Skip to main content

قدردانی بر پایه تمجید

انسان نباید هیچ امری را به عنوان حقیقت قبول کند، مگر آنکه به راستی در نظر او حقیقت باشد.  “دکارت”

وقتهایی پیش میاد که شما دوست دارید از شخصی تعریف یا  قدردانی  کنید. این تعریف می تونه از همسر، فرزند، شریک، مشتری و یا هر فرد دیگه ای که در اطراف شما هستن اتفاق بیفته. در این مطلب سعی شده تکنیکهایی ساده جهت بیان کردن صحبتهای شما با طرفین مقابلتون و اینکه تا چه اندازه این تکنیک ها اثر گذار هست برای شما بازگو بشه. تحقیقات نشون داده وقتی شما از دیگران تعریف میکنین در نظر آنها فردی خونگرم و دوست داشتنی به نظر می رسید و به گونه ای نامرعی در قلب اونها نفوذ میکنین. ازاین رو خوشرو بودن در وهله اول میتونه بسیار کارساز و مهم باشه. این اثر گذاری با اجرای دو تکنیک زیاد میشه:

  • استفاده از نام اشخاص: وقتی می خواید با کسی صحبت کنید، سعی کنید اسم طرف مقابل را زیاد بگید. این باعث میشه که طرف مقابل شما اشتیاق بیشتری برای شنیدن مطالب شما داشته باشه.
  • تکنیک چرا/چه: بیان دلیل تعریف تاثیر بلند مدتی در ذهن افراد داره و شما موقعیت چشمگیری پیش اون شخص پیدا میکنین.

 اگه در حین تعریف کردن، مخاطب را با اسمش و یادآوری علت تعریفمون از اون، طرف صحبت قرار بدیم، به نظر میرسه خیلی بیشتر از زمانهای دیگه اثر عمیق تری خواهد گذاشت(هرگز نباید از چیزی که به اون احساسی نداریم تعریف کنیم که قطعاً تو این گونه موارد شخصی متملق و چاپلوس به حساب میایم) و دیگه  اینکه این تعریف میتونه از طریق شخص ثالثی به طرف مورد نظر منتقل بشه و این هم یکی دیگه از راههایی است که اثری بس شگفت انگیز خواهد گذاشت. با این تفاسیر باید این نکته را در نظر داشته باشیم که…

  •  همه افراد از نظر خصوصیات اخلاقی مثل هم نیستن. هرکی ویژگیهای منحصر به فرد خودش رو داره که شاید در نظر دیگران کوچیک و غیر قابل تعریف باشه ولی ما باید بتونیم بخوبی این خصوصیات رو به صورت برجسته و ممتاز نشون بدیم.
  • همه این موارد همزمان با نوع رفتاری که از خودمون نشون میدیم در ذهن طرف مقابل ثبت و ضبط میشه. در واقع میزان اثر گذاری صحبتهای ما رو نشون میده. باید نسبت به خودمون و کاری که انجام میدیم مثبت باشیم.

ما روزانه با خیلی از افراد در ارتباط هستیم. بیاید تمرین و امتحان کنیم. اگه در طول شبانه روز مثلاً با ۴ نفر ارتباط مداوم دارید، با دو نفرشون طبق موارد بالا ارتباط برقرار کنید و در ارتباط با دو نفر دیگه موارد بالا را رعایت نکنید. تفاوت این دو گونه ارتباط کاملاً برای شما مشخص خواهد شد. در پست بعدی با (چگونه به طور موثر به سخنان دیگران گوش کنیم) آشنا خواهیم شد…


این مقاله توسط خانم میترا فتاحی، یکی از علاقه مندان سایت آقای بازاریاب نوشته شده است.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده  

شماره تماس جهت مشاوره!