مسیربندی فروش، در توزیع و پخش مویرگی

مسیربندی فروش، در توزیع و پخش مویرگی

در دهه های ۵۰ و قبل از آن کارخانه ها و شرکتهای تولیدی محصولات تولیدی خود را از طریق  بنکداری و عمده فروشی و یا توسط نمایندگان آنها به مشتریان خود عرضه می نمودند . بتدریج که تعداد مشتریان و پراکندگی آن بیشتر و بیشتر شد؛ دیگر بحث بنکداری و نمایندگی پوشش لازم را برای توزیع کالا در بر نداشت و مسئله توزیع مویرگی مطرح گردید . شایان ذکر است که دانش بازاریابی نیز با روند رو به جلوی خود سبب گردید تا توزیع مویرگی به کمک و یاری شرکت های تولید کننده بیاید.

شرکت های پخش با استخدام فروشندگان و ویزیتورها و آموزش آنها به بازاریابی محصولات پرداخته و ناوگان پخش و توزیع وظیفه توزیع کالا و رساندن خدمات به مشتریان را بر عهده گرفتند . توزیع مویرگی سبب گردید تا کالا بصورت مستقیم و بدون هیچ گونه واسطه و دلالی به دست آخرین زنجیره توزع که همان مغازه دارها و فروشگاههای بزرگ است برسد.

در بحث توزیع و پخش مویرگی این مسئله که ویزیتورها و فروشندگان بصورت مستمر و منظم به مغازه داران و فروشگاهها مراجعه نمایند بسیار مهم و ضروری به نظر می رسد. بدون تردید مشتریان باید در فواصل زمانی منظم با ویزیتورها و کارشناسان فروش ملاقات کرده و سفارشات خود را ارائه نمایند. کنترل این مهم برنامه ریزی دقیق و کارشناسانه ای را طلب می نماید.

مسئله مسیر بندی؛ ضرورتی بود که در این خصوص مطرح شده است . مسیر بندی فروشندگان سبب حضور فعال در بازار شده و یکی از ابزار کنترلی برای شرکتهای توزیع و فروش بوده که کمک شایانی را برای بالا بردن سرعت دسترسی مشتریان هدف به کالا و محصولات را در پی  خواهد داشت. از مهمترین مزیت های مسیر بندی فروش می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کنترل فروشندگان

فروشندگان اغلب زمان و ساعات کاری خود را در خارج از سازمان بسر می برند و وظیفه کنترل آنان به عهده سرپرستان و مسئولین فروش می باشد . مسیربندی فروش سبب می گردد تا سرپرستان فروش بتوانند براحتی حضور فروشندگان خود در مسیرهای تعیین شده  را متوجه شده  و همچنین بدانند که فروشنده در لحظه در چه قسمتی از مسیر تعیین شده قرار دارد و نکته مهم اینکه چه سفارشهایی را در مسیر تعیین شده ثبت و دریافت نموده است.

  • ایجاد اعتماد در مشتریان

مشتریان توقع دارند که محصولات و کالاهای مورد نظرشان  به موقع در اختیار آنها  قرار گیرد . تحویل به موقع و به اندازه کالا برای مشتری بسیار با اهمیت است و زمانی که به این درجه از اعتماد برسند که کالای مورد نیاز او در فواصل زمانی منظم و برنامه ریزی شده در اختیار او قرار خواهد گرفت؛ میزان وفاداری او نیز به خرید محصولات و کالاهای شرکت بیشتر از پیش خواهد بود.

  • سهولت توزیع کالا

با ایجاد یک برنامه منظم و تدوین شده در خصوص مسیربندی فروش و دریافت سفارشات در این چارچوب ؛ کار تیم توزیع کالا نیز با سهولت بیشتری انجام می پذیرد . آنان می دانند که در روزهای پیش رو باید به چه مسیرهایی مراجعه نمایند و با چه افرادی روبرو خواهند شد و این در ایجاد نظم بهتر به تیم توزیع کالا کمک شایانی خواهد نمود.

  • بالا رفتن سطح اطلاعات 

در مسیر بندی فروش حدود حجم خرید بازار در مناطق مختلف مشخص شده و مشکلات و موانع موجود در خصوص ارائه خدمات لازم در مناطق مختلف با سهولت بیشتری بر طرف خواهد شد . همچنین ظرفیت های خالی که در گذشته بوده است نیز شناسایی شده و قسمتهایی از شهر که تا کنون سرویس داده نمی شده ؛ مشخص  و امکان سرویس دهی به آنان فراهم می گردد. مشتریان در همه مسیرها یک درجه و گرید مشخصی داشته و با اطلاعاتی که از سوی فروشندگان و ارسال سفارشات صورت می پذیرد میزان گرید مشتریان واضح و روشن خواهد  شد  و سطح بندی مشتریان در مناطق مختلف بدست خواهد آمد.

 مدتهاست تاریخ انقضای بازاریابی سنتی گذشته است.

نویسنده: آقای مجید جعفرزاده

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

فیسبوک
تویتر
لینکدین
تلگرام
واتساپ
آخرین مقالات
صادرات به نیجریه فرصتی طلایی برای توسعه بین‌المللی بازار روغن موتور

صادرات به نیجریه: فرصتی طلایی برای توسعه بین‌المللی بازار روغن موتور

صادرات روغن موتور به کامرون: راهنمای جامع موفقیت در بازار آفریقا

صادرات روغن موتور به بورکینافاسو: نکات کلیدی و راهنمای موفقیت

صادرات روغن موتور به غنا

صادرات روغن موتور به ساحل عاج

صادرات فرش به افریقا 

صادرات روغن موتور به دبی

تحقیقات بازار صادرات در دبی 

 تحقیقات بازاریابی در چاد

صادرات روغن موتور به دبی

فهرست مطالب