مشاهده در تحقیقات بازار محصول
در مقوله تحقیقات بازاریابی یکی از روش های جمع آوری داده ها و شناخت نیازهای مخاطب روش تحقیقات مشاهده ای است. در این روش با مشاهده رفتارهای مصرف کننده و مشتریان به نیازهای درونی آن ها و خواست آن ها پی می بریم و محصولات و خدمات را مطابق سلیقه مشتریان توسعه می دهیم. البته با استفاده از این روش می توان به حل مسئله و یا شناخت دقیق مسئله نیز پرداخت.
مصاحبه های سنتی، به ویژه مصاحبه عمیق که یک به یک در خانه ها انجام می شود، رهگیری مراکز خرید یا گروه های متمرکز، سهم مهمی در تحقیقات بازار محصول است. چنین مصاحبه هایی فرصتی را برای پاسخ دهندگان فراهم می کند تا محصولات را به دقت ارزیابی کنند و در مورد آنچه که دوست دارند یا دوست ندارند صحبت کنند. با این حال، همیشه این احتمال وجود دارد که یک مصاحبه ۶۰ دقیقه ای در مورد یک محصول منجر به رسیدن بحث به تجزیه اتم شود و اگرچه اطلاعات زیادی در این زمینه به دست می آید، اما نه در زمینه مورد نظر ما که به نحوه تصمیم گیری واقعی مربوط میشود. ممکن است تصمیم گیری برای انتخاب یک برند خاص از خمیر دندان به دلیل سابقه وفاداری به آن برند پیچیده به نظر برسد، اما این تصمیم فقط در چند ثانیه در فروشگاه گرفته می شود. این موضوع چیزی نیست که باعث ناراحتی زیاد مصرف کنندگان شود و با این حال مصاحبه کننده از آنها می خواهد که این کار را انجام دهند. همیشه این احتمال وجود دارد که پافشاری زیاد روی یک تصمیم کوچک به نتیجه برسد اما باعث ناراحتی و آزرده خاطر مشتری نیز می گردد.
یک دوربین فیلمبرداری در یک فروشگاه میتواند میزان توجهی را که مشتریان برای انتخاب یک برند خمیر دندان صرف میکنند، به تصویر بکشد. با این حال، در صورتی که این امکان فراهم شود دوربینی در حمام و یا مکانی که از خمیر دندان استفاده می شود کارگزاری شود، مشاهدات نشان خواهد داد که آیا تیوپ خمیر دندان در پایین، وسط یا در بالا فشرده شده است. ما می توانیم ببینیم که آیا قسمت بالایی خمیر دندان پس از استفاده جایگزین می شود یا خیر. همچنین ما می بینیم که چقدر خمیر روی مسواک فشرده شده است. یک تولید کننده خمیر دندان که علاقه مند به بسته بندی و توسعه محصول خود است، ممکن است در همه این مشاهدات مواردی با ارزش برای کار خود پیدا کند.
دوربین های ویدیویی که روی پای دوندگان آموزش دیده در یک ماراتن نصب شده است با سرعت کم ضبط میشوند و می توان اطلاعات دقیق سهم بازار از مدلها و مارک های مختلف کفش را تعیین کرد. در یک تحقیق مشاهده ای دیگر به طور تصادفی ، برند آدیداس به طور تصادفی متوجه شد که بچه ها بندهای کفش خود را برای پوشیدن باز نمی کنند و این باعث شد که کفشی بسیار زیبا و مورد توجه با بند Velcro به بازار عرضه کنند.
سال ۲۰۱۲ وقتی که سامسونگ میخواست گوشی موبایل «گلکسی اس ۳» را معرفی کند، رقیب قدرتمندش یعنی اپل، گوشی «آیفون ۵» را همزمان معرفی کرد. گلکسی اس ۳ از نظر امکانات بهتر از آیفون بود و اپل با برندینگ قوی، تبلیغات موثر و خلاقیتی که در طراحی داشت توانسته بود مشتریان بالقوه بیشتری را جذب کند.
سامسونگ که خود را در موقعیت شکست میدید، تصمیم گرفت کمپین تبلیغاتی خوبی در مقابل اپل اجرا کند. سامسونگ قبل از شروع کمپین تبلیغاتی یک تحقیقات بازاریابی انجام داد. تحقیقاتی برای درک بهتر مشتریان اپل. سامسونگ با انجام مشاهدات ،مصاحبه ها، بررسی هزاران توییت کاربران و بحثهای طرفداران اپل در انجمنهای اینترنتی توانست مهمترین خواستهها و نقاط ضعف آیفون جدید را کشف کند. این تحقیقات بازاریابی به سامسونگ کمک کرد دقیقاً آنچه که میتواند رویکرد مشتریان اپل را تغییر دهد را هدف بگیرد. سامسونگ با تمام آنچه که در این تحقیقات بازاریابی به دست آورده بود کمپینی علیه آیفون با عنوان «The Next Big Thing Is Already Here» راه انداخت.
ویدیوهای تبلیغاتی یا تبلیغات کاغذی و بنری همه روی امکانات بهتر، صفحه نمایش بزرگتر و احمقانه جلوه دادن (!) خرید آیفون تمرکز کردند. مثلاً در ویدیوی معروف تبلیغاتی سامسونگ، جوانی را در صف مشتریان آیفون نشان میدهد که خودش سامسونگ دارد و برای پدر و مادر پیرش در صف آیفون جا گرفته است. یا در پوسترهای تبلیغاتی، ویژگیهای آیفون و سامسونگ را در مقابل هم مقایسه میکند در حالی که فهرست امکانات سامسونگ گلکسی اس ۳ طولانیتر از آیفون ۵ است.
این یک نمونه از تحقیقات بازاریابی نسبتاً ساده بود که تاثیر زیادی در فروش و برندینگ سامسونگ گذاشت. سامسونگ در تبلیغات مدلهای بعدی هم این رویه را ادامه داد و هر کدام از این کمپینها وایرال میشد. کاری که سامسونگ قبل از این کمپین انجام داد یک تحقیقات بازاریابی بود.اجرای انواع پروژه های ریتل آدیت تحقیقات بازاریابی و فوکس گروپ و محاسبه اندازه بازار و سهم بازار رقبا و اجرای پروژه های تحقیقات بازاریابی صادراتی و داخلی در تمام شهرهای ایران