آقای بازاریاب، حامی کالای ایرانی
?>

اگر نگاهی به زندگی امروزی خود بیاندازیم، می بینیم که بخش بزرگی از ساعات روز و شب ما به ابزارهای آنلاین گوناگون اختصاص یافته است. اما تمامی این پلتفرم ها، صرفا ابزاری برای سرگرمی نیستند و گاهی می توان از آن ها برای مقاصد مهمتر نیز استفاده کرد.

به عنوان مثال لینکدین یکی از کاربردی ترین پلتفرم هایی است که می تواند به ابزار خوبی برای کسب و کار شما بدل شود. تنها کافیست کمی نحوه کار کردن با آن را یاد بگیرید و با بخش های مختلفش آشنا شوید. در ادامه متن، می خواهیم شما را با این ابزار آنلاین مفید، بیشتر آشنا کنیم و نحوه استفاده از آن را برای تان به طور کامل شرح دهیم.

لینکدین چیست؟

لینکدین در واقع یک شبکه اجتماعی حرفه ای است که اساسا برای بهبود کسب و کارهای مختلف و آشنا کردن دیگران با آن ها طراحی شده است. با این حال، استفاده از لینکدین تنها به این موضوع محدود نمی شود و کاربران این شبکه اجتماعی می توانند از طریق آن، با افراد دیگری که در حوزه کاری شان فعالیت می کنند، آشنا شوند و با آن ها ارتباط برقرار کنند.

همچنین می توان از این سیستم برای پیدا کردن کار یا استخدام افراد نیز استفاده کرد. این موضوع چندان مسئله عجیبی نیست؛ کافیست سری به صفحات اشخاص یا شرکت های مختف بزنید تا از این مسئله با خبر شوید. علاوه بر این، محدود به داشتن یک حساب کاربری نیستید و می توانید با در اختیار داشتن چند اکانت مختلف، استفاده های متعددی از لینکدین داشته باشید. کار کردن با این پلفترم نیز بسیار راحت تر از چیزیست که فکرش را می کنید.

برای شروع همانند فیسبوک یا هر شبکه اجتماعی دیگری می بایست دستی به ظاهر پروفایل خود بکشید و اطلاعات مناسبی از خود در آن درج کنید. پس از آن هم می بایست در دنیای بزرگی که توسط افراد مختلف شکل گرفته به دنبال افرادی بگردید که علایق مشترکی با آن ها دارید. در کنار این موضوع، لینکدین هم ارتباط با افراد مختلفی را به شما معرفی می کند که در ارتباط بودن با آن ها می تواند برای تان بسیار مفید باشد.

برای شروع فعالیت در لینکدین چه کار باید کرد

۱) به پروفایل خود اهمیت دهید

پس از ایجاد یک حساب کاربری در لینکدین، باید در وهله اول بدانید که این شبکه اجتماعی، فیسبوک یا اینستاگرام نیست و باید در صفحه ایجاد شده به رزومه و سابقه کاری تان در کنار مهارت هایی که در طول فعالیت های خود به دست آورده اید، اشاره کنید.

صفحه شخصی شما در لینکدین، شبیه به یک کارت ویزیت مجازیست که میلیون ها کاربر می توانند به آن دسترسی داشته باشند. به همین منظور به تک تک بخش هایی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم، دقت داشته باشید.

مشخصات شخصی: مهمترین کاری که باید پس از ایجاد حساب کاربری انجام دهید، ارائه مشخصات شخصی است تا دیگران بتوانند به واسطه آن شما را بشناسند و از این طریق، به راحت ترین شکل ممکن با شما ارتباط برقرار کنند. برای ارائه چنین اطلاعاتی کافیست روی آیکون قلم در بخش Contact and Personal Info کلیک کنید.

با کلیک رو گزینه ای که در عکس بالا مشخص شده، صفحه ای در پیش روی تان ظاهر می شود که می توانید در آن اطلاعاتی از جمله آدرس ایمیل، شماره تلفن، آدرس پستی، نام کاربری توییتر و URL وبسایت خود را درج کنید.

عکس: از آواتار به عنوان عکس پروفایل خود استفاده نکنید. به جای آن، پرتره ای مناسب و با کیفیت قرار دهید که به خوبی در قاب دایره ای شکل لینکدین جای گیرد. استفاده از عکس مناسب در کنار ایجاد ظاهری بهتر برای پروفایل شخصی تان، افراد بیشتری را به سمت صفحه شما جذب می کند. پس حسابی حواس تان را برای انتخاب عکسی مناسب برای پروفایل خود جمع کنید.

