میزان رضایت مشتریان خود را محاسبه کنیم

میزان رضایت مشتریان خود را محاسبه کنیم

پس از خرید، خریدار کالا یا خدمت خریداری شده را با انتظارات خود مقایسه می کند که ممکن است نتیجه آن رضایت مشتریان و یا نارضایتی آنها باشد، در واقع جلب رضایت مشتریان تابع عملکرد ذهنی و انتظاراتش است. انتظارات خریداران متاثر از تجربیات قبلی آنها از خریدشان، نظرات دوستان و آشنایان و دیگر فاکتورهای دخیل در امر خرید است.

ممکن است بازاریابان انتظارات مشتریان خود را بیش از حد بالا ببرند و باعث نارضایتی آنان شود بنابراین ویزیتورها و بازاریابان موفق باید با دنبال کردن انتظارات مشتریان، سعی کنند رضایت مشتریان شان را در حد توان خود حفظ کنند. برای دنبال کردن و اندازه گیری رضایتمندی مشتریان، مدیران فروش شرکت ها می توانند با استفاده از ابزارهای ارائه شده زیر، میزان رضایت مشتریان  خود را از محصولات و خدمات ارائه شده اندازه گیری کنند:

  • راه اندازی سیستم های انتقادات و پیشنهادات.
  • بررسی رضایت مشتری : مثلا با ارسال پرسشنامه و یا برقرار کردن تماس تلفنی با آنها .
  • خرید خیالی: مثلا از افرادی استفاده می کنند که تجربه خود را در ارتباط با خرید محصولات شرکت یا رقبا را در اختیارشان قرار دهند و حتی در بعضی مواقع این مشتریان خیالی تظاهر به مشکلاتی کرده تا عملکرد شرکت را در واکنش به مشکلات بیابند.
  • تجزیه و تحلیل مشتریان از دست رفته: شرکتها مشتریانی را که فروشنده خود را عوض کرده و دیگر از شرکت خریدی انجام نمی دهند را شناسایی و با آنها تماس برقرار کرده و علت آن را جویا می شود.

0 دیدگاه روشن میزان رضایت مشتریان خود را محاسبه کنیم

  • بند آخر نا مفهومه!(تجزیه و تحلیل مشتریان از دست رفته)
    کل مطلب جالب بود.با تشکر

    • سمیرا زهراکار

      با سلام
      بسیاری از مشتریان ناراضی زحمت شکایت کردن رو به خودشون نمیدن و اغلب بدون اعتراض به راه خودشون ادامه میدن بنابراین شرکت باید برای پیدا کردن علت نارضایتی و برطرف کردن مشکلاتی که شناسایی میشوند اقدامات لازم رو انجام بدهد. مشتریان راضی منبع سود شرکت اند بنابراین کارکنان قسمت بازاریابی باید به طور مرتب با مشتریان خود در تماس باشند و بازخور به موقع اطلاعات از مشتریان رو به افراد مسئول شرکت ارائه دهند. درواقع وقتی ما از مشکلات مشتریان باخبر میشیم فرصتی داریم تا نشون بدیم به تعهد خود برای جلب رضایت آنها ملزم هستیم.

  • بسیار عالی و آموزنده بود..سپاس از زحماتتون ^_^

  • بسیار عالی بود بله ما موقه ای ک متوجه شدیم مشکل کار از کجاست اونو باید برطرف کنیم تا ب همون دلیل دیگه مشتری بیشتری رو از دست ندیم . بازم تشکر از نویسنده و سایت بسیار آموزندتون .

    • ممنون از اینکه مطالب سایت را مطالعه میکنید و نظرات ارزشمند تان را برای ما ارسال میکنید.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت

سایدبار کشویی

درباره من و دوستانم

درباره من و دوستانم

سید حجت بزاززاده؛ دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی صادراتی و صنعتی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 150 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و اکثرا مشاور بازاریابی صادراتی همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

تلفن: 02122733086 

ایمیل:  Info@mrioi.com

سایت آقای بازاریاب: Mrvisitor.ir

کلینیک مشاوره کسب و کار ایده: Mrioi.com

موسسه تحقیقات بازار ایده سازان بازار فردا: Mrioi.co

آدرس: تهران، تجریش، غلام جعفری، پلاک 37.

Social Media

Call Now Buttonجهت مشاوره رایگان کلیک کنید