سایت آقای بازاریاب به نقل از خبرگزاری مهر؛ محمد روشنفکر پیش از ظهر امروز در همایش مدیران تولید و فنی کارخانجات کاشی و سرامیک ایران که به میزبانی دانشگاه یزد برگزار شد، اظهار داشت: الویت بندی های صحیح صنعت، معدن و تجارت گامی اثربخش در مسیر توسعه صنعتی خواهد بود و صنعت کاشی و سرامیک یکی از ۱۱ پیشران صنعتی کشور است. وی بیان کرد: در این صنعت کاربردی باید بر اساس سند چشم انداز تدوین شده، تا سال ۱۴۰۰ حدود ۷۰۰ میلیون مترمربع تولید کاشی داشته باشیم و ۲ میلیارد دلار نیز کاشی صادر کنیم. روشنفکر تصریح کرد: برای دستیابی به این هدف، هشت راهکار کلی پیش بینی شده که بر اساس آن ایران به عنوان کشور نوظهور صنعتی باید همطراز کشورهایی همانند مالزی، ترکیه، برزیل و با کمال تاسف عربستان صعودی قرار گیرد.
ارتباط بین صنعت و دانشگاه بدیهی ترین امر برای توسعه پایدار و بهبود فضای کسبوکار است
رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ایران بیان کرد: داده ها نشان می دهد که اگر بخواهیم بهره وری در صنعت و اقتصاد را مدنظر قرار دهیم، به توسعه پایدار دست خواهیم یافت و یکی از بدیهی ترین مواردی که باید در توسعه پایدار مدنظر قرار گیرد، ارتباط بین صنعت و دانشگاه و بهبود فضای کسب و کار است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: صنعت کشور مشخص نیست بر اساس کدام الگو پیش می رود و بیشتر بر اساس نیاز داخلی پیش رفته تا جایی که در بسیاری از صنایع کشور آنقدر سرمایه گذاری شده که چالش سرمایه گذاری و ریزش نیروی انسانی را به دنبال داشته که مصداق آن کل صنعت ساختمان به ویژه صنعت کاشی و سرامیک است.
روشنفکر تاکید کرد: اگر الگویی وجود داشت، به جای سرمایه گذاری ۴ هزار میلیارد دلاری در حوزه صنعت و کاشی، این سرمایه در حوزه های معدنی و فرآوری فرآورده های معدنی استفاده می شد.
وی خاطرنشان کرد: در ایران دو برابر کشور ترکیه سرمایه گذاری صنعتی انجام شده اما صادرات صنعتی کشور ترکیه به مراتب بیشتر از آن چیزی است که در ایران انجام می شود به عبارت دیگر صادرات صنعتی کشور ما به ویژه در بخش کاشی و سرامیک، تناسبی با حجم سرمایه گذاری های انجام شده ندارد.
لزوم چاره اندیشی برای ۵۰ درصد ظرفیت خالی ماشین آلات صنعتی
روشنفکر بیان کرد: اگر فضای صنعتی کشور با ۵۰ درصد کشور کار کند، ۱۰۰ درصد نیاز کشور را برآورده خواهد کرد و باید پرسید که چه بلایی بر سر بقیه تولید و سرمایه گذاری می آید. وی تاکید کرد: در چنین شرایطی وظیفه ما است که برای ۵۰ درصد ظرفیت خالی ماشین آلات صنعتی خود چاره اندیشی کنیم که اگر این اتفاق نیفتد، سرمایه گذار دچار مشکلات جدی خواهد شد.
روشنفکر عنوان کرد: صنعتی که سالها وابسته به یک بازار محدود د اخلی بوده به یکباره توان ورود به بازارهای خارجی را ندارد که به این امر باید به محدودیت های بانکی که برای تجارت جهانی را اضافه کرد زیرا این امر رقابت را برای تولیدکنندگان ایرانی بسیار سخت خواهد کرد و اینجاست که بهبود فضای کسب و کار و بهره وری برجسته می شود. وی ادامه داد: وابسته های بازرگانی ما که کالاهای صادراتی ما به آنجا ارسال می شود، دانش کافی در این زمینه را ندارند و با روش آنها امکان تسخیر بازارهای بزرگ وجود ندارد و ما به اهداف سند ۱۴۰۴ نخواهیم رسید.
رفع موانع تولید مستلزم تعیین تکلیف وظایف دولت و بخش خصوصی است
روشنفکر یادآور شد: رفع موانع تولید مستلزم تعریف مشخصی از وظایفی است که دولت به عنوان سیاستگذار و بخش خصوصی به عنوان عمل کننده در بازار هدف بر عهده دارد و اگر بتوانیم وظایف هر کدام را مکتوب کرده و به درستی به آن کنیم، خواهیم توانست به اهداف سند ۱۴۰۴ دست پیدا کنیم. رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ایران تاکید کرد: بخش خصوصی باید بازاریابی و بازارسنجی کند و وارد بازارهای بین المللی شود تا بتواند ذائقه سنجی کند. وی، نقش وزارت امور خارجه را نیز بسیار مهم دانست و بیان کرد: خوشحالیم که معاونت اقتصادی امور خارجه در حال شکل گیری است و امیدواریم از این طریق بتوانیم فضای کسب و کار خود را در بازارهای هدف تسهیل کنیم.
صاحبان صنایع در امر آموزش سرمایه گذاری کنند
روشنفکر همچنین تصریح کرد: برای رسیدن به هدف باید به امر آموزش که یکی از اهداف آموزشهای انجمن صنفی است، بیشتر توجه شود و ارتباط صنعت با دانشگاه در همه دورانهای گذشته مغفول واقع شده است هر دو بخش صنعت و دانشگاه مقصر هستند و ما به عنوان انجمن های صنفی وظیفه داریم این ارتباط را برقرار کنیم. وی خاطرنشان کرد: ما تلاش می کنیم که مطالعات و تحقیقات علمی را از تئوریک محض به پروژه های عملیاتی و قابل استفاده برای صنعت تبدیل کنیم. روشنفکر ادامه داد: برای این کار در نظر داریم از دانش نامه های علمی که چالش های صنعت را مورد بررسی قرار دهد در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا بر اساس نیاز صنایع، حمایت مالی کنیم که این امر ما را در استراتژی پرورش نیروی کار ماهر و متخصص کمک می کند.
وی اظهار داشت: صاحبان سرمایه در زمینه آموزش سرمایه گذاری کنند که به طور قطع این امر ما را به سرمنزل مقصود خواهد رساند. روشنفکر یکی از مهمترین مشکلات صنعت را باور نداشتن دولتمردان به مشکلات فرا روی صنعت دانست و افزود: این باور به شکل ویژه در صنعت کاشی و سرامیک استان یزد که ۳۵ درصد نیروی شاغل در استان در این صنعت مشغول به کارند، به چشم می خورند بنابراین از مسئولان ارشد استان انتظار می رود که فضای کسب و کار در استان را برای صاحبان صنایع تسهیل کنند.
- آقای بازاریاب = بازاریابی صنعتی
- موسسه تحقیقاتی ایده = تحقیقات بازار
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید: کانال تلگرام آقای بازاریاب | پیچ اینستاگرام بزاززاده