از نام تجاری چه می دانیــــــــد؟ بررسی نمونه های ایرانی

نام تجاری می تواند نام یا یک اصطلاح باشد. می تواند یک علامت، طرح یا نشان باشد یا می تواند مجموعه ایی از این موارد را در بربگیرد. نام تجاری وظیفه دارد تا کالا یا خدمات مد نظر را از سایر کالا ها و خدمات متمایز کند تا کالا یا خدمات آسانتر به مشتری شناسانده شود.

نام تجاری جزیی از دارایی

این تعریف، تعریفی خلاصه شده از نام تجاری است. بر اساس قوانین جاری، حق استفاده از نام تجاری در اختیار فروشنده یا صاحب کالا و خدمات است. این گونه نام  ها جز دارایی های شرکت در نظر گرفته می شوند. نشان دهنده نوعی کیفیت خاص و ویژه هستند. در بسیاری از مواقع ارزش نام های تجاری در بازار متفاوت است. زیرا نام هایی در بازار وجود دارند که مشتری آن ها را می شناسد و در مقابل چنین نام های تجاری پرآوازه نام های دیگری هم هستند که بسیار ناشناخته هستند!

مراقبت و نگهداری از نام تجاری

بسیاری از شرکت های مشهور از نام تجاری خود مراقبت می کنند تا فرسوده نشود. این مسئله نشان می دهد در طول زمان باید نام های تجاری را مورد بررسی قرار داد تا متوجه شویم آیا می تواند آن چه را در ابتدا حاوی آن بوده است را به مشتری منتقل کند؟ یا نیاز به ارتقا عملکرد و بهبود دارد؟

رهبری بازار

بسیاری دیگر از نام های تجاری به مرور به یک رهبر بازار تبدیل شده اند. زیرا این نام ها به خوبی مراقبت می شوند و هر ساله مورد واکاوی قرار می گیرند. در بازار ایران تک ماکارون نام تجاری ایی است که رهبری بازار ماکارونی را طی سال های متمادی به دست گرفته است. نام تجاری فیروز، نام دیگری است که رهبری بازار محصولات بهداشتی مرتبط با کودکان را سالیان سال است که در اختیار خود دارد. چنین شرکت هایی نام تجاری را یکی از دارایی های با ارزش خود می دانند.

هر کدام از نام های تجاری تداعی کننده یک تصویر ذهنی از محصول ها و خدمات هستند. این نام ها نشانگر ویژگی های محصول هستند. هر نام تجاری باید به راحتی در ذهن سپرده شود و یادآوری آن نیز در کوتاهترین زمان ممکن برای مشتری رخ دهد. یک از نام های تجاری موفق در ایران در این زمینه، بوتان است. بوتان به راحتی در ذهن می ماند و یادآوری آن نیز در کوتاهترین زمان ممکن برای ایرانیان میسر است. به گونه ایی که این نام امروزه به عنوان رهبر بازار در حوزه محصولات گرمایشی است.

“خلق یک نام تجاری، به نبوغ، ایمان و پشتکار نیاز دارد. دیوید اوگیلوِی_مدیریت بازاریابی، فلیپ کاتلر”

 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیتم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشتم و در کنار کارهای روزمره ام، روایت قهرمانان تولید و کارآفرینی کشورم را به نگارش در می آورم؛ چراکه به این اعتقاد دارم در کنار علم باید تجربه را نیز کسب کرد و چه بسا تجربه بالاتر از علم باشد!

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت

سایدبار کشویی

درباره من و دوستانم

درباره من و دوستانم

آمار بالای 85 هزار واحد صنعتی در کشور که بخش عمده ای از تولید ناخالص ملی کشور عزیزمان را تشکیل می دهند از یک طرف و واحدهای صنعتی تعطیل شده از طرف دیگر، ضرورت بحث بازاریابی صنعتی را بیش از پیش نمایان می کند. من و دوستانم در راستای حمایت واقعی از کالا و خدمات ایرانی در امر تحقیقات بازاریابی و بازاریابی صنعتی همت گماشتیم. شاید بتونیم کمکتون کنیم تا بدانید اندازه بازار شما چقدر است؟ سهم بازار رقبا چقدر است و تا چه اندازه شانس موفقیت دارید؟ البته در کنار این کار به معرفی واحدهای صنعتی موفق هم پرداختیم تا شاید برایتان خط فکری جدیدی رقم بزنن.

ایمیل:  Info@bazazzade.ir

تلفن: 02122733086 

سایت شخصی: Bazazzade.ir

موسسه تحقیقات بازاریابی ایده: Mrioi.com

آدرس: تجریش، غلام جعفری، پلاک 37، واحد 305، موسسه تحقیقات بازاریابی ایده.

Social Media