فایده یک محصول از منظر مشتری

فایده یک محصول از منظر مشتری

مشتریان

از بین محصولات مختلف چگونه کالای خود را انتخاب می کنند؟ فایده یک محصول از نظر مشتری چگونه ارزیابی می شود؟

در مبحث قبلی بیان کردیم که خریداران در صورتی کالایی را خواهند خرید که آن کالا در نظر آنان بالاترین فایده را داشته باشد. فایده از نظر مشتریان، توانایی کلی یک محصول در برآورده کردن نیازهایشان در قبال هزینه هایی است که می پردازند.

برای مثال فرض کنید خریداری قصد خرید یک ماشین را دارد و این خریدار ماشین مورد نظر خود را یا باید از شرکت x و یا y خریداری کند، خریدار برای ماشین مورد نظرش موارد خاصی را در نظر می گیرد و با ارزیابی هر دو نوع ماشین نتیجه گیری می کند که بر اساس اعتماد پذیری، دوام، خدمات همراه ( تحویل به موقع، آموزش، تعمیر و نگهداری) و پاسخگویی بهتر کارکنان و تصویر ذهنی که از شرکت x دارد، ماشین شرکت x در جایگاه بالاتری قرار دارد. با این توضیحات آیا خریدار ماشین را از شرکت x می خرد؟ پاسخ خیر است. چون خریدار هزینه انجام معامله با شرکت x، در مقایسه با شرکت y را نیز ارزیابی می کند. هزینه از از نظر مشتری فقط هزینه های پولی نیست بلکه علاوه بر آن شامل هزینه وقت، انرژی و هزینه ذهنی خریدار هم می شود، در واقع خریدار با ارزیابی هزینه فراگیر از نظر خود و اضافه کردن هزینه پولی تصمیم به خرید نهایی می گیرد.

بنابراین، معمولا مشتریان برای خرید یک کالا، میزان و فایده آن کالا را با سایر کالاها می سنجند و به این نکته توجه می کنند که در صورت خرید این کالا، چه فرصت های دیگری را از دست خواهند داد. لذا یک ویزیتور حرفه ای باید به این امر دقت کند که برشمردن نکات مثبت یک کالا کافی نیست، بلکه باید مزایای استفاده از محصول در مقایسه با سایر محصولات رقبا برای خریدار به خوبی شرح داده شود تا مشتری نسبت به مزایا و ویژگی های کالای او بیشتر پی ببرد و این نکته را می توان در قالب تبیین و مشخص کردن هزینه فرصت از دست رفته از منظر مشتری بیان کرد. 

دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 36 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و مشاور همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

سایدبار کشویی

درباره من و دوستانم

درباره من و دوستانم

سید حجت بزاززاده؛ دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی؛ تخصص اصلی من تحقیقات بازاریابی و مشاوره در خصوص بازاریابی صنعتی است؛ البته در حوزه بازاریابی بین الملل هم به طور جدی در حال فعالیت هستم. ارتباط با صنعت را همیشه دوست داشته ام و در کنار کارهای روزمره ام، سعی می کنم بهترین تئوری ها و مقالات تخصصی در حوزه بازاریابی را در قالب سایت بازاریابی آقای بازاریاب در اختیار علاقه مندان قرار دهم. شایان ذکر است که در طول 7 سال فعالیت صنعتی خود تا به حال در بیش از 36 شرکت و واحد صنعتی به عنوان مدیر بازاریابی، بازرگانی بین الملل و مشاور همکاری داشته ام؛ بر این باورم راه موفقیت صنعت ایران در حوزه فروش و بازاریابی داخلی و بین الملل مجهز شدن به ابزار بازاریابی صنعتی و تحقیقات بازاریابی است!

تلفن: 02122733086 

ایمیل:  Info@mrioi.com

سایت آقای بازاریاب: Mrvisitor.ir

کلینیک مشاوره بازاریابی ایده: Mrioi.com

آدرس: تهران، تجریش، غلام جعفری، پلاک 37.

Social Media

سوالات خود را آنلاین بپرسید!