عنوان: عنوان عبارتیست که در زیر نام شما پدیدار می شود و بازتابی از آن چیزیست که شما به دنبالش هستید. به نوعی توصیف کننده شما و فعالیت های تان است. به همین منظور انتخاب عبارتی مناسب برای این بخش، کار بسیار مهمی است و نیاز به دقت فراوانی دارد. به عنوان مثال اگر صاحب یک وبلاگ هستید و می خواهید در این بخش به آن اشاره نمایید، نباید از عبارت هایی مانند «صاحب وبلاگ» استفاده کنید. می بایست برای ارائه فعالیت های خود از عبارت هایی بهتر و پر جزئیات تری مانند «وبلاگ نویس و صاحب وبلاگ [نام وبلاگ مورد نظر]» بهره بگیرید.

تصویر پیش زمینه: در لینکدین ویژگی خاصی تعبیه شده که به واسطه آن می توانید تصویر پیش زمینه ای نیز برای پروفایل خود در نظر بگیرید و ظاهر زیباتری به آن ببخشید. بهتر است از تصویری در این بخش استفاده شود که نمایانگر فعالیت ها یا کسب و کار شما باشد.

تجربیات: مهمترین بخش پروفایل شما به همین بخش تجربیات خلاصه می شود. بهترین کار برای پر کردن بخش تجربیات آن است که با مهارت های خود در کسب و کار فعلی تان شروع کنید. افراد باید دلیلی برای دنبال کردن تان داشته باشند و باید از تمامی مهارت ها و تجربه های شما مطلع شوند.

جوایز و افتخارات: اشاره به جوایز و افتخاراتی که در طی دوران تحصیل یا فعالیت های خود به دست آورده اید، در نظر افرادی که از صفحه شما بازدید می کنند تاثیر بسزایی دارند. از نگاه دیگران به دست آوردن یک جایزه، نشان دهنده توانمندی و قابل اعتماد بودن شماست. پس اگر در طی فعالیت های خود به افتخاراتی نائل شده اید، به هیچ عنوان از ارائه آن ها در صفحه لینکدین خود نهراسید و با سربلندی از جوایز متعلق به خود صحبت کنید.

انتشارات و دوره های آموزشی: این دو قسمت همانطور که از نام شان پیداست، به تمرینات و آموزش هایی که پشت سر گذاشته اید و مقالات یا کتاب هایی که نام شما روی آن ها قرار گرفته است، اشاره می کنند. ارائه چنین اطلاعاتی برای کارفرمایان و افراد دیگر بسیار حائز اهمیت است و ارزش شما را از دید آن ها بسیار بالا می برد.

مهارت ها و توانایی ها: این بخش به طور اختصاصی روی توانایی ها و چیزی هایی که در آن خبره شده اید، دست می گذارد و از شما می خواهد که تمامی آنچه در طی این دوران فرا گرفته اید را در دسترس دید عموم قرار دهید.

تحصیلات آکادمیک: اگر به تحیصلات خود یا محل تحصیل تان افتخار می کنید، بهتر است با جزیئات کامل به شرح آن بپردازید. در غیر این صورت بهتر است تنها به محل و مدت زمان دوران تحصیل خود اشاره کنید و از توضیحات اضافه خودداری نمایید.

۲) پروفایل خود را برای عموم باز بگذارید

اگر مطلب را تا این لحظه دنبال کرده باشید، به طور تقریبی با لینکدین و کاربردهای آن آشنا شده اید. همانطور که توضیح داده شد، لینکدین یک شبکه اجتماعی کاری است و نباید برای به دست آوردن کسب و کار بهتر، محدودیتی را قائل شد. به همین منظور خارج کردن پروفایل لینکدین از دید عموم کار چندان درستی نیست.

شما می توانید بدون هیچ محدودیتی به ارائه وبسایت یا هر کسب و کار دیگری که به آن مشغول هستید بپردازید و دیگران را از فعالیت های خود با خبر کنید. به همین منظور بهتر است که از ایجاد هر محدودیتی روی پروفایل خود اجتناب کنید. برای باز کردن پروفایل تان برای عموم کافیست سری به صفحه خود بزنید و از آن جا وارد Edit your public profile شوید.

پس از آن از طریق ستون سمت راست گزینه Make my public profile visible to everyone را انتخاب کنید تا تمامی کاربران لینکدین از این پس بتوانند از پروفایل شما بازدید کنند و از کسب و کار یا ویژگی های فردی شما با خبر شوند.

