فروش چیست و فروشنده کیست؟

فروش چیست؟

فروش نقطه پایانی فاز اول فعالیت های بازاریابی است. فروش مرحله ای متقاعد سازی مشتری است؛ از بابت اینکه کالا و یا خدمت ما می تواند نیاز و یا خواسته او را برطرف کند. بر طبق مدل AIDA فروش همان Action یا اقدام و عمل است! فروش یعنی وقتی فعالیت های بازاریابی ما به سرانجام رسید و مشتری در ایستگاه Desire یا همان تمایل قرار گرفته است و باید فقط فاکتور زد! خلاصه اینکه، فروش به معنی نهایی کردن کارها و بستن قرار داد است! چرا که مشتری در طول مسیر متوجه توانایی ها، نقاط قوت و ضعف محصول ما شده است و فقط مانده که تصمیمش را نهایی کند.

فروشنده کیست؟

بعد از بررسی تعاریف بزرگان بازاریابی و فروش، اگر بخواهیم یک تعریف کاربردی و عملیاتی از فروشنده داشته باشیم باید بگوییم که فروشنده کسی است که به عنوان سفیر شرکت با مشتری ملاقات می کند و با استفاده از مهارت های ادراکی، انسانی، ارتباطی و تخصصی یک تعامل سازنده برقرار می کند. فروشنده حرفه ای همان متخصصِ کار بلد است که نیاز و خواسته مشتری را به خوبی درک کرده و در نهایت تصمیم او را نهایی می کند. فروشنده کسی است که در انتهای چرخه بازاریای قرار گرفته است و حکم بازیکن حمله را دارد؛ کسی که باید بتواند پاس های گُل تیم بازاریابی را به گُل تبدیل کند!

تفاوت فروشنده با بازاریاب در چیست؟

خیلی از دوستان تصور می کنند مفهوم فروشنده، بازاریاب و یا ویزیتور یکسان است. اما باید گفت که فروشنده یک فرد متخصص در حوزه یاد شده است؛ که می تواند برای ساعت ها در مورد ویژگی های کالا و یا خدمت قابل ارائه توسط شرکت، بحث کند. این در حالی است که یک بازاریاب حرفه ای بیش از اینکه درگیر مسائل تخصصی و فنی محصول کند؛ وقت خود را به بازارسازی برای شرکت می گذراند! به بیان دیگر می توان گفت منظور از فروشنده حرفه ای، همان مهندس فروش است؛ به عنوان مثال مسئولیت فروش یک شرکت فعال در حوزه پتروشیمی را فردی به عهده می گیرد که دارای تحصیلات و تخصص عالیه در حوزه یاد شده است؛ اما یک فرد بازاریاب که در این حوزه فعالیت دارد با عناوینی همچون بازارسنج، بازارگرد، بازارساز، بازاردار، بازارگرم، بازار شناس، بازارگردان و بازاریاب شناخته می شود.

۵ نکته طلایی در مورد فروش و فروشنده !

 

۱ـ قبل از اینکه به دنبال فروش محصولات خود باشیم؛ سعی کنیم برای بیزنس خود یک برنامه جامع بازاریابی(Marketing plan) تدوین کنیم. باید بدانیم با چه ابزاری قرار است مشتریان خود را به واحد فروش خود وصل کنیم! تصور کنید قرار است پشت بام خانه خود را ایزوگام کنیم؛ اول باید سقف را خوب شیب بندی کنیم و بعد از آن برای هدایت بهتر آب و خروج آن از ساختمان برنامه ریزی کنیم. اگر بدون انجام مقدمات فوق پشت بام را ایزوگام کنیم آب جمع شده حاصل از باران به بیرون از ساختمان هدایت نخواهد شد؛ این سهل انگاری می تواند منجر به تخریب بخش عمده ای از بنای ساختمان شود. در فروش هم داستان به همین ترتیب است؛ اول باید تکلیف برنامه جامع بازاریابی خود را مشخص کنیم؛ بعد از آن برای واحد فروش خود یک پلن عملیاتی(Action Plan) بچینیم!

 

۲ـ سعی کنیم به نیروهای فروش خود بیشتر آموزش بدهیم و به آنها بفهمانیم که قرار است در جواب سوالات مشتری چه بگویند؛ به بیان دیگر باید یک فایل FAQ (سوالات پر تکرار) برای آن ها طراحی شود؛ باید دقیقاً توجیه شوند که در برابر هر سوال مشتری چه پاسخی بدهند؛ هدف از طراحی فایل FAQ این است که تمام نیروهای فروش بصورت یکسان و شبیه به هم پرزنت کنند. یکی از مشکلات واحدهای  فروش همین مسئله است که فروش خوب آنها متکی به سیستم نیست و بیشتر متکی به فرد است. یعنی اگر فرد توانایی بالایی داشته باشد آن واحد موفق خواهد شد و اگر ضعیف باشد نتایج و خروجی کار آن مجموعه نا امید کننده خواهد بود!

