در گذشته انگیزه های بنیادینی برای ورود کشورها به عرصه ی بازرگانی بین الملل، رفع نیازهای جامعه و سودجویی وجود داشت؛ اما امروزه هدف های سیاسی و اقتصادی نیز در نظر گرفته می شوند. برخی از کشورها مثل: کره جنوبی، مالزی، برزیل و تایوان از سیاست برون گرا یا گرایش صادراتی پیروی می کردند. این نوع سیاست، سیاستی است که گسترش مبادلات خارجی را به عنوان یک راهبرد توسعه اقتصادی می داند. امروزه تجارت آزاد، یک گزینش مناسب برای توسعه و پیشرفت کشورها به شمار می رود.

اولین مکتب اقتصادی که درباره ی تجارت خارجی( تشویق صادرات)، کاهش واردات و افزایش تراز تجاری بحث کرده است، مرکانتیلیسم(Mercantilism) نام دارد. آدام اسمیت(Adam Smith) بنیانگذار مکتب اقتصاد کلاسیک است که نظریه برتری مطلق و تقسیم کار بین الملل کشورها را مطرح نموده و یکی از دانشمندان به نام دیوید ریکاردو(David Ricardo) از شاگردان این مکتب بوده که نظریه برتری نسبی را مطرح نموده است.

هکتچرو اهلین(heckscher-ohlin) نظریه وفور عوامل تولید را برای پاسخ به اینکه برتری مطلق یا نسبی از کجا سرچشمه می گیرد، مطرح نمود که بعدها این نظریه با انجام تحقیقات لئونتیف(Wassily Leontief) تکمیل شد. بعد از جنگ جهانی دوم تئوری سیکل عمر کالا(Product Life Cycle) توسط ریماندورنون(Reymandornun) در سال ۱۹۶۰ مطرح شد که طبق این نظریه اختلاف در هزینه های تولید کالا و انتقال فناوری، باعث تغییر جهت تجارت در جهان می باشد.

در دهه ۱۹۷۰ بعضی از اقتصاددانان نظریه مزیت پیشتاز بودن که از مزیت رقابتی برخورداراست را بر اساس تئوری نوین تجارت بین الملل مطرح نمودند، که طبق این نظریه اگر برای کالاهای یک شرکت تقاضای زیادی وجود داشته باشد منجر به تولید انبوه(صرفه جویی در تولید)، کاهش قیمت تمام شده کالا و بالا رفتن توان رقابتی خواهد شد. در اوایل دهه ۱۹۹۰ یکی از اساتید دانشگاه هاروارد به نام مایکل پورتر(Michael Porter)، نظریه مزیت رقابتی ملی را مطرح نمود که بر اساس این نظریه، توان رقابتی یک کشور در عرصه ی تجارت بین الملل، نقش بسزایی در این چهار عامل دارد. این چهار عامل عبارتند از:

  • عوامل یا منابع تولید
  • شرایط تقاضا در داخل کشور
  • وجود صنایع مرتبط و پشتیبانی از ساختار شرکت ها
  • وجود محیط رقابتی برای انجام فعالیت ها

در صورتی که چهار عامل فوق را با یکدیگر ترکیب کنیم، مدلی به نام مدل الماس ملی برتر بدست خواهیم آورد که این مدل در بحث های بازرگانی بین الملل و محیط بازرگانی نوین، بسیار کاربرد دارد.

برگرفته از کتاب بازرگانی بین الملل نوشته دکتر محمد حقیقی


 

0 دیدگاه در نظریات تجارت در بازرگانی بین الملل
  1. عالی بود دوسته من. موفق باشی

  2. با سلام
    مطلب جالب و آموزنده ای بود. موفق باشید.

  3. راضیه کارگر بیده ۲۳ آبان, ۱۳۹۴ در ۲۳:۲۸ پاسخ

    سلام
    مطلب خوبی بود.واقعا ممنون.خسته نباشید

  4. slm….
    mataleb amozande va qabele fahm bod…..
    ba arezoye movafaqiyate bishtar…

  5. مطلبتون زیبا بود.کنجکاو شدم راجع ب مدل الماس ملی برتر، ک گویا کاربردی هم هس بیشتر بدونم!

  6. باسلام عالی بود موفق باشی

  7. سرکار خانم قیومی ….خدا قوت
    متن کاربردی بود….ممنونم

  8. با سلام
    مطلب واقعا جالبی بود، موفق باشید.

  9. با سلام و عرض ادب خدمت سرکار خانوم قیومی! در ابتدای مطلب خود به اهداف بازاریابی در گذشته اشاره کردید….. خیلی جالب است که این حرفه در زمان های گذشته جز شغل های پست شمرده میشده و افراد نسبت به بازاریابان دیدگاه خوبی نداشته اند، اما با پیشرفت تکنولوژی و گسترده شدن ارتباطات بازا یابی بخصوص بازاریابی بین الملل بسیار رواج پیدا کرده کرده است…… سپاس از مطلب بسیار زیبای شما
    با آرزوی موفقیت روز افزون برای شما دوست عزیز……
    بی صبرانه منتظر مطالب بعدیتان می باشم!

    • با سلام وتشکر از شما دوست عزیز و گرامی که وقت صرف کرده و مطالعه داشتید با آرزوی موفقیت برای سرکار

  10. سعید دانشمند مبارکه ۲۵ آبان, ۱۳۹۴ در ۲۳:۴۵ پاسخ

    با سلام فقط رقابت نمیتونه همه چیز باشه دراصل کیفیت مهمه جذب مشتری ونگه داشتن اون بسیار سخت ودشواره موفق باشید

  11. با عرض سلام خدمت سركار قيومي
    سپاس بابت وقتي كه صرف ميكنيد و مطالب مفيدي رو ارائه ميديد كه خواندني و جذابند
    خدا قوت

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

اگر با این شرایط موافقید، لطفا here کلیک کنید.