۳) پیدا کردن افراد مختلف و آشنا شدن با آن ها

مهمترین بخش لینکدین به پیدا کردن افراد مختلف و ارتباط داشتن با آن ها خلاصه می شود. پیدا کردن افراد در لینکدین هیچ شباهتی به فیسبوک و شبکه های اجتماعی دیگر ندارد. بیشتر افرادی که در این شبکه اجتماعی مشاهده می کنید، افراد حرفه ای هستند و ارتباط آن ها اساسا کاری است. به همین منظور بزرگ تر کردن جامعه کانکشن های تان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید برای به دست آوردن افراد بیشتر وقت بسیاری صرف کنید.

برای پیدا کردن افراد مختلف می بایست به منو My Network وارد شوید. با ورود به این بخش لیستی نا متناهی از افراد مختلف در اختیارتان قرار می گیرد که ممکن است از نگاه کاری، شباهت بسیاری به شما داشته باشند. کافیست کمی وقت بگذارید و پروفایل افراد مختلف را بررسی کنید و در صورت تمایل با کلیک روی گزینه Connect، آن ها را به جمع کانکشن های خود اضافه کنید.

چطور از لینکدین استفاده کنیم

از لینکدین می توان استفاده های بسیاری کرد. این شبکه اجتماعی می تواند هم برای مشاغل آنلاین مفید باشد و هم کارهای آفلاین. در ادامه می توانید تعدادی از مهم ترین استفاده های لینکدین را در کسب و کارهای مختلف مشاهده کنید.

۱) پیدا کردن ارتباطات مفید

ارتباطات در لینکدین به طور کلی به سه دسته عمومی تقسیم می شوند:

ارتباطات کاری و حرفه ای: این دسته از ارتباطات به افراد یا شرکت هایی مرتبط می شود که علایق، نیازها و مشترکات بسیاری با هم دارند. می توان با پیدا کردن چنین افرادی کسب و کارتان را بهبود ببخشید و روابط کاری خود را گسترده تر کنید.

مشتریان یا متقاضیان: یکی دیگر از ارتباطاتی که به شدت در لینکدین دیده می شود، کانکشن هایی میان مشتریان و متقاضیان با صاحبین کسب و کار است. لینکدین یکی از بهترین راه ها برای تبلیغ کسب و کار است و از این طریق می توان با میلیون ها کاربر متقاضی خدمات مختلف، ارتباط برقرار کرد.

ارتباطات شخصی: همانند هر شبکه اجتماعی دیگری، ارتباط با دوستان و آشنایان در لینکدین وجود دارد. با این وجود چنین ارتباطاتی هم می تواند کاملا کاری باشد و فارغ از هر نوع صمیمیتی از لینکدین به عنوان یک پلتفرم حرفه ای در جهت بهبود کسب و کار استفاده کرد.

پیدا کردن کانکشن های بیشتر مسلما مفید خواهد بود. اما پیش از قبول کردن پیشنهاد هر ارتباطی کاملا به این موضوع فکر کنید که از این اتفاق چطور به نفع خود استفاده کنید. حداقل به صورت ماهیانه، لیست کانکشن های خود را به روزرسانی کنید و سعی کنید افراد بیشتری به کانکشن های خود اضافه کنید.

با این حال اگر از قبول کردن برخی پیشنهادات احساس خوبی پیدا نمی کنید، به راحتی از قبول کردن آن ها دست بکشید و تنها افرادی که می توانند برای تان مفید باشند را در شبکه خود نگه دارید.

۲) مزایای SEO لینکدین

از دید بسیاری از افراد، ارزش قرار دادن یک لینک در لینکدین بسیار بیشتر از ارائه همان لینک در یوتوب، فیسبوک یا دیگر شبکه های اجتماعی است. چرا که گوگل توجه ویژه ای به این وبسایت دارد و لینکدین را بسیار قدرتمند می داند. پس مطمئن باشید که استفاده از این پلتفرم و قرار دادن فعالیت ها یا لینک های خود روی آن، نهایتا به نفع شما تمام می شود.

گوگل از طریق لینکی که شما در پروفایل خود قرار داده اید، وبسایت شما را دنبال می کند. علاوه بر این، گوگل این کار را به صورت بر عکس نیز انجام می دهد و همین عامل باعث می شود که هر دو لینک موجود در وبسایت و لینکدین، از شانس بیشتری برای کلیک خوردن برخوردار شوند.

۳) افزایش احتمال فروش

لینکدین دوست بسیار خوبی برای وبسایت های تجاری است و به آن ها کمک می کند تا محصولات خود را راحت تر به فروش برسانند. اگر شما صاحب چنین وبسایت هایی هستید کافیست اطلاعات برخی از محصولات خود را در پروفایل لینکدین تان قرار دهید و از آن پس به ایجاد کانکشن با افراد مختلف بپردازید.

