مشتری را از طریق خودارزیابی بشناسیم

شناخت مشتری یکی از مهم ترین بخش ها در فعالیت بازاریابی است. بدون شناخت مشتری نمی توان در بازاریابی به موفقیت دست یافت. مشتریان را باید از ابعاد گوناگونی شناخت. به عنوان نمونه: شناخت مشتری بر اساس ویژگی های جمعیت شناسی، روان شناختی، جغرافیایی و رفتاری سبب خواهد شد که تعامل بازاریاب با مشتری بیشتر شود. گرچه شناخت مشتری در بازاریابی بسیار مهم است اما، قبل از شناخت مشتری، هر بازاریابی باید به شناخت خود دست یابد. بحث خودشناسی یا خودارزیابی مبحث ضروری است که باید قبل از شناخت مشتری رخ دهد.

چه سوال هایی باید در خودارزیابی مطرح گردد؟

  • آیا از کار خود راضی هستید؟
  • آیا هر روز با اشتیاق در محل کار خودتان حاضر می شوید؟
  • آیا در طول روز انرژی کافی دارید؟
  • آیا نسبت به مشتریان خود شناخت کافی دارید؟
  • آیا نام و چهره هریک از مشتریان خودتان را به خاطر دارید؟
  • آیا جزییات مهم زندگی مشتریان خود را مانند: ازدواج یا روز تولدشان را به خاطر سپرده اید؟
  • آیا در بازاریابی از برنامه خلاقانه استفاده کرده اید؟
  • آیا تلاش می کنید که برای ویژگی هایی چون قیمت محصول یا زمان تحویل و نوع تسویه با مشتریان خود به توافق برسید؟
  • آیا می توانید به یاد آورید که ۶ تا ۷ مشتری قبلی شما چه چیزی را خریداری کرده اند؟
  • آیا تا زمان تحویل کالا به مشتری یا تسویه با او احساس مسئولیت دارید؟
  • آیا مشتریان همیشگی شما زمانی که به شرکت مراجعه می کنند شما را به نام می شناسند؟
  • آیا شما می توانید به یاد آورید که مشتریان شما در خرید قبلی به شما چه چیز هایی را گفته بودند؟
  • آیا به نظر خودتان از فروشندگان خوب شرکت قلمداد می شوید؟
  • آیا نسبت به توانایی های خودتان اعتماد به نفس دارید؟
  • آیا تا به حال به این مورد فکر کرده اید که درشرایط مساوی اگر برای شرکت های دیگر بازاریابی کنید حقوق و مزایای بیشتری دریافت خواهید کرد؟
  • آیا تا به حال رویا های بازاریابی شما محقق شده است؟
  • آیا تا به حال موفقیت چشمگیری در بازاریابی داشته اید که ارزش نقل قول کردن را داشته باشد؟
  • آیا در بازاریابی توانایی ارتباطی خوبی با مشتریان دارید؟
  • آیا از نظر وضعیت جسمی و روحی در شرایط خوبی قرار دارید؟
  • آیا در بازاریابی از صاحبنظران قلمداد می شوید؟

این سوال ها سبب خواهد شد تا بازاریاب به این نتیجه برسد که آیا از بازاریابی خود رضایت دارد یا خیر؟ و در نهایت توانایی  های خود را در بازاریابی به خوبی بسنجد.

 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیتم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشتم و در کنار کارهای روزمره ام، روایت قهرمانان تولید و کارآفرینی کشورم را به نگارش در می آورم؛ چراکه به این اعتقاد دارم در کنار علم باید تجربه را نیز کسب کرد و چه بسا تجربه بالاتر از علم باشد!

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت

سایدبار کشویی

درباره من و دوستانم

درباره من و دوستانم

آمار بالای 85 هزار واحد صنعتی در کشور که بخش عمده ای از تولید ناخالص ملی کشور عزیزمان را تشکیل می دهند از یک طرف و واحدهای صنعتی تعطیل شده از طرف دیگر، ضرورت بحث بازاریابی صنعتی را بیش از پیش نمایان می کند. من و دوستانم در راستای حمایت واقعی از کالا و خدمات ایرانی در امر تحقیقات بازاریابی و بازاریابی صنعتی همت گماشتیم. شاید بتونیم کمکتون کنیم تا بدانید اندازه بازار شما چقدر است؟ سهم بازار رقبا چقدر است و تا چه اندازه شانس موفقیت دارید؟ البته در کنار این کار به معرفی واحدهای صنعتی موفق هم پرداختیم تا شاید برایتان خط فکری جدیدی رقم بزنن.

ایمیل:  Info@bazazzade.ir

تلفن: 02122733086 

سایت شخصی: Bazazzade.ir

موسسه تحقیقات بازاریابی ایده: Mrioi.com

آدرس: تجریش، غلام جعفری، پلاک 37، واحد 305، موسسه تحقیقات بازاریابی ایده.

Social Media