بازاریابی فعالیتی است که با واژه های خاصی در آن روبرو می شوید. یکی از واژه هایی که در این حرفه ممکن است با آن روبرو شده باشید واژه lead است. واژه lead یا سرنخ به مشتریانی اطلاق می شود که از روش های مختلف برای اولین بار با کسب و کار شما آشنا شده اند. این افراد معمولا در پی کسب اطلاعات از محصول یا خدمات شما بر می آیند و در نهایت ممکن است به مشتری بالفعل تبدیل شوند. یادتان باشد یک مشتری lead یک مشتری بالقوه نیست زیرا او نسبت به مشتری بالقوه یک قدم به خرید نزدیک تر است!!!

در بازاریابی برای مفهوم lead معنای دیگری نیز در نظر گرفته شده است که احتمالا شما این واژه را بیشتر شنیده اید، این واژه مشتری راغب می باشد. مشتری راغب همان lead است. از واژه lead ، به معنای سرنخ نیز در بازاریابی استفاده می شود.

این مفاهیم جز واژه هایی هستند که وجود آن ها در حرفه بازاریابی در گذشته نیز وجود داشته است اما، فروشندگان یا بازاریابان قدیمی تر این اصطلاحات را به صورتی دیگر در فعالیت های بازاریابی بیان می کردند. به این مثال ها توجه کنید تا بهتر بتوانید این مفاهیم را در ذهن خود تداعی کنید.

فرض کنید یک مغازه لباس فروشی تازه تاسیس تصمیم می گیرد کاتالوگ تبلیغاتی پخش کند. او به شاگرد خود چنین بیان می کند که کاتالوگ تبلیغاتی را در محل پخش کن تا “پاخور” مغازه زیاد شود! واژه پاخور در این مثال همان واژه lead در بازاریابی است. منظور صاحب مغازه این است که با پخش آگهی سبب شود مشتریان راجع به مغازه او اطلاعات کسب کنند این مشتریان بدون شک مشتریانی هستند که اولین بار با این فروشگاه آشنا می شوند و در بازاریابی مشتری راغب یا همان lead نام دارند، آن ها ممکن است به مشتریان بالفعل نیز تبدیل شوند و خرید کنند یا ممکن است خرید نکنند…

در مثال بالا روش آشنایی مشتریان یک آگهی بود اما، همان طور که در تعریف lead در ابتدای متن بیان کردیم روش آشنایی مشتریان می تواند متفاوت باشد. به این مثال توجه کنید: یک دفتر بیمه برای جذب مشتری در روزنامه آگهی می دهد. رییس این دفتر با انتشار آگهی در روزنامه این جمله را بیان می کند که با انتشار این آگهی توقع دارم “زنگ خور” دفتر بیشتر شود! اصطلاح زنگ خور نیز همان مفهوم  lead را در بازاریابی دارد. در واقع این فرد توقع دارد با انتشار آگهی افرادی که برای دریافت اطلاعات به دفتر زنگ می زنند بیشتر شوند. ممکن است این افراد به مشتری بالفعل تبدیل شوند یا ممکن است این حالت رخ ندهد…

مفهوم lead در بازاریابی دیجیتالی

مفهوم lead در بازاریابی دیجیتالی نیز با واژه ایی به نام “کلیک خور” مطرح است. به عنوان مثال: یک سایت فروش کتاب های آموزشی زبان آلمانی تصمیم می گیرد محتوا هایی نشر دهد تا مخاطبان سایت خود را افزایش دهد. صاحب سایت به مدیر دیجیتالی سایت می گوید در بخش محتوا به نشر محتوا هایی بپردازید که کلیک خور سایت را افزایش دهد!

مفهوم lead در بازاریابی بیان می کند که مشتری از هر روشی که کارفرما به کار می گیرد برای بار اول مراجعه می کند و اطلاعات کسب می کند اما، اگر مشتری تصمیم گرفت ارتباط بیشتری با کسب و کار شما برقرار کند به عنوان مثال؛ اگر او شماره تماس داد یا ایمیلش را ثبت کرد یا خواهان این شد که محصولات یا خدمات دیگر شما را هم ببیند آن زمان، این کارفرما است که باید سر نخ را بگیرد و پی گیری کند تا بتواند محصول یا خدمات خود را بفروش رساند!

ممکن است به مقاله های زیر علاقمند باشید:

 

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

اگر با این شرایط موافقید، لطفا here کلیک کنید.