هر فردی که دعوت شما را به عنوان یک کانکشن تازه قبول کند، به عنوان یک مشتری شناخته می شود و احتمال خرید کالایی از سوی آن فرد بسیار بالا است. پس اگر محصولی برای فروش دارید، حتما از لینکدین استفاده کنید.

۴) با کانکشن های خود در ارتباط باشید

یکی از ویژگی های مفید لینکدین قابلیت ارسال پیام است. می توانید به تمامی کانکشن های خود پیام بفرستید و با آن ها ارتباط بیشتری برقرار کنید. البته بهتر است پیامی که ارسال می کنید کاملا حرفه ای و در جهت پیش برد منافع مهم تر باشد.

علاوه بر این، لازم به ذکر است که باید از ارسال پیام های بیهوده و تبلیغاتی شدیدا خودداری کنید. چرا که این موضوع باعث می شود که کانکشن های تان نسب به شما بی اعتماد شوند و رفته رفته آن ها را از دست بدهید.

۵) پروژه های خود را به گوش همه برسانید و تبلیغ کنید

هیچگاه از لینکدین برای ارائه تبلیغات بزرگ و رنگارنگ استفاده نکنید. با این حال می توانید از طریق این پلتفرم، خیلی موفق تر به تبلیغ پروژه های خود بپردازید و امتیازهای بیشتری دریافت کنید. برای دست پیدا کردن به چنین موضوعی کافیست یک صفحه کاری در لینکدین ایجاد کنید.

با انجام چنین کاری، این امکان در اختیار شما قرار می گیرد تا محصولات و خدمات خود را به صورت گسترده و ویژه از طریق این پلتفرم تبلیغ کنید. شیوه تبلیغاتی لینکدین شباهت بسیاری با گوگل اَدوردز دارد.

یعنی شما برای تبلیغاتی که لینکدین برای شما انجام می دهد به ازای هر کلیک هزینه می کنید و مسلما هر چه تعداد مخاطبین شما بیشتر شود، هزینه بیشتری را برای ارائه تبلیغات، متحمل خواهید شد.

همچنین سرویس های متعدد لینکدین، این امکان را ایجاد می کند که از طریق ایمیل ها به تبلیغات بپردازید. حتی می توانید از طریق اطلاعیه های گروهی با ایجاد بحث های مختلف، دیگران را از خدمات و سرویس های خود آگاه کنید.

۶) یک گروه لینکدینی بسازید

مسلما یکی از امکاناتی که هر شبکه اجتماعی باید داشته باشد، ایجاد گروه های مختلف توسط افراد است. لینکدین هم از این قضیه مستثنی نیست و می توان با چند کلیک ساده، گروهی از افراد همفکر را در کنار یکدیگر جمع کرد و راجع به موضوعات مختلف به بحث و گفت و گو پرداخت.

برای ساخت یک گروه لینکدینی کافیست در منو بالای صفحه به دنبال گزینه Works بگردید. از آن جا با انتخاب گزینه Groups به صفحه ای ارجاع داده می شوید که از طریق آن هم می توانید یک گروه تازه ایجاد کنید و هم قادر خواهید بود با ارسال درخواست عضویت در گروه های مختلف و پر طرفدار، به جمع آن ها بپیوندید.

۷) کارمند آینده خود را از طریق لینکدین استخدام کنید 

یکی از قابلیت های مهم لینکدین در امر استخدام خلاصه می شود که با استفاده از آن، کارفرمایان می توانند به لیستی بلند بالا از افراد توانمند و جویای کار دست پیدا کنند. تنها کافیست پستی در صفحه مرتبط با کسب و کار خود با مضمون استخدام منتشر کنید تا از پتانسیل لینکدین برای پیدا کردن افراد مناسب با کارتان با خبر شوید. پس از آن هم می توانید با نگاه کردن به مهارت ها و توانمندی هر متقاضی، به یک جمع بندی صحیح دست پیدا کنید و فرد یا افراد مناسب را انتخاب کنید.

۸) از طریق لینکدین کار پیدا کنید

همانطور که می شود در لینکدین به دنبال فردی برای استخدام بود، می توان از این پلتفرم برای پیدا کردن کار هم استفاده کرد. برای این کار کافیست با صداقت کامل، رزومه خود را با اشاره به تمامی مهارت ها، توانایی ها و افتخارات تان، منتشر کنید. پس از آن نیز باید اعلام کنید که جویای کار هستید و مطمئن باشید که در فضای آنلاین بزرگ لینکدین، بالاخره شغلی متناسب با مهارت های تان پیدا می کنید.

منبع. digiato

مطلب قبلیمطلب بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *