  • Avatar

    ممنون از مطالب مفیدتان .

  • Avatar

    اینکه شنیدن جواب نه ما رو مأیوس نکنه، خیلی نکته مفید و کاربردیه. ولی اگر تعداد این نه شنیدن ها زیاد بشه و پارامترهای دیگه هم دخیل بشن شاید کار کمی سخت تر بشه. مثلاً همین بازاریاب عزیزکه یه نه کشیده دریافت می کنه، اگر کلی قرض و بدهی داشته باشه یا مثلاً به نوعی با یه بازاریاب عزیز دیگه تو رقابت افتاده باشه یا … خیلی مسائل دیگه که می تونه توی زندگی این بازاریاب باشه، اونوقت این نه شنیدن رو چطور می تونه تحمل کنه و مأیوس نشه؟

    با تشکر از جناب بزاززاده عزیز به خاطر مطالب و سایت خوبشون

    • Avatar
      سید حجت بزاززاده

      آقا احسان جان از لطف شما بی نهایت سپاسگزارم که با دقت نظر خود ما را همراهی می کنید….
      به دلیل اینکه در فضای مجازی، برای انتقال یک مفهوم باید از حداقل واژگان استفاده نمود، مجال بسط دادن موضوع در یک پست نبود…..
      به همین دلیل اگر در ادامه مسیر افتخار همراهی را به ما بدهید، ان شاء ا…. به مواردی که شما ذکر فرمودید نیز پرداخته خواهد شد….
      سپاسگزارم

      • Avatar

        ممنون که به همه نظرات توجه می کنید، باعث خوشحالیه که بتونم همراه شما و سایت خوبتون باشم.

  • Avatar

    باتشکر از مطالب مفیدتون.
    موید باشید.

  • Avatar

    با تشکر زحمات شما
    امیدوارم مطالب مفیدتون همین طور ادامه داشته باشه
    ممنون

  • Avatar
    مینا جعفر صابونچی

    با سلام وخسته نباشید مطالبتان برای من جالب بود چون تا حالا ویزیتور های عجول زیادی رو دیدم اگر خیلی از ویزیتورها دیدگاه شما رو داشته باشند حتما در کارشان موفق می شن
    در پناه خدا موفق وسربلند باشید

  • Avatar

    انقدر مطلب شما جا لب بودکه تما م کسانی که خانه ی مان بودند چندنفری مشغول خواندن بودند.

    • Avatar
      سید حجت بزاززاده

      ممنون از لطف شما…
      خدا رو شکر که برایتان جذاب بوده است….
      ان شاء ا…. بتوان در کارهای روزانه نیز از آن بهره گرفت…

  • Avatar

    اين مطلب شما منو به ياد استقامت در راستاى رسيدن به هدف انداخت.شكر خدا كه با اين سايت آشنا شدم.

    • Avatar
      سید حجت بزاززاده

      استقامت در راه و هدف، انسان را در برابر هر “نــــــــــــــــه” مقاوم می کند…
      خوشحالیم که این سایت جوابگوی خواسته های شما بوده است…

  • Avatar

    سلام :از اين مطلب شما به اين فكر مى كردم كه چطورى بايد نه بگيم كه طرف بى انگيزه نشه؟

    • Avatar
      سید حجت بزاززاده

      ان شاء الله با دنبال کردن این بحث در پست های بعدی به جواب سوال خود خواهید رسید…
      با ما همراه باشید…
      سپاس

  • Avatar

    سلام
    بسیار مفید و آموزنده بود…
    منتظر ادامه آن هستیم…

  • Avatar
    سید حجت بزاززاده

    سپاسگزار لطف شما هستم….
    به زودی این بحث را ادامه خواهیم داد….

  • Avatar

    مطلب جالبی بود .
    امیدوارم یک روزی بازاریاب ها آنقدر موفق شوند که هیچ وقت نه!!!!!!!!! نشنوند.
    موقف باشید.

  • Avatar
    الهام عمومی

    با سلام
    مطلبها بسیار سلیس، روان و با کشش نوشته میشود .شاید برخورد با این ویزیتورها در زندگی روزمره همگی اتفاق بیافتد ولی توجه به نتیجه نهایی و موفقیت ان نداشته باشیم
    با تشکر از اشتراک تجربیات

  • Avatar
    پریسا جوانی

    سلام وعرض ادب خدمت شما استاد بزرگوار
    مطلبتون بسیار مفید و زیبا بود مشتاقانه منتظر ادامه آن هستم

  • Avatar
    هانیه رحمت آبادی

    با سلام و عرض ادب
    متشکرم از متن زیباتون…

  • Avatar

    امید معجزه میکند در بازاریابی نباید زود ناامید شد
    سربازان در جنگ ناامید بودن که فرمانده گفت سکه میندازیم اگه شیر شد پیروز میشویم سکه انداختن شیر اومد بر دشمن تاختند و پیروز شدند بعد از جنگ فرمانده سکه را به انها نشان داد دو روی سکه شیر بود
    امید معجزه میکند

  • Avatar
    فاطمه ترامشلو

    با سلام
    قرار نیست همه مشتری باشند .
    به قول بیلگیتس
    هیچ راضی در کار من وجود ندارد . من طرحم را به ۱۲۰۰ نفر نشان دادم فقط ۱۱ نفرشان با سرمایه گذاری در طرح من را مولتی میلیارد کردند ……

  • Avatar
    معصومه انوشه پور

    سلام <جواب نه به معنای آن است که بله نیز امکان دارد
    برخی از افراد کلا با هر ایده جدید در ابتدا مخالف بوده و یا در ابتدا علاقه به تایید آن ندارد و حتما مهر نه برآن می زنند . مطالعات نشان می دهد که در حدود ۵۰ % مشتریانی که خرید قطعی انجام داده اند اولین پاسخشان به کالا و خدمان ارائه شده نه بود ه است .
    اما چرا
    به خاطر اینکه تصمیم سازی یک فرایند احساسی است و نه یک فرایند منطقی .

  • Avatar
    معصومه انوشه پور

    سلام ، به طور معمول سه نوع از جواب نه وجود دارد
    اطلاعات اشتباه > شما اطلاعاتی کافی به فرد پاسخ دهنده نداده اید ، پس چرا باید جواب مثبت به سوال شمایدهد .
    زمانبندی اشتباه > غالب افراد برای تصمیم گیری نیاز به زمانی برای تفکر دارند و اگر زمان کافی در اختیارشان نباشد بهترین جواب برای طفره رفتن جواب نه است.
    شرایط اشتباه > برخی مواقع پاسخ منفی دریافت شده بالاتر از توانایی کنترل فرد بر پاسخ دهنده است که ناشی از برخی عوامل و شرایط دیکته شده به فرد پاسخ دهنده است . در این حالت باید بر شرایط و عوامل دیکته شده تاثیر گذاشته تا به جواب مثبت رسید.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

سایدبار کشویی

درباره من و دوستانم

درباره من و دوستانم

سید حجت بزاززاده؛ دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 36 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و مشاور همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

تلفن: 02122733086 

ایمیل:  Info@mrioi.com

سایت آقای بازاریاب: Mrvisitor.ir

کلینیک مشاوره بازاریابی ایده: Mrioi.com

آدرس: تهران، تجریش، غلام جعفری، پلاک 37.

Social Media

سوالات خود را آنلاین بپرسید!