نام تجاری می تواند نام یا یک اصطلاح باشد. می تواند یک علامت، طرح یا نشان باشد یا می تواند مجموعه ایی از این موارد را در بربگیرد. نام تجاری وظیفه دارد تا کالا یا خدمات مد نظر را از سایر کالا ها و خدمات متمایز کند تا کالا یا خدمات آسانتر به مشتری شناسانده شود.

نام تجاری جزیی از دارایی

این تعریف، تعریفی خلاصه شده از نام تجاری است. بر اساس قوانین جاری، حق استفاده از نام تجاری در اختیار فروشنده یا صاحب کالا و خدمات است. این گونه نام  ها جز دارایی های شرکت در نظر گرفته می شوند. نشان دهنده نوعی کیفیت خاص و ویژه هستند. در بسیاری از مواقع ارزش نام های تجاری در بازار متفاوت است. زیرا نام هایی در بازار وجود دارند که مشتری آن ها را می شناسد و در مقابل چنین نام های تجاری پرآوازه نام های دیگری هم هستند که بسیار ناشناخته هستند!

مراقبت و نگهداری از نام تجاری

بسیاری از شرکت های مشهور از نام تجاری خود مراقبت می کنند تا فرسوده نشود. این مسئله نشان می دهد در طول زمان باید نام های تجاری را مورد بررسی قرار داد تا متوجه شویم آیا می تواند آن چه را در ابتدا حاوی آن بوده است را به مشتری منتقل کند؟ یا نیاز به ارتقا عملکرد و بهبود دارد؟

رهبری بازار

بسیاری دیگر از نام های تجاری به مرور به یک رهبر بازار تبدیل شده اند. زیرا این نام ها به خوبی مراقبت می شوند و هر ساله مورد واکاوی قرار می گیرند. در بازار ایران تک ماکارون نام تجاری ایی است که رهبری بازار ماکارونی را طی سال های متمادی به دست گرفته است. نام تجاری فیروز، نام دیگری است که رهبری بازار محصولات بهداشتی مرتبط با کودکان را سالیان سال است که در اختیار خود دارد. چنین شرکت هایی نام تجاری را یکی از دارایی های با ارزش خود می دانند.

هر کدام از نام های تجاری تداعی کننده یک تصویر ذهنی از محصول ها و خدمات هستند. این نام ها نشانگر ویژگی های محصول هستند. هر نام تجاری باید به راحتی در ذهن سپرده شود و یادآوری آن نیز در کوتاهترین زمان ممکن برای مشتری رخ دهد. یک از نام های تجاری موفق در ایران در این زمینه، بوتان است. بوتان به راحتی در ذهن می ماند و یادآوری آن نیز در کوتاهترین زمان ممکن برای ایرانیان میسر است. به گونه ایی که این نام امروزه به عنوان رهبر بازار در حوزه محصولات گرمایشی است.

“خلق یک نام تجاری، به نبوغ، ایمان و پشتکار نیاز دارد. دیوید اوگیلوِی_مدیریت بازاریابی، فلیپ کاتلر”

 

ممکن است به مقاله های زیر علاقمند باشید:

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

اگر با این شرایط موافقید، لطفا here کلیک کنید.