 

۳ـ هر واحد فروشی نیاز به یک فروشنده حرفه ای دارد؛ یک فروشنده حرفه ای، همان مهندس فروش است! مهندس فروش کسی است که از توان تخصصی و پرزنتیشن بسیار بالایی برخوردار است. کسی که می تواند به خوبی نیازسنجی کند؛ به تعبیری دیگر، یک مهندس فروش، فایل RFP (درخواست برای ارائه پیشنهاد) را به خوبی پر می کند. هر چقدر فایل RFP مهندس فروش، بهتر پر شود ما نیاز و خواسته مشتری خود را بهتر درک خواهیم کرد.

 

۴ـ اصل طلایی در فروش آن است که محصول خود را به آن گونه که هست پرزنت کنیم! یعنی از اغراق(Exaggeration) و یا خدایی نکرده جَو دادن پرهیز کنیم! این را قبول کنیم که هیچ چیزی همچون صداقت اثرگذار نیست و بهترین ابزار تبلیغاتی، همان تبلیغات دهان به دهان(WOMM) است! که این کار فقط و فقط از دست یک نیروی فروش حرفه ای بر می آید.

 

۵ـ این را قبول کنیم که، فروش یک جریان ثابت و تکراری نیست! بعد از اینکه فروش نهایی شد باید یک ساز و کار حرفه ای برای بعد از آن در نظر گرفت؛ اینکه تماس و ارتباط با مشتری به هیچ عنوان قطع نشود؛ به هر طریقی شده، به بهانه های مختلف ارتباط خود را با او زنده کنیم و این را به مشتری القاء کنیم که او را فراموش نخواهیم کرد! همه این امور در طراحی پلن CRM(مدیریت امور مشتریان) باید دیده شود. باید سناریوهای مختلف را پیش بینی کنیم؛ برای هر یک از آنها جوابی را انتخاب کنیم تا در طول مسیر به طور سیستماتیک این جریان مدیریت شود. به کارگیری سامانه CRM می تواند منجر به تبدیل مشتری بالقوه به مشتری وفادار شود. مشتری که در عمق احساسات آن رخنه کرده ایم؛ به طور قطع این مشتری به این راحتی ها ما را کنار نخواهد گذاشت!

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:  کانال تلگرام آقای بازاریاب   |    پیچ اینستاگرام بزاززاده 

مقاله چرا تحقیقات بازاریابی؟

مقاله ضرورت بحث تحقیقات بازاریابی

مقاله بازاریابی صنعتی

دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 36 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و مشاور همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

12 دیدگاه روشن فروش چیست و فروشنده کیست؟

  • Avatar
    پژمان پورعیسی

    عالی ولی در شرکت های دولتی اجازه اجرای طرح نو بدلیل بی اطلاعی مدیران محاله…. ولی تشکر از شما برای قلقلک فکری فروشندهای نسل جدید

  • Avatar

    برای هرکسب و کاری بخش بازاریابی و فروش لازم است ممنون از سایت خوبتون

  • Avatar
    سیده مریم گرمابی

    یک فروشنده می تواند با توجه به این سه نکته یک خرید خوب برای خریدار ویک فروش خوب برای فروشگاه ایجاد کند

  • Avatar

    همه این مطالب که توضیخ داده شده دربالاوابسته است به ذات انسان.همه این مهارتهابایدذاتی باشد.چون فروشنده هایی هستن که بعدازچندین سال درحرفه فروشندگی هنوزمفهوم فروش رانمیدانند

    • seyed hojjat Bazazzadeh
      seyed hojjat Bazazzadeh

      ممنون از بابت همراهی
      وابسته به ذات انسان بودن نیاز به توضیح بیشتری دارد …

  • Avatar

    با سلام و با احترام
    بسیاری از مهارت های فروش اکتسابی و قابل آموزش است

  • Avatar

    جناب دکتر بزاززاده عزیز ممنون از بابت وقتی که می ذارید
    انصافاً مطالبتون جدید و بدیع هست
    هر روز منتظر مطلب جدید هستم

    • seyed hojjat Bazazzadeh
      seyed hojjat Bazazzadeh

      آقای اکبری جان خوشحالم مطالب مفید هست
      امیداورم توفیق ادامه راه را داشته باشم

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

سایدبار کشویی

درباره من و دوستانم

درباره من و دوستانم

سید حجت بزاززاده؛ دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 36 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و مشاور همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

تلفن: 02122733086 

ایمیل:  Info@mrioi.com

سایت آقای بازاریاب = بازاریابی صنعتی: Mrvisitor.ir

موسسه تحقیقات بازاریابی ایده = تحقیقات بازاریابی: Mrioi.com

آدرس: تجریش، غلام جعفری، پلاک 37، موسسه تحقیقات بازاریابی ایده.

Social Media