مشاوره بازاریابی امروزه بسیار رایج است. بسیاری از شرکت های مشاوره بازاریابی در سطح کشور تاسیس شده اند و در این حوزه فعالیت می کنند. برخی از این شرکت ها پیشنهاد های یکسانی را به مراجعین خود می دهند و در نتیجه، کارایی چندای ندارند. در مقابل این گونه شرکت ها، شرکت هایی هستند که با مبالغ بالایی که از مراجعین خود دریافت می کنند به آن ها مشاوره بازاریابی ارائه می دهند. این شرکت ها نیز ارباب رجوعان خاص خود را دارند زیرا هزینه های مشاوره آن ها سنگین است.  اما، به راستی یک مشاوره خوب به چه عواملی بستگی دارد؟ آیا فقط مبحث مالی مطرح است؟

در مشاوره بازاریابی باید دقت کنید که در برابر هزینه ایی که می کنید چه خدماتی دریافت می نمایید و یا آیا هزینه پرداختی ارزش اطلاعات حاصل از مشاوره بازاریابی را دارد؟

 

در مشاوره های بازاریابی چند عامل اساسی وجود دارد:

  • مشاور ابتدا باید هدف های دقیق و منظمی را برای شرکت شما تعریف کند.
  • فعالیت های شرکت شما را جویا شود تا بتواند این فعالیت ها را بررسی همه جانبه نماید.
  • از منابع معتبری برای دادن اطلاعات به شرکت شما بهره ببرد.

معمولا پس از طی کردن مراحل بالا و تحلیل های لازم، شخص مشاور به شرکت شما مشاوره بازاریابی می دهد. اما، مهمترین نکته این است که مشاوره داده شده واضح و روشن باشد و در ضمن عملی نیز بشود. مشاوره هایی که قابلیت اجرایی ندارند، نمی توانند به عنوان یک مشاوره بازاریابی خوب دسته بندی شود.

همچنین دقت کنید که شرکت شما در چه سطحی فعال است. اگر شرکت شما، شرکتی بزرگ و یا بین المللی است استفاده از مشاوره شرکت های بزرگ برای شما مفید است. اما، اگر شرکت شما چندان بزرگ نیست یا یک کسب و کار کوچک دارید شرکت های مشاوره بازاریابی کوچک تر یا مشاروان بازاریابی منفرد نیز می توانند مفید باشند. در واقع مهم ترین عامل در انتخاب مشاوره بازاریابی به غیر از عواملی که گفتیم به تجربه و مهارت مشاور بستگی دارد. هر چند اصول پایه ایی مشاوره یکسان است اما، راهبرد های تجویزی برای هر کسب و کاری تفاوت های خاص خود را دارد. بنابر این به راهبرد های تجویزی مشاور خود دقت کنید و بررسی کنید که آیا این راهبرد ها می تواند با بازار شما تطبیق داده شود یا خیر؟

 

فرآیند دو طرفه

همچنین شما می توانید نیاز ها و خواسته های خود را به شرکت مشاوره منتقل کنید تا مشاوره بازاریابی ارائه شده بتواند نیاز ها و تقاضا های شما را پوشش دهد. در واقع فرآیند مشاوره بازاریابی یک فرآیند دو طرفه است. هم شرکت مشاوره باید پیشنهاد و روش هایی که می خواهد استفاده کند را به شما بگوید و هم شرکت شما باید شرکت مشاوره را از خواسته ها و اهدافی که دارد مطلع کند. در چنین شرایطی مشاوره های بازاریابی می توانند کارساز باشند.

 

ممکن است به مقاله های زیر علاقمند باشید:

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

اگر با این شرایط موافقید، لطفا here کلیک کنید.