۲۲ اردیبهشت, ۱۳۹۸

موانع شرکت ها در جهت یابی بازاریابی چیست؟ (قسمت اول)

زمانی که شرکت به شرکتی با جهت یابی های بازاریابی تبدیل می شود با موانع مختلفی روبرو می گردد. یکی از اولین موانع در این راه مقاومت سازمانی است. اما به راستی مقاومت سازمانی چیست و چه گونه عمل می کند؟

مقاومت سازمانی چیست؟

در هر شرکتی دوایر مختلفی وجود دارد. به عنوان نمونه دوایر تولید، تحقیقات و یا دوایر توسعه نمونه ایی از دوایر یک شرکت است. هنگامی که جهت یابی شرکت به سمت جهت یابی بازاریابی تغییر می کند بسیاری از این دوایر به علت این که گمان می کنند ممکن است توسعه بازاریابی دوایر آن ها را مورد آسیب قرار دهد شروع به مقاومت می کنند. به این عمل مقاومت سازمانی گفته می شود. درست است که برخی از دوایر یا مدیران سازمان در برابر جهت یابی بازاریابی مقاومت می کنند اما، در هر حال مدیران و یا دوایر دیگری هم هستند که با جهت یابی بازاریابی همراه می شوند زیرا آن ها معنقدند که بدون بازاریابی، مشتری ایی وجود ندارد بنابر این تولیدی هم وجود نخواهد داشت. به همین دلیل وجود دوایر تحقیق و توسعه نیز بی محتوا خواهد بود. مدیران و دوایری که چنین فلسفه ایی را دنبال می کنند استدلال های زیر را دارند:

  • وظیفه اصلی هر شرکتی حفظ و نگهداری مشتریان است.
  • دارایی شرکت بدون وجود مشتری بی ارزش است.
  • وظیفه یک بازاریاب راضی نگه داشتن مشتریان است.
  • رضایت مشتری سبب خواهد شد کارایی سایر دوایر ارتقا یابد.

با وجود این استدلال ها در بسیاری مواقع، مقاومت بالایی در شرکت ها وجود دارد. این مقاومت ها در شرکت هایی که اولین بار بازاریابی را تجربه می کنند بیشتر دیده می شود. به عنوان مثال؛ دانشگاه ها، بیمارستان ها و موسسه هایی از این قبیل با این مقاومت ها روبرو می شوند. علت این امر نیز این است که از نظر مسئولین این موسسه ها، بازاریابی اهمیت کار آن ها را کم جلوه می نماید.

اما مقاومت سازمانی تنها یک نوع از مقاومت است. اما به غیر از مقاومت های سازمانی موانع دیگری هم در راستای این نوع جهت یابی ها شکل می گیرند. برای فعالیت موفق باید بتوانیم بر این نوع مقاومت ها نیز غلبه کنیم برای آشنایی با موانع بعدی مطلب بعدی ما را در سایت mrvisitor.ir مطالعه کنید.

ممکن است به مقاله های زیر علاقمند باشید:

 

دیدگاه خود را ارسال کنید

نام خود را وارد کنید
دیدگاه خود را وارد نمایید.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

اگر با این شرایط موافقید، لطفا here کلیک کنید.