در قسمت های قبل درباره انواع کانال های توزیع و فروش گفتیم و در این قسمت و قسمت های بعدی می خواهیم درباره هر یک از این کانالها به اختصار صحبت کنیم:
-
فروش مستقیم (کانال بدون واسطه) از طریق فروش در پایانه های فروش متعلق به خود شرکت
این کانال همان طور که از نامش پیداست جزو کانال های بدون واسطه یا کانال های با سطح صفر می باشد زیرا واسطه ای بین تولید کننده و مصرف کننده نهایی وجود نخواهد داشت و محصول بعد از تکمیل به پایانه های فروشی که متعلق به خود شرکت است منتقل می شود و برای فروش به مصرف کننده نهایی، عرضه می گردد. در این روش قیمت تعیین شده نهایی برای مصرف کننده پایین تر از نرخ بازار بوده و در نتیجه با استقبال بیشتری از سوی خریداران رو برو می شود.
- تعدادی از مهمترین مزایای استفاده از این روش عبارتند از:
- افزایش ارزش برند
- سهولت فروش
- سهولت نظارت بر روند فروش
- دریافت بازخور مستقیم از مصرف کننده نهایی
- حاشیه سود بالاتر
اما این روش با محدودیت های گسترده ای نیز مواجه است زیرا سازمان برای راه اندازی هر کدام از سامانه های فروش نیاز به صرف منابعی چشمگیر دارد. همچنین دامنه فروش با استفاده از این روش محدود خواهد شد. زیرا این محصولات در وسعت منطقه ای محدود (یک یا چند محله) ارائه می شود. همچنین با توجه به اینکه هر پایانه فروش یک واحد مستقل است که نیازمند مدیریت و برنامه ریزی جداگانه ای می باشد در نتیجه با افزایش این پایانه ها مدیریت بر روی آنها نیز دشوارتر خواهد شد. و در انتها باید اضافه کرد به دلیل اینکه حجم سودآوری نسبت به گردش مالی سازمان تولید کننده ناچیز خواهد بود عدم استفاده از این روش برای شرکت های کوچک و متوسط توجیهی پر رنگ تر پیدا خواهد کرد.
حداقل منابع مورد نیاز برای راه اندازی این کانال فروش عبارت هستند از :
- خرید یا اجاره پایانه های فروش
- قفسه بندی و دکورسازی برای هر واحد
- دستمزد فروشنده ها
- ملزومات اداری برای هر واحد مانند رایانه، نرم افزار حسابداری، فاکتور…
- هزینه های تبلیغاتی مانند تابلوهای سر درب، سایبان، دزدگیر.
ادامه دارد…