oie_tfzlyN1cHyvA-compressed

شاید بتوان به جرات گفت که بارزترین عمارت حرفه ایی یک بازاریاب قابلیت و توانایی آن در ایجاد، حفظ، مراقبت و ارتقای نام تجاری(Brand) است. بسیاری از بازاریابان اعتقاد دارند که تعیین نام تجاری هنر و بنیان بازاریابی است. یک نام تجاری یک نام، اصطلاح، علامت، نشان یا طرح و یا ترکیبی از این موارد است که برای شناسایی کالا ها یا خدمات فروشنده یا گروهی از فروشندگان و متمایز کردن این کالا ها و یا خدمات از کالا ها یا خدمات رقبا به کار می رود. فروشندگان نیز بر اساس قوانین علامت تجاری حق استفاده همیشگی از نام تجاری را در اختیار دارند.

  • به طور خلاصه نام تجاری سبب شناسایی فروشنده و یا سازنده می شود.

بدین ترتیب نام های تجاری جدا از دارایی هایی نظیر مجوز بهره برداری، حق طبع و… هستند که از مدت زمان اعتبار خاصی برخوردارند. نام تجاری می تواند تعهد دائمی یک فروشنده برای ارائه مجموعه ایی از ویژگی ها، مزایا و خدمات خاص به خریداران باشد. یک نام تجاری خوب نمادی از کیفیت است، اما می تواند سمبلی از موارد پیچیده تری هم باشد، مانند: ویژگی محصول یا خدمت، فرهنگ استفاده از محصولات و یا خدمات و حتی شخصیت استفاده کننده را نیز به تصویر می کشد. در هنگام انتخاب نام و شعار های تجاری مناسب باید به چندین معیار توجه نمود. در ادامه شما را با این معیار ها و نمونه هایی در بازار ایران آشنا می کنیم:

  • نام تجاری باید بتواند مزایای محصول را توصیف کند.

شاید شما با این نام های تجاری در بازار ایران آشنا باشید، مانند؛ تیغ تیز و یا دستمال کاغذی نرمینه. این دو نام تجاری توانسته اند صفات برجسته محصول خود را به تصویر بکشند.

  • یک نام تجاری مناسب و شعار تبلیغاتی همراه با آن باید گیرا، گویا و رسا باشد و در خاطره ها بماند.

741

پودر برف، صابون عروس و اتومبیل سمند … برف سپیدی را برای مصرف کنندگان  تداعی می کند و کلمه عروس در ایران نمادی از پاکی است، یکی از معانی کلمه ایرانی سمند نیز به معنای سرعت است. بنابر این این سه شرکت ایرانی از نامی استفاده کرده اند که هم گیرا هستند و هم در خاطره همه ایرانیان ثبت شده اند.

در مقابل شرکت های ایرانی دیگری هم می باشند که به این گونه معیار ها توجه ایی نداشته اند. یک شرکت ایرانی که در زمینه دستمال های نانو فعالیت می کند این شعار را در کنار نام تجاری خود به کار می برد: روزی دستمالی که می شوید…؟  طبق فرهنگ ایرانیان این جمله تعبیر نامناسبی دارد. این نام تجاری در کنار شعار تبلیغاتی نامناسبش گویایی لازم را ندارد و بسیاری از مردم علاقه ایی ندارند که این نام و شعار را در ذهنشان ثبت کنند. البته لحاظ کردن این معیار ها در بازار های صادراتی نیز بسیار مهم است.

zamzam-logo

به عنوان مثال؛ شرکت زم زم از این نام در بازار های صادراتی خود استفاده می کرد و کلمه زم زم را با زبان پارسی بر روی نوشابه های خود حک می کرد. بعد از مدتی فروش محصولات این شرکت در بازار های انگلیسی زبان به شدت کاهش یافت. در نهایت تیم بازاریابی این شرکت متوجه شدند که لغت زم زم در زبان انگلیسی و از چپ به راست معنای نامناسبی دارد. مردم انگلیسی زبان به هیچ عنوان حاضر نبودن برای نوشابه ایی با این نام تجاری هزینه کنند. این دو مثال نمونه ایی از عدم توجه به معیار های مناسب در انتخاب نام و یا شعار های تبلیغاتی می باشند که در کنار نام تجاری قرار می گیرند و آن را کامل می کنند.

نام تجاری محصول باید مناسب با فعالیت شرکت و نشان دهنده تصویر ذهنی از محصول باشد. به این مثال ها در بازار ایران توجه کنید؛ بهنوش و شادنوش دو نام تجاری مناسب ایرانی هستند به، به معنای بهتر و نوش به معنای نوشیدن است بنابر این کلمه بهنوش برای همه ایرانیان دارای معنای مناسبی است، کلمه شادنوش نیز به معنای به شادی بنوش است. هر دوی این نام های تجاری علاوه بر معنای مناسب، بیان کننده گوارا بودن و سلامت محصولات غذایی است. و کلمه نوش که در هر دو لغت به کار رفته است در زبان پارسی برای خوردن مایعات به کار می رود. این نام ها متناسب با تصویر ذهنی مصرف کننده از محصول این دو کارخانه است.

تمام طبقات مختلف مصرف کنندگان باید بتوانند به سهولت و به درستی نام تجاری و یا شعار های تبلیغاتی همراه با نام های تجاری را تلفظ کنند، به طوری که پس از مدتی جزء زبان روزمره مصرف کنندگان گردد. کارخانه ماکارون سازی تک با توجه به معیار سهولت در تلفظ این نام را برای محصولاتش انتخاب کرده است و بسیاری از ایرانیان این نام را در ذهن خود ثبت کرده اند، زیرا به راحتی تلفظ می شود. امروزه این نام نمادی از صنعت ماکارون سازی ایران است. بنابر این نام کالا باید به راحتی در ذهن بماند، زیرا اگر در موقع خرید نام کالا فراموش شده باشد، بسیاری از مردم به علت شرم از خرید صرفنظر می کنند و راضی نمی شوند با دادن علائمی آن نام را به یاد آورند.

نام تجاری باید بتواند به راحتی در تبلیغات استفاده شود این معیار هم در تبلیغات شفاهی و هم تبلیغات کتبی بسیار مهم است. به نام تجاری کارخانه بوتان توجه کنید، این نام تجاری به سهولت در تبلیغات کتبی و تبلیغات شفاهی به کار می رود. و بسیاری از ایرانیان تبلیغات کارخانجات بوتان را در ذهن خود ثبت کرده اند. توجه به معیار های مناسب در انتخاب نام های تجاری و شعار های تبلیغاتی می تواند یک محصول را در بازار های رقابتی امروز جاودانه کند.


صابونچی

22 دیدگاه در معیار های انتخاب یک نام تجاری(Brand) مناسب
  1. درود بر همگي،
    براي مطلب بسيار آموزنده تان بسيار سپاس گزارم، در مورد اين جمله : بنابر این نام کالا باید به راحتی در ذهن بماند، زیرا اگر در موقع خرید نام کالا فراموش شده باشد، بسیاری از مردم به علت شرم از خرید صرفنظر می کنند و راضی نمی شوند با دادن علائمی آن نام را به یاد آورند
    علت شرم مردم از خريد چيست؟ من هر چي متن را خواندم متوجه ي منظور شما نشدم.
    با سپاس

    • میناجعفر صابونچی ۱۵ بهمن, ۱۳۹۴ در ۱۱:۵۸ پاسخ

      با سلام خدمت آقای میثمی و آروزی اوقاتی خوب…
      بسیار خوشحالیم که مطالب را دنبال می کنید و زمان گرانمایه خود را به سایت خودتان اختصاص می دهید …
      یرای توضیح درارتباط با جمله ایی که فرمودید باید عرض کنم معنای عام کلمه شرم وقتی به کارمی رود که شما مطلب یا صحنه ای مغایربا ارزش ها و هنجارهای خود بخوانید و ببینید پس خجالت می کشید شرم بابت مسایل مخالف با ارزش های اخلاقی معنای عام کلمه شرم است گاهی هم شرم ازموضوعی به عفت و حیا تعبیر می شود که البته این در فرهنگ ما پسندیده است مثلا شرم ازارتباط خارج از عرف با جنس مخالف و… اما در حیطه بازاریابی شرم به معنای خجالت کشیدن مشتری از این موضوع است که او احساس می کند نتوانسته کلمه درست و یا تلفظ درست نام تجاری را به ذهن بسپارد مشتری احساس می کند نا توان است در حالی که دراصل اینگونه نیست و اشکال درانتخاب نام تجاری فروشنده است این مورد را در خرید ادکلن خیلی ازماتجربه کرده ایم. تلفظ درست را نمی دانیم… یا با دادن علامت باید فروشنده را متوجه رایحه مورد علاقه خود کنیم مثلا شیشه اش مستطیلی است رنگ قرمز دارد و… گاهی حتی شرم پا را فراتر می گذارد و منصرف می شویم چون احساس می کنیم وقت فروشنده را می گیریم یا ازمشتریان دیگر در مغازه هم بابت تلفظ اشتباه و کشمکشی که با فروشنده داریم شرم می کنیم درافراد مسن تر در زمینه محصولات خوراکی این مورد را می توان دید….
      امیدوارم توضیحاتم برای شما کافی و مفید باشد
      بسیار خرسند می شویم که این افتخار نصیب ما می شود تا بتوانیم پاسخگو همراهان همیشگی سایت باشیم……

  2. با سلام
    ثبت برند کمک بزرگی در خرید ها به افراد جامعه کرده است در جهت بهتر شدن روزبه روز کیفیت . زیرا رقابتی که ثبت برند ایجاد کرده است صاحبان برند را به بهتر بودن و کیفیت بالاتر تر تشویق میکند.با تشکر از مطالب مفیدتان

  3. مهساجعفر صابونچی ۱۶ بهمن, ۱۳۹۴ در ۱۳:۵۵ پاسخ

    با سلام
    خانم صابونچی عزیز از مطالبتان لذت بردیم
    به خصوص که با بررسی در بازار ایران مطلب خیلی کاربردی تر و مملموس تر شده است ……..
    با سپاس فراوان از شما و مسترویزیتوری های گرامی …..
    موفق و پاینده باشید

  4. با سلام و درود فراوان
    “بسیاری از ایرانیان تبلیغات کارخانجات بوتان را در ذهن خود ثبت کرده اند”
    با کسب اجازه از شما خانم صابونچی عزیز، جا دارد در ادامه صحبت شما در خصوص بوتان مطلبی را اضافه کنم:
    بسیاری از شرکت ها، علامت و نشانی از محصولات تولید شده خود به جا می گذارند که با دیدن و شنیدن آن نشانه، نام آن محصول در ذهن تداعی می شود…
    *اگر دقت کرده باشید، در تبلیغات بوتان، سوتی که در آخر زده می شود، هر بیننده ای که تبلیغ را دیده باشد، با شنیدن سوت، محصول بوتان در ذهنش خیلی زود تداعی می شود…
    سپاس از مطلب جالب شما
    موفق وپیروز باشید.

    • میناجعفر صابونچی ۱۸ بهمن, ۱۳۹۴ در ۱۸:۵۵ پاسخ

      با سلام به خانم صحرایی عزیز و گرامی…….
      خیلی خوشحالم که مطلب برای شما جالب بوده است..
      با سپاس از زمانی که اختصاص داده اید.
      موفق باشید…

  5. انسيه حسن زاده كريم آباد ۱۷ بهمن, ۱۳۹۴ در ۱۷:۰۳ پاسخ

    با سلام و درود فراوان
    با تشكر از مطالب جذاب و عاليتان
    سوالي داشتم:
    مي دانيم يك برند، یک نام، واژه، سمبل، یا طرح یا ترکیبی از آن ها است که هدف آن شناساندن محصولات (كالا، خدمت، ايده، مكان، زمان و …) یک فروشنده یا گروهی از فروشندگان به مشتریان و همچنین تمایز محصولات آن ها از سایر رقبا می‌باشد. حال اين سوال مطرح مي شود كه آيا هر آنچه ما را به ياد يك محصول بيندازد مي تواند جزء برند محسوب گردد؟
    به خصوص آن كه سازمانها و شرکت ها، علامت و مارك محصولات تولید شده خود را به گونه اي جايابي مي نمايند که با دیدن و شنیدن آن نشانه، نام آن محصول در ذهن تداعی می شود.

    موفق وپیروز باشید.

    • میناجعفر صابونچی ۱۸ بهمن, ۱۳۹۴ در ۱۹:۱۹ پاسخ

      با سلام به خانم حسن زاده کریم آباد عزیز و گرامی
      با تشکر فراوان از شما …….
      در ارتباط با سوالی که فرمودید که آیا هر آنچه ما را به یاد یک محصول بیندازد جزء برند است ؟ باید بگویم بله هر آنچه که شما را به نحوی به یاد برند می اندازد جزء برند است این قسمت همان بعد ذهنی برند و یا به زبان عامیانه تر بعد روانی برند است که می تواند تا سالیان سال ذهن مصرف کننده را درگیر خود کند برای درک بهتر از بازار ایران چند مثال برایتان ذکر می کنم به تبلیغ تک ماکارون توجه کنید آخر تبلیغ آهنگی با این مضمون پخش می شود تک ماکارونی… این آهنگ ضمیمه شما را در هر جایی به یاد تک ماکارون می اندازد، یا به تلیغ کارخانه امرسان توجه کنید که با آهنگی این کلمات را می گوید زیبا جادار مطمئن حال اگر این آهنگ بودن کلام هم پخش شود شما باز به یاد امرسان می افتید این آهنگ ها در تعریف برند صریحا ذکر نشدند اما از لحاظ روانی و ذهنی شما را به یاد برند مزبور می اندازند یا طراحی سبز و چها رخانه تک ماکارون در بیلبورد ها حتی اگر بدون نام این برند باشند سریع در ذهن شما تک ماکارون را تداعی می کند
      امیدوارم پاسخ هایم برای ذهن خلاق و پرشگر شما کافی بوده باشد خیلی خوشحالیم که مطالب را با سوالات به جا به چالش می کشید و این لازمه کار پژوهش است…..
      موفق و سربلند و پاینده باشید.

  6. خانم صابونچی موفق باشید مطلبتان بسیار جالب بود

  7. مجید جعفرزاده (مهرکام پارس) ۲۰ بهمن, ۱۳۹۴ در ۱۱:۵۲ پاسخ

    با سلام و تشکر از مطلب شما
    همانطور که نوشته اید اینکه یک برند در ذهن مشتریان جاویدان بماند قطعا” موفقیتهای بزرگی را برای سازمان و شرکت دارنده برند بدنبال خواهد داشت . جالب است بدانید که بنده در حال حاضر در سازمانی فعالیت می نمایم که برندهای ذکر شده برف و عروس در آن تولید و توزیع می گردد و جالب تر اینکه در زمان تولید این برند در زمانهای گذشته ؛ مدیریت آن زمان بر این عقیده بوده اند که در دور دست ترین روستاها و شهرهای ایران باید این برند توزیع گردد و بدین ترتیب برند برف ؛ برف شد و ماند .
    جالب اینکه هنوز هم با توجه به اینکه برندهای دیگری در خصوص پودرهای شوینده دستی تولید شده است ؛ برخی ها وقتی پودر شوینده دستی می خواهند بخرند ؛ می گویند (برف) می خواهیم حتی اگر برند دیگری را نشانه رفته باشند .
    و اینگونه است که برف کماکان برف است .
    با احترام

    • مینا جعفر صابونچی ۲۴ بهمن, ۱۳۹۴ در ۱۱:۵۴ پاسخ

      با سپاس فراوان از آقای جعفرزاده
      مایه افتخار بنده است که مطلب را مطالعه نمودید
      سپاسگز از لطف شما
      موفق باشید

  8. با سلام
    به مطلب خوبی اشاره کردید انتخاب نام تجاری مناسب از لحاظ سهولت در نوشتار ، تلفظ و خوش آوایی در ایجاد شعارهای تبلیغاتی بسیار مهم است تا سالیان سال در ذهنهای مصرف کنندگان باقی بماند و مصرف کنندگان را به مشتریانی وفادار تبدیل و موفقیت تولید کننده و شرکت را به همراه آورد.
    با تشکر ازسرکار خانم صابونچی بابت مطالب ارائه شده

  9. با
    سلام خدمت خانم صابو نچی عزیز
    به نظر من نام تجاری مناسب برای یک محصول جز اساسی ترین کار برای مورد قبولبودن محصول است .
    وچه بسا اگر این نام مطابق با فرهنگ و سلیقه ی تو لید کننده ی ان محصول و کشور مربوطه با ان باشد.

  10. با تشکر از مطلب خوبتون اون قسمتی که گفتید برند باید یک نشونه از کالا رو برای مشتری تداعی کنه درسته اما هستند برندهایی که هیچ ارتباطی به نوع کالا ندارند ولی موفق هم هستند مثل (((((سافتلن ماکارانی مانا صابون گلنار ))) شاید موارد دیگه ای هم باشه که تو بحث برند سازی مهم وباید لحاظ بشه اگه میشه اشاره بشه متشکرم از مطالب مفیدتون

  11. سلام ممنون از اطلاع رسانی خوبتون
    برای یک شرکت خدماتی رفاهی گردشگری لطفا چند تا اسم پیشنهاد بدید متشکر


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

اگر با این شرایط موافقید، لطفا here کلیک کنید.