شمال ایران مکان جذابی است و یکی از جذابیت های آن روز بازار ها یا همان بازار روز است که مدیریت ارتباط با مشتری را آسان کرده است. زمانی که برای مسافرت به این منطقه سر سبز سفر می کنید بازار روز های شهر های مختلف خطه شمال حال و هوای در لحظه زندگی کردن را به هر گردشگری القا می کند. اما بازار روز چه زمانی در تاریخ شکل گرفت؟ و مدیریت ارتباط با مشتری چگونه به کمک آن متحول شد؟

بازار روز، روز بازار و مدیریت ارتباط با مشتری

مادر ترودی تمپل راهبه و باغبانی که بیشتر عمر خود را صرف کمک به نیازمندان کرد. حدود سال ۱۹۷۳ میلادی بود که تصمیم گرفت برای تامین مالی کلسیا و مبلغان مذهبی، گل های پرورش داده شده خود را به فروش برساند. گلخانه مادر ترودی نمی توانست کفاف تقاضای بازار را دهد و او تصمیم گرفت از عمده فروشی خیابان شیکاگو گل خریداری کند و بفروشد. مادر ترودی در خلال اینکارمتوجه نکته ای شد. گلخانه خیابان شیکاگو فقط گل نمی فروخت میوه و سبزی تازه هم می فروخت. او به فکر فرو رفت و تصمیم او سر آغازی بر شکل گیری بازار روز یا روز بازار شد! زیرا با این شیوه می توانست ارتباط کامل تری با مشتری داشته باشد و مدیریت ارتباط با مشتری را تا حدود زیادی بهبود بخشد.

او فروشگاه محلی ایی به شکل شرکت تعاونی در محل زندگی خودش تاسیس کرد سپس هر هفته میوه و سبزیجات را عمده می خرید و در تعاونی خودش می فروخت. حتی سفارش هم می گرفت و به همسایگان و محلی ها قول می داد که هفته بعد آن سفارش ها را از شیکاگو خریداری کند و برای آن ها به تعاونی بیاورد در واقع او به مشتریان خود توجه زیادی می کرد. مادر ترودی یک دختر داشت روزی در حدود سال ۱۹۷۵ میلادی دختر او پیشنهادی داد که این پیشنهاد فعالیت های مادر ترودی را بیشتر به سمت بازار روز و بهبود مدیریت ارتباط با مشتری سوق داد. او از مادرش خواست که برای جمع کردن اعانه، کیکی بپزد تا او در مدرسه بفروشد. مادر ترودی زن خلاقی بود و به دخترش پیشنهاد داد که به جای کیک جعبه هایی از میوه های تازه را به مدرسه ببرد. مسئولین مدرسه از این جعبه میوه ها استقبال کردند و سیر تکاملی فعالیت های مادر ترودی کامل شد چون دقیقن یک هفته بعد در بلندی های خوش آب و هوای کلارندون در ایالت ایلی نویز اولین روز بازار یا بازار روز را راه اندازی کرد…! او با فراهم کردن خواسته های مشتریان خود در این بازار روز توانسته بود به مدیریت ارتباط با مشتری رنگ و بوی تازه ایی ببخشد.

این خبر در کل ایالت پیچید. مدرسه های دیگر هم درخواست های مشابه به مادر ترودی می دادند و مادر ترودی به این نتیجه رسید که بازار روز باید به غیر از اقلام سبزی و میوه، محصول های دیگری هم عرضه کند بنابر این او گوشت، غذای دریایی و سایر اقلام را در بازار روز عرضه می کرد و چرخه مدیریت ارتباط با مشتری برای کسب و کار او کامل تر می شد.

این روند هم در ایران بسیار با قدمت است البته در گذشته در ایران نیز بازار روز شامل میوه و سبزی بود و امروزه پارچه، گوشت، ماهی، لباس حتی اسباب بازی! و سایر اقلام در بازار روز های ایران فروخته می شوند که خود به نوعی نشانه تکامل مدیریت ارتباط با مشتری در روز بازار ها است. طبق شواهد تاریخی و نقل قول ها، روند سیر تکاملی بازار روز در ایران بسیار قدیمی تر از نمونه خارجی آن است اما، متاسفانه تاریخ مدونی تا به حال از آن نگارش نشده است وگرنه به جای مادر ترودی این مطلب، نمونه ایرانی آن امروزه در کتاب های مدیریت ارتباط با مشتری در دنیا به نگارش در می آمد…

تصویری که شما را در استان های شمالی ایران به وجد می آورد، حس در لحظه بودن و یا تر و تازه بودن، مکانی که از گردش در آن لذت می برید و در ضمن خرید هم می کنید، سرمایه کمِ چنین مکان ها و لبخند رضایت مشتری و خریدار و خلاصه همان بازار روز خودمان! و همان مدیریت ارتباط با مشتری که به بهترین شکل ممکن به نمایش گذاشته می شود در طول تاریخ روندی طولانی را طی کرد تا امروزه توانست تلاقی خوبی از فروش و مدیریت ارتباط با مشتری را به تصویر کشد.

  • تهیه و تنظیم: واحد تامین محتوای سایت آقای بازاریاب

ممکن است به مقاله های زیر علاقمند باشید:

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

اگر با این شرایط موافقید، لطفا here کلیک کنید.