فروش همزمان کالا به روش حضوری و اینترنتی
فروش همزمان کالا به روش حضوری و اینترنتی یک اصطلاح صنفی است که برای یک روش بازرگانی و تجارت مورد استفاده قرار میگیرد. در این روش یک کارخانه، کالا و خدمات خود را از طریق حضوری و همچنین پذیرش سفارش اینترنتی و حتی گاهی اوقات با استفاده از کتابچه راهنمای فهرست کالا، ارائه داده و به فروش میرساند. علاوه بر این، برخی از مردم سفارش تلفنی و یا استفاده از اپلیکیشن های تلفن همراه و یا حداقل تامین پشتیبانی فروش(ضمانت) تلفنی را انتخاب میکنند. به ویژه ظهور شبکههای تلفن همراه، استفاده از این روش تجارت را رواج داده است، زیرا استفاده از این روش بدین معناست که مشتریها میتوانند بدون صرف زمان و نیاز به دسترسی داشتن به اینترنت و کامپیوتر، کارهایی نظیر خریدهای شخصی خود را انجام دهند. برخی از این کاربران ترجیح میدهند که از جایگاه های فروش سیار استفاده نمایند.
یکی از نمونههای رایج این روش تجاری، فروشگاه های زنجیرهای هستندکه مشتری را قادر میسازند که محصول های مورد نیازشان را بصورت برخط(آنلاین) و یا حضوری، از یکی از فروشگاه های آن ها سفارش دهند. همچنین مشتری ها میتوانند سفارش های خود را مستقیما از یکی از شعب محلی دریافت کنند و یا درب منزل تحویل بگیرند. از این نوع از روش کسب و کار، ترکیب های جایگزین متعددی وجود دارد. موفقیت این روش در تعدادی از واحدهای صنفی، اعتماد برخی از تحلیلگران را کاهش داده است و چنین استدلال میکنند که فروش بدون واسطه کالا، خردهفروشان قدیمی را از کار خواهد انداخت.
نخستین مورد بکارگیری روش تجاری فروش همزمان کالا به روش حضوری و اینترنتی برای فروش محصول های یک دکه پیتزافروشی بود، که از طریق اینترنت یک فروشگاه، سفارش میگرفت. شعبه تولیدی پیتزای برخط(آنلاین)، نوعی مدل تقویت شده است، که از نظر تعداد جمعیت تحت پوشش، به کسب و کار پر رونقی دست یافته است. شرکت تحویل پیتزای زنجیرهای گزارش میدهد که هماکنون، به تنهایی در بریتانیا، بیش از ۶۹.۷% از سفارش ها با کسب درآمد ۲۰۴.۷ میلیون پوند(تقریباً ۳۲۹ میلیون دلار)، پیش از ارسال به فروشگاه مربوط، بصورت برخط(آنلاین)به انجام می رسد. موج اصلی پیادهسازی این مدل کسب و کار، در حدود سال ۲۰۰۰ بوجود آمد. خردهفروشانی از قبیل والمارت، با راهاندازی وبسایت هایی، مصرفکنندگان را قادر میساختند که کالایی مشابه با کالا های موجود در فروشگاه را براحتی در درب منزل خود تحویل بگیرند.
مزایای این روش تجارت
مزایا برای واحدهای اقتصادی این روش بطور مشخص، توسط خردهفروشان قدیمی، که امکانات پشتیبانی گستردهای داشتند، مورد استفاده قرار گرفت و زنجیره هایی بوجود آمده بود؛ اما با وجود فروشگاههای قدیمی، آن ها بخوبی شناخته شده و اغلب مورد اقبال عمومی قرار گرفتند. برخی از دلایل موفقیت این روش این است که راهاندازی سامانه فروش اینترنتی برای یک خردهفروش سنتی، بسیار آسانتر از بکارگیری یک روش فروش بکلی برخط (آنلاین)، برای یک شرکت تولیدی تازهتاسیس؛ و یا برپایی یک حضور سنتی که شامل برند(نشانه معتبر) قوی و شناخته شده باشد، بدون داشتن بودجه یک فروشگاه بزرگ، برای یک خردهفروش برخط(آنلاین) است.
همچنین میتوان گفت که، درحالیکه مشتری میتواند اجناس خریداری شده را به فروشگاه باز گرداند، پیاده کردن این روش بازرگانی میتواند اتلاف هزینه بارگیری و ارسال کالا های تحویل نشده و مرجوعی را کاهش دهد.
مزایا برای مشتریها به این گونه است که این تجارت میتواند برای اقشار مختلف مشتری ها مزایایی داشته باشد. بعنوان مثال سوپرمارکت ها اغلب انواع متفاوتی از مشتری ها را دارند که خود سبب وجود گزینه های خرید متنوعی میشوند. گروهی از آن ها تمایل دارند که کالا را پیش از خرید، مستقیما ببینند و همچنین دوست دارند که خرید خود را در حال حرکت انجام دهند. درحالی که گروه دیگر ممکن است با خرید اینترنتی راحت تر باشند و اجناس خود را بصورت سفارشی خریداری نموده، در منزل تحویل بگیرند. داشتن این مدل تجارت به معنی راضی نمودن هر دو گروه است. دیگر خردهفروشان صرفا برخط( آنلاین) سنتی، اعتقاد داشتند که افزودن یک حضور ”Bricks and mortars” به کسب و کار بکلی برخط(آنلاین)آن ها، بطوری که مشتریها بتوانند پیش از خرید، محصول ها را بطور عینی دیده، آزمایش نموده و برای کلیه کالاهای خریداری شده مشورت و پشتیبانی دریافت کنند، به نفعشان است.
علاوه بر این، اگر مشتری ها جنس را از طریق یک فروشگاه ”Bricks and mortars” بشناسند، با خرید به روش ”Bricks and Clicks” احساس امنیت و راحتی بیشتری میکنند.
معایب این روش برای واحدهای اقتصادی…
عامل اصلی تعیینکننده موفقیت یا شکست این روش کسب و کار، کنترل قیمت هاست. بطوریکه معمولا بهبود یک ارائه حضوری کالا، ( هزینههای پیش فرض و کارمندان یک فروشگاه فیزیکی) هزینه و سرمایهگذاری بزرگتری را میطلبد؛ که یک کسب و کار برخط(آنلاین)اینگونه نیست. برعکس، در تجارت و برنامه فروش تجملیتر، اغلب گرانتر و یا فروش گاه گداری(متناوب) محصولاتی مانند اتومبیل، اگرچه خریداران ممکن است که کسب اطلاعات برخط( آنلاین) از محصول ها را در نظر داشته باشند،(بدلیل طبیعت مشروط و نیاز به توجه بیشتر برای تصمیم به خرید )، امکان بازاریابی با استفاده از فروشگاه های حضوری بیشتر است. اگرچه برخی از کارخانههای اتومبیلسازی، تشکیلات معرفی برخط(آنلاین) محصول ها را دارند، که به مشتریانشان امکان میدهد که گزینه های انتخابی و امکان سفارشی اتومبیل را بطور برخط(آنلاین) انجام دهند، اما فقط با رفتن به یک مرکز معامله، فرآیند خرید خودرو تکمیل میگردد که این امر بوسیله خریداران عمومیت پیدا کرده است.
از سوی دیگر، خدماترسانی صرفا برخط(آنلاین) میتواند بهترین کارآیی را داشته باشد، زیرا عملکرد آن فقط بر تجارت برخط(آنلاین) متمرکز است. ثابت شده است که پیادهسازی روش تجاری ”Bricks and Clicks” سختتر از روش سراسر برخط(آنلاین) است. این روش ممکن است که در آینده موفقیتآمیزتر باشد، اما تا سال ۲۰۱۰ برخی از بنگاه های سراسربرخط (آنلاین)، تا ۳۰% رشد داشته اند، درحالیکه رشد بسیاری از مراکز تجاری ”Bricks and Clicks” تا حد ناچیز ۳% بوده است. عامل کلیدی موفقیت این روش، بمیزان زیادی بوسیله توانایی کارخانه در مدیریت تخفیفهای جداگانه و یکپارچه شعبه های آن و تجارت اینترنتی، تعیین خواهد گردید.
معایب این روش برای مصرفکنندگان…
برخی چنین استدلال میکنند که فروش برخط( آنلاین)، با تسهیل امکان مقایسه قیمتها برای مشتریان، رقابت برای کاهش قیمتها را گرم تر میکند؛ بطوریکه خردهفروشان فقط بر روی قیمتها رقابت کرده، منجر به کاهش کیفیت کالا و خدمات میگردد. این فرآیند بویژه هنگامی که وبسایتهای مقایسه خرید از قبیل ”Mysupermarket” مقایسه قیمت کالاها و خدمات را حتی بدون بازدید از وبسایت یک فروشگاه امکانپذیر میسازند، تشدید میگردد.
قیمتهایی که بصورت برخط(آنلاین۹ فهرست میشوند، ممکن است که با قیمتهای عادی همخوانی نداشته باشند؛ این امر ناشی از عدم مدیریت صحیح و شرایط اقتصادی است(هنگامی که هزینههای بالاسری در برآورد قیمتها متفاوت باشد)، که خود سبب سردرگمی و انحراف انتظار های خریداران میگردد.
خریداران ممکن است که خرید خود را به اقلام مورد نیازشان محدود نمایند، زیرا واحدهای تجاری برخط(آنلاین) قادرند کالاهای بیشتر، پیشرفتها و ارتقا بیشتر و آگهیهای بیشتری را به نمایش گذارند.
- آقای بازاریاب = بازاریابی صنعتی
- موسسه تحقیقاتی ایده = تحقیقات بازار
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید: کانال تلگرام آقای بازاریاب | پیچ اینستاگرام بزاززاده