۳ آذر, ۱۳۹۷

چگونه مشتری سودآور داشته باشیم؟

مشتری یکی از ارکان مهم در فعالیت های تجاری است که، بدون وجود آن فعالیت تجاری عملا بی فایده است. اما، هر مشتری باید برای فعالیت تجاری سودآور باشد تا سبب ادامه فعالیت های تجاری هر موسسه یا شرکتی شود. به همین علت داشتن مشتری سودآور بسیار مهم است.

مشتری سودآور چگونه مشتری است؟

“مشتری سودآور مشتری است که، در طول زمان بتواند برای شرکت یا موسسه درآمد ایجاد کند. این درآمد باید از سطح هزینه هایی که شرکت یا موسسه برای او انجام می دهد بیشتر باشد.”

در بسیاری مواقع شرکت ها یا کسب و کار ها بدون توجه به این نکته، به ادامه ی فعالیت های تجاری خود می پردازند و پس از گذشت مدت زمانی متوجه می شوند که مشتری هایشان سودآوری ندارند! در بسیاری از مواقع نیز فعالان تجاری به این نکته مهم واقف هستند اما، معتقدند برآورد این امر کار دشواری است! گرچه برآورد این که هر کسب و کاری چه قدر مشتریان سودآور دارد؛ زمان بر است اما، اهمیت این مقوله در برابر زمانی که برای به دست آوردن چنین برآوردی می شود بسیار بیشتر است.

برای دست یابی به مشتریان سودآور ابتدا خود شرکت یا موسسه تجاری باید سودآور باشد تا بتواند مشتریان سودآور را نیز جذب نماید. اما، چگونه کسب و کاری  می تواند سودآور شود؟

چگونه کسب و کار سودآور خواهد شد؟

برای این که شرکت یا موسسه ایی سودآور شود به سه عامل نیاز است. ابتدا این که شرکت یا موسسه باید آنچنان توانایی های خود را گسترش دهد تا بتواند برای مشتریانش فایده ایجاد کند. در اینصورت مشتری جذب آن خواهد شد. اما این عامل به تنهایی کافی نیست! عامل دوم در سودآوری کسب و کار ها این است که، عملیات داخلی آن ها نیز کارا باشد. بسیاری از شرکت ها یا موسسه ها از این امر غافل هستند و گمان می کنند این امر مهم نیست در حالی که بسیار مهم است که فرآیند های داخلی شرکت کارآمد باشند. عامل سوم در سودآوری شرکت یا موسسه این است که، شرکت نسبت به رقبایش مزیت رقابتی داشته باشد. بسیاری از کسب و کار گمان می کنند همین که برای مشتری فایده ایی مطلق ایجاد کنند کافیست! در حالی که برای جلب توجه مشتریان سودآور نیاز است آن ها فایده ایی بیشتر نسبت به رقبا در سطح هزینه ایی پایین تر ایجاد نمایند. مزیت رقابتی به شرکت ها می آموزد که یک کار را به چند روش مختلف انجام دهند به طوری که رقبایشان نتوانند یا تمایل نداشته باشند با آن ها برابری کنند.

اگر شرکت یا موسسه ایی موارد بالا را رعایت کند هم توانسته است کسب و کاری سودآور ایجاد کند و هم توانسته است مشتری سودآور جذب نمایند که در نهایت این دو مورد می تواند نقش مهمی در بقا فعالیت های تجاری اش داشته باشد.

 

ممکن است به مقاله های زیر علاقمند باشید:

 

دیدگاه خود را ارسال کنید

نام خود را وارد کنید
دیدگاه خود را وارد نمایید.

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

اگر با این شرایط موافقید، لطفا here کلیک